Nukkuuko meidän vauva 8,5kk liikaa päivällä?
Meillä on 8,5kk ikäinen vauva. Vauva on aina nukkunut enemmän päivällä, kuin yöllä, toisin isot sisaruksensa aikoinaan.
Vauvamme heräilee 8-8.30 aikoihin. Päiväunille menee n. Klo 11, ja nukku klo 14, joskus jopa klo 14.30 asti.
Siitä on sitten hereillä klo puoli kuuteen, ja nukkuu vielä kevyet puolen tunnin unet. Nukahtaa illalla klo 21-21.30 aikoihin. Yöllä heräilee useamman kerran.
Olen lukenut netin keskustelupalstoilta muiden samanikäisten unirytmejä, mutta en ole löytänyt ketään, jonka vauva nukkuisi vielä lähemmäs 9-kuisina 3,5-4 tuntia päiväunia. Tästä on herännyt minulla huoli, nukkuuko vauvani liikaa, vai onko tuo normaalia...
Kommentit (5)
Ei ole mitenkään poikkeuksellisen paljoa edes. Meidän poika veteli 12-14h yöunet ja parit parin tunnin päikkärit kevyesti. Nukkuu vielä nytkin (11kk) 12h yön ja parit päikkärit, toiset vähän pidemmät (2-3h) ja toiset lyhkäsemmät (0,5-1h).
Ihan normaalia on. Lapset tarvitsee paljon unta.
En usko, että nukkuu liikaa mutta varmaan niitä jälkimmäisiä päiväuneja voisi venyttää aiemmaksi nukkumaanmenoksi eli siis yrittäisitte laittaa vauvan nukkumaan vasta esim. 18.30 ja suoraan yöunille . Jos kuitenkin nukkuu päiväunia 14.30 asti, niin varmaan jaksaa olla sen neljä tuntia hereillä ja tuosta on helppo siirtää hiljalleen se nukkumaanmeno noin klo 20.00, jolloin yöunet ehkä muuttuvat sikeämmiksi.
Jos kuitenkin itse olette tyytyväisiä vauvan rytmiin, niin en lähtisi sorkkimaan aikatauluja, koska tuloksena voi olla jotain muuta, mitä ei ole toivonut.
Kahdeksan ja puoli kuukautta liikaa päivässä on kieltämättä aika paljon unta.
Vierailija kirjoitti:
En usko, että nukkuu liikaa mutta varmaan niitä jälkimmäisiä päiväuneja
Mitä??
Eipä tuo nyt kovin paljon nuku. Meidän lapsi nukkuu tuossa iässä kahdet tunnin päiväunet ja 14h yöunet. Ihan normaalia on.