Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin viikon 2. luetuin juttu - eikö asiasta saa täällä keskustella?

Vierailija
18.06.2019 |

Tein aiheesta pari asiallista aloitusta, jotka eivät menneet läpi. Johtuuko tämä r-kirjaimella alkavasta rikoksesta? Jutussa kerrottiin psykologi Pertti Hakkaraisen työstä - hänellä on vuosikymmenten kokemus työstä uhrien ja rikoksentekijöiden parissa.

Itse Hesarin juttu on vain tilaajille, joten alla siitä vähän otteita. Mielenkiintoisinta on mielestäni se, että sen puolueen kansanedustajat, jotka eniten ovat näistä usein naisiin kohdistuvista rikoksista huolissaan 1. vastustavat uutta lakia 2. heillä on eniten tuomioita väkivaltarikoksista.

"Miten r-rikoksia sitten voisi ehkäistä?

Siihen Hakkaraisella on kaksi ehdotusta. Ensimmäinen on epäkonkreettinen, iso ja hitaasti toteutettava:

”Mitä paremmin pystymme yhteiskuntana edistämään kaikkien ihmisten kunnioittamista ja tukemaan kaikkien keinoja ilmaista tunteitaan ja aggressiotaan ilman väkivaltaa, sitä vähemmän tapahtuu r-rikoksia.”

Toinen ehdotus on sen sijaan hyvin yksinkertainen: kysy aina ­ääneen suostumusta, älä oleta mitään.

”Jos on harrastettu illalla seksiä, se ei tarkoita, ettei tarvitse kysyä aamulla uudestaan. Tai jos jonkinlainen seksi on sopinut, pitää varmistaa, että myös toisenlainen sopii.”

Viime viikolla kävi ilmi, että uusi hallitus haluaa muuttaa raiskauksen tunnusmerkistön suostumuksen puutteeseen perustuvaksi. Nykyinen tunnusmerkistö painottaa fyysistä väkivaltaa tai sen uhkaa.

Lain muuttaminen on Hakkaraisen mielestä kannatettavaa. Mutta tärkeintä olisi, että suostumus ymmärrettäisiin käytännön ihmissuhteissa. Nyt siitä ollaan kaukana. Yleinen Hakkaraisen kohtaama tapaus on sellainen, jossa uhri herää siihen, että viereen nukahtanut tuttu on työntynyt sisälle."

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää avasi mun silmät - mä oonkin miettinyt, miksi tää tiettyjen ihmisten huoli naisten turvallisuudestsa ei vaan jotenkin sovi yhtään heidän käyttäytymisen kans yhteen - selkee ristiriita!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yksi