Jopa sata ihmistä päivässä käy syömässä mansikoita yrittäjän pellolta maksamatta
Kommentit (27)
Ja montako vielä yöllä käykään, kjäh kjäh.
Vierailija kirjoitti:
Äiti Maan antimet ovat yhteisiä.
Niin! Kunhan ei ole minun maillani vai miten se menikään
Todellakin muutama mollukka menee aina parempiin suihin, jos iltalenkkini kulkee mansikkapellon vierestä. Mokoma ylimielinen "mansikkaparoni" on ansainnut sen.
Se saa rahaa mansikoista ja ei tee ite ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maata ei voi omistaa, ystävä hyvä. Se kuuluu kaikille.
Tässä linkki juttuun.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e5a16725-6729-48c1-95d4-b1d64e46137e
En kehtaisi. Sitä paitsi nyt on metsissä mustikoita ja metsämansikoita ojanpielet pullollaan, joten syön niitä mahani pullolleen.
Olen käynyt luvatta, mutta tuollaista jutun kertomaa röyhkeyttä en ole sentään harjoittanut.
Mun luvattomuudet on olleet melkein luvallisia. Eksän vanhemmilla oli mansikkaviljelykset meidän talon vieressä. Niistä me käytiin poimimassa ensimmäiset "luvatta" eli varoaikana (torjunta-aineiden varoaika oli vielä voimassa eli niitä ei olisi saanut syödä). Lapsille niitä ei tietenkään annettu. Salaa yöllä käytiin pellolla, poimittiin vajaa litra ensimmäisiä kypsiä mansikoita ja nautittiin ne skumppapullon kanssa lasten nukkuessa. Salainen ja erittäin herkullinen, paljon kikatusta aiheuttava perinne.
Vierailija kirjoitti:
Niin juuri, minimipalkkaa saavat baltialaiset työläiset siellä raatavat sateessa ja helteessä.
Yrittäjät maksavat mansikanpoimijoille orjapalkkaa samaan aikaan kun myyvät mansikoita kovaan ylihintaan. Hyvä, että köyhilläkin on mahdollisuus maistella mansikoita kesällä.
Vierailija kirjoitti:
En kehtaisi. Sitä paitsi nyt on metsissä mustikoita ja metsämansikoita ojanpielet pullollaan, joten syön niitä mahani pullolleen.
Mustikat on pahoja ja ojanpieliin on koirat psskoneet.
Ihmiset on ahneita. Meillä on 200 m päässä talosta saunamökki, jonka pihassa on marjapensaita. 10 vuotta meni niin, että joku muu kävi ne pensaat tyhjentämässä. Sitten hankin riistakameran ja heti, kun iltahämärissä siellä näkyi ihminen, niin menin paikalle. Poimijan vastaus oli juuri tuo "äiti maan antimet kuuluvat kaikille, ei joku rastasverkko tee näistä marjoista maanomistajan omaisuutta".
En kehtaisi. Tuoreet mansikat on mielestäni kalliita, siksi olen kasvattanut niitä vuosia, ensin ikkunalaudalla ja nyttemmin partsilla kun sellainen on.
Vierailija kirjoitti:
Se taas ei kuulu sinulle mitenkään. Hanki sinä oma elantosi vaan. Voithan itsekin alkaa mansikanviljelijäksi, kun ei tarvitse tehdä koskaan mitään. Se on tuo kateellisen laiskan ikuinen virsi, että kaiken pitäisi olla yhteistä, kunhan itse ei tarvitse mihinkään osallistua. Uimarannat, maat ja mannut, koko maapallo on yhteinen. No, ei se nyt vaan ole. Naapurin tontti on naapurin tontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maata ei voi omistaa, ystävä hyvä. Se kuuluu kaikille.
Meinaatko, että voit talsia mansikanviljelijän tontille ja huudella, että pellot on yhteisiä, samoin marjat? :D
Ja kyllä, maata/metsää voi omistaa ja maata voi myös vuokrata.
Onneksi ilmaismansikoiden hinnan voi laskuttaa niiltä muilta asiakkailta. Ei kai mansikoista maksavia haittaa, vaikka jokaiselle ämpärilliselle tulisi 10-15 e lisämaksua vapaamatkustajista?
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät maksavat mansikanpoimijoille orjapalkkaa samaan aikaan kun myyvät mansikoita kovaan ylihintaan. Hyvä, että köyhilläkin on mahdollisuus maistella mansikoita kesällä.
Metsämansikoita saa poimia ja maistella ihan ilmaiseksi. Voit kerätä niitä myyntiin ja kääriä suuret voitot itsellesi
Hyvä että yrittäjä laittaa varkaat kuriin.