Minkä ikäistä koiranpentua voi ulkoiluttaa hihnassa?
Naapurit hankkineet koiran ja eivät ulkoiluta sitä hihnassa ollenkaan. Pihalla aitaus, jossa koira ulkoilee. Mietin vain, että eikö noin pientä saa vielä ulkoiluttaa hihnassa?
Ja en ole koiraihminen, joten en tiedä. Ajattelin vain, että eikö ole hyvä mahdollisimman aikaisin opettaa hihnassa kulkemaan?
Kommentit (7)
Omia kasvattikoiranpentuja opetan hihnaan jo ennen luovutusta eli aloittelemaan siinä
5-6-viikkoisina, riippuen vähän jokaisen luonteesta.
Pakollistahan hihnassa lenkittäminen ei heti edes 8-viikkoisena ole, vaan jos vain yksi pentu on niin häntä nyt on helppo tuon ikäisenä vielä vapaana lenkittää, oppii paremmin seuraamaan omistajaansa ja kuuntelemaan ohjeita. Samaa voi tietenkin harjoitella omalla pihalla, ja jos esim maalla asutaan ja hehtaareita on useampia missä vapaana voi temmeltää niin eipä sitä koiraa tarvitse siitä minnekään lenkeille kiikuttaa.
Isoille koiraroduille suositellaan pidempää lenkitystä vasta kun säkäkorkeus on jämähtänyt eli kasvu loppunut. Noin lonkkien yms vikojen estämiseksi. Siitä tietysti jatkuu usein koiran rotevoituminen mutta luusto ym rakenteet on mitoissaan.
Toki itse hihnassa vein pissalle ym mutta lenkitys alkoi vasta noin 5-6kk iässä, mulla rottis.
Terv koira intoilija
Tosennäköisesti pitävät omalla pihallapihalla kunnes rokotettu. Aika tarkkaan kyllä seuraat naaputeita kun tiedät ettei pentua pidetä hihnassa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Isoille koiraroduille suositellaan pidempää lenkitystä vasta kun säkäkorkeus on jämähtänyt eli kasvu loppunut. Noin lonkkien yms vikojen estämiseksi. Siitä tietysti jatkuu usein koiran rotevoituminen mutta luusto ym rakenteet on mitoissaan.
Toki itse hihnassa vein pissalle ym mutta lenkitys alkoi vasta noin 5-6kk iässä, mulla rottis.
Terv koira intoilija
Tarkennan vielä että kyse siis useammn kilometrin lenkeistä.
Tää aloitus voisi ihan hyvin olla meidän naapurien aloittama, meillä nimittäin pääasiallinen pissatus / ulkona leikkiminen tapahtuu omalla pihalla 11- viikkoisen pennun kanssa. Osaa kyllä kävellä myös hihnassa ja käydäänkin lyhyitä käppäilyjä tekemässä hihnassa, mutta usein tullaan jatkamaan vielä leikkimistä omalle pihalle jos pennulla riittää virtaa.
Toki sosiaalistaminen kodin ulkopuolella on myös tärkeää ja me pakataankin koira usein autoon ja mennään esim keskustan vilinää katselemaan ym ja sitähän naapurit ei näe, joten varmaan täälläkin jo naapurit kyttää huolestuneina miksei koiraamme käytetä muualla kuin kotipihalla.
Vain suomessa kyylätään näin tarkkaan naapureiden tekemiset.
Luovutusikäisestä eteenpäin eli noin kahdeksanviikkoisesta.