Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska teidän lapset oppi siivoamaan?

25.05.2006 |

Minkä ikäisenä lapsen pitäisi osata siivota omat jälkensä? Koska ne osaa laittaa tavarat sinne minne ne kuuluu?

Täällä jokapäiväiseen siivoukseen kyllästynyt neljävuotiaan tytön äiti. Pidän siitä, että koti on siisti. En siis tarkoita sitä, että pitäis joka päivä olla pyyhkimässä pölyjä, vaan ihan sellaista siisteyttä, että sopii kävelemään ja lattia näkyy.. Eli toisin sanoen kaikki tavarat ei olis hujan hajan.

Väsyttää/ärsyttää hirveesti tää jokapäiväinen siivoaminen.

Entäs onko teillä vinkkejä miten lapsen saa keräämään tavaransa?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alusta asti lelujen siivoaminen ym on kuulunu rutiineihin. Jotkut ihmettelee et miten meillä on aina niin siistiä (pölyä saattaa kyl olla, mut mua ahdistaa jos tavaraa on joka paikka täynnä)

Meillä on tapana, et leikit siivotaan esim ennen kuin lähdetään ulos, ennen unia, ennen iltapesuja jne. Isommille saatan sanoa, että laittavat roinansa laatikoihin. Pieninkin osaa jo korjata legot ja autot laatikoihin ja tekee sen joskus ihan oma-aloitteisesti.

Luulen et helpointa olis pidemmän päälle, jos asiasta tekee ihan tavan, et vaikka ennen iltatoimia lapsi itse (avustettuna) laittaa tavarat paikoilleen. Meillä ei esim mennä suihkuun ennen kuin paikat on siistinä.

Vierailija
2/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

et tuntuu et mitä isommaksi lapset tulee, niin sitä enemmän ne ripottelee tavaraa pitkin poikin. Murrosikäiset kuulemma onkin sit oikeita sottapyttyjä.. niin ettei kannata jäädä odottamaan sitä päivää että itse alkaisivat omasta halustaan pitää tavaroistaan huolta. Jos aikuinen aina korjaa lapsen jäljet, niin lapsihan kuvittelee et ne korjaantuu itsekseen :o)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ennen nukkumaan menoa huone siivotaan leluista ym tavarasta. Ja tietää hyvin minne mikäkin lelu kuuluu. Jos ei meinaa onnistua niin sitten siivotaan yhdessä, mutta yleensä neiti itse hoitaa.

En tarkkaan muista mistä asti näin on ollut. Pienestä on kyllä tavaransa kerännyt.

Meillä yleensä ottaen lelujen paikka on leikkihuoneessa, mutta joskus leikkii muuallakin. Esim ikkunalaudalla on kiva leikkiä pienillä leluilla. Ja kun leikit on ohi,niin ne viedään omaan huoneeseen takaisin, eikä jätetä lojumaan pitkin.

Vierailija
4/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

raaskinut pistää keräämään tavaroitaan joka ilta (on kyllä lipsunut kaikenkaikkiaan...). Esim. legojen kanssa on aina jokin juttu, leikki meneillään, mitä seuraavana päivänä jatketaan. Eilen lapsi laittoi illalla legolinnaan portit ja valvontakamerat toimimaan, jos tulee yöllä rosvoja...

Vierailija
5/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siitä asti ovat osanneet laittaa tavarat paikoilleen pyydettäessä mutta yleensä eivät omatoimisesti paitsi tietyt tavarat (kuten suihkulelut), joista on muodostunut selkeä rutiini. Jos me vanhemmat jaksaisimme olla tauotta kärppänä huomauttamassa leluista, niin varmaan siivoaisivat muutkin lelut pyytämättä mutta täytyy tunnustaa, että välillä laiskuus iskee enköä jaksa enää väsyneenä illalla vaatia lapsia keräämään tavaroitaan...

Vierailija
6/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai vanhemmat apuna ja päällepäsmärinä - varsinkin alussa. Nykyäänkin auttelemme, jos lapsi on väsynyt tai meillä on ollut muitakin leikkijöitä. Valitettavan usein tuntuu, ettei kukaan kyläilijä edes ehdota, että kerätäänpä lelut vierailun lopuksi. En minä heidän sitä kyllä antaisi tehdäkään, mutta minusta olisi vain hieno ele edes ehdottaa ;-)

Ei esikoinen kovin kauhean riemuissaan leluja siivoa, mutta siivoaa kuitenkin. Hän tietää tarkkaan, mihin mikin tavara kuuluu, ja ohjeistaakin usein isäänsä, joka on aika tietämätön tavaroiden paikoista. Pikkuhiljaa olemme alkaneet odottaa esikoiselta myös sitä, että hän tuo tiskejään tiskipöydälle - ainakin osan.

Miten aloittaa nelivuotiaan kanssa siivoushommat? No, minä ehdottaisin, että pienellä lahjomisella. Vaikka sillai, että joka kerta, kun lelut löytää paikkansa varttitunnissa, saa pelata iltapelin ennen iltapalaa yhdessä koko perheen kanssa (näin meillä yhteen väliin tehtiin). Tai antaa tarran joka kerta, kun lelut on tullut kerättyä hienosti. Ja tietty ihan aluksi kunnon keskustelu ja pohjustus, miksi lelut on kerättävä paikoilleen ja miten.

Mitä taas tulee siihen, että joku sanoi, ettei raaski keräyttää legolinnoja tms. pois. En minäkään vaadi hajoittamaan jotain pitkään rakennettua juttua, jos sellaisia sattuu olemaan. Mutta irtaallaan ajelehtivat romppeet kerätään paikoilleen.

Vierailija
7/7 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset 3v ja 1v9kk ja yhdessä keräämme illalla lelut takaisin paikoilleen. Joskus päivällä voin kyllä laittaa jotain paikoilleen kun lapset päikkäreillä