Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Poissaolo lukiosta

Vierailija
18.06.2019 |

Nuori pääsi lukioon yhteishaussa ja nyt mietityttää ensi talveksi jo ajat sitten varattu reissu. Poissaoloa tulisi 2vko, ei osu koeviikolle.

Jotenkin matkaa varatessa ei tullut yhtään mietittyä missä poika on koulussa ensi talvena. Ainahan lomaa on anottu ja saatu, mutta lukiossa tilanne ei olekaan niin simppeli. Vähän vaihtelee varmasti koulukohtaisesti, mutta jo kolme poissaoloa ilman lääkärintodistusta taitaa olla noiden koulussa syy hylätä kurssi...

Nyt on turha huudella, että tyhmiä oltiin. Joo, oli ajattelematonta. Mutta miten asia fiksataan? Heti lukuvuoden alussa yhteys rehtoriin ja selitetään tilanne? Valitaan tuohon jaksoon helpot aineet ja anellaan opettajilta armoa? Vai täytyykö tosiaan perua reissu? Kokemuksia, ihmiset?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteys reksiin ja sen jakson opettajiin. Reksiltä lupa lomaan ja opeilta loman aikana käsiteltävä alue ja tehtävät.

Vierailija
2/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on lukiossa ja sai kyllä reilun viikon lomaa viime vuonna. Sopi vaan opettajien kanssa tehtävät. Näilläkin on yleisohje, että 4 poissaoloa = hylsy, mutta kyllä onneksi opettajat ovat näissä olleet joustavia. Tytär on kyllä huippuoppilas, eli muutama poissaolo ei tunnu missään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteys reksiin ja sen jakson opettajiin. Reksiltä lupa lomaan ja opeilta loman aikana käsiteltävä alue ja tehtävät.

En tiedä, onko asiat muuttuneet, mutta itse kun olin lukiossa viime vuosikymmenellä, ei tähän aikaan vuodesta ollut vielä toivoakaan tietää, ketkä olivat opettajina seuraavana talvena jonkin tietyn jakson tietyillä kursseilla.

Vierailija
4/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina koulut virallisesti mussuttaa omista lomista, mutta oma kokemus on, että sopimalla hoituu. Me vanhemmat emme välttämättä saa lomaa koulujen loma-aikoihin jolloin joku pidempi matka pitää tehdä silloin kun lomaa saa. Ja hyvissä ajoin varata.

Vierailija
5/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi kuunteli tunteja talvella skypen kautta. Hyvin onnistui näin.

Vierailija
6/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa on itse vastuussa poissaoloista. Ei opeja enää kiinnosta syyt.

Vierailija
7/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, onko asiat muuttuneet, mutta itse kun olin lukiossa viime vuosikymmenellä, ei tähän aikaan vuodesta ollut vielä toivoakaan tietää, ketkä olivat opettajina seuraavana talvena jonkin tietyn jakson tietyillä kursseilla.

En tarkoittanutkaan, että ne viestit lähetetään nyt heti, vaan sitten kun kurssit ja opet on tiedossa.

Vierailija
8/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina koulut virallisesti mussuttaa omista lomista, mutta oma kokemus on, että sopimalla hoituu. Me vanhemmat emme välttämättä saa lomaa koulujen loma-aikoihin jolloin joku pidempi matka pitää tehdä silloin kun lomaa saa. Ja hyvissä ajoin varata.

Lukio on vapaaehtoinen. Jos kokee matkustelun tai jonkin muun asian elämässään lukio-opiskelua tärkeämmäksi, voi jättää menemättä lukioon lainkaan.

Mutta niin, koska lukio on vapaaehtoinen, niin silloin lukioilla on myös täysi oikeus asettaa omat vaatimuksensa hyväksytyille opiskelusuorituksille! Siitäkin on silloin turha mussuttaa, jos joku kurssi jää suorittamatta, kun on itse priorisoinut joitain muita asioita elämässään opintojen yläpuolelle.

Vierailija
9/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei kokemusta, mutta omien lasten kaverit kyllä ovat käyneet lomamatkoilla ja olleet lukiosta pois. Joten eiköhän tuo järjesty.

Vierailija
10/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukio on vapaaehtoinen. Jos kokee matkustelun tai jonkin muun asian elämässään lukio-opiskelua tärkeämmäksi, voi jättää menemättä lukioon lainkaan.

Mutta niin, koska lukio on vapaaehtoinen, niin silloin lukioilla on myös täysi oikeus asettaa omat vaatimuksensa hyväksytyille opiskelusuorituksille! Siitäkin on silloin turha mussuttaa, jos joku kurssi jää suorittamatta, kun on itse priorisoinut joitain muita asioita elämässään opintojen yläpuolelle.

Meinaat että alaikäisellä teinillä olisi asiaan sanottavaa, jos vanhemmat päättävät että nyt lomaillaan?

Vierailija
11/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan sama tilanne. Vanhempi lapsi on amiksessa ja siellä ei ketään kiinnosta, vaikka olisi puoli vuotta pois, kunhan tietyt jutut tekee ja jotenkaan ei tullut mieleenkään, että lukiossa olisi kauhean tiukkaa tämän suhteen. Kunhan kokeet hoitaa. Mutta nyt nuorempi teini panikoi jo, saako olla jo varatun loman pois. Pitää vaan laittaa rehtorille viesti ja toivoa parasta, kun lukio alkaa. Me varmaan yritämme tuohon jaksoon sellaisia aineita, mitkä ovat teinille helppoja.

Vierailija
12/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kolme poissaoloa tarkoittaa selittämättömiä. Ajoissa sovitut lomamatkapoissaolot ei useimmiten kuluta tuota.

Vierailija
13/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukioissa on tosiaankin eroja. Tiedän lukioita, joissa lupia matkoihin ei myönnetä ollenkaan, ja hyvin vähäisestä määrästä poissaoloja katkeaa kurssi. En halua itse enää tällaisessa lukiossa opettaa, sillä pidän käytäntöä joustamattomana ja suorastaan oppimisen vastaisena. Matkoilla oppii paljon uutta ja ajatusmaailma avartuu. Toisaalta loma myös virkistää niin, että sen jälkeen jaksaa taas paremmin pimeää ja loskaa – ja opiskelua.

On typerää kategorisesti olla myöntämättä matkoihin lupia. Vaikka olen hyvä opettaja, voin myöntää, etten niin korvaamattomia helmiä oppitunnilla jakele, etteikö motivoitunut ja ahkera opiskelija pystyisi viikon poissaoloa kuromaan omalla ajalla kiinni. Hieman lisävaivaa tuo tietysti tuottaa opettajallekin, mutta silti tuen matkustamista.