Kokemuksia autoliikkeiden osamaksusoppareista?
Kertokaa kokemuksia autoliikkeiden osamaksusopimuksista uutta autoa ostaessa? Varsinkin Toyotan =)
Ja kokemuksia, ei ennakkoluuloja kiitos =)
Kommentit (14)
Ei noissa mitään ihmeellistä ole. Yleensä varsin alhainen korko verrattuna normi kulutusluottoihin koska auto on vakuutena. Jos kuukausilyhennys on talouteesi sopiva niin siitä vain.
Itselläni ollut neljä viimeistä autoa rahoituksella, rahoituksien pituus 3-5 vuotta eikä mitään pahaa sanottavaa. Käytännössä noita rahoituksia myöntänyt OP-rahoitus, Nordea-rahoitus ja Santander vaikka "autoliikkeen rahoituksena" otettu.
Kannattaa kuitenkin katsoa ne kaikki laskelmat eli onko suurta viimeistä erää vai makestaanko auton hinta kokonaan. Riippu elämäntilanteesta että kumpi kannattaa ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Persaukisille ihan hyvä vaihtoehto. Maksat osissa, rahoitusyhtiö vetää omansa välistä, piste. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Ehdot vaihtelevat, lue ja vertaile. Monet autoliikkeet käyttävät taustalla isoja rahoitusyhtiöitä, harva rahoittaa itse vaan ovat tuotteistaneer jonkun ulkoisen tahon rahoituspalvelun omannäköisekseen. Kuluttaja maksaa aina lystin.
Tarkoitat varmaan henkilöä jolla ei ole valmiiksi paljon säästöjä mutta jolla on riittävät säännölliset tulot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persaukisille ihan hyvä vaihtoehto. Maksat osissa, rahoitusyhtiö vetää omansa välistä, piste. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Ehdot vaihtelevat, lue ja vertaile. Monet autoliikkeet käyttävät taustalla isoja rahoitusyhtiöitä, harva rahoittaa itse vaan ovat tuotteistaneer jonkun ulkoisen tahon rahoituspalvelun omannäköisekseen. Kuluttaja maksaa aina lystin.
Tarkoitat varmaan henkilöä jolla ei ole valmiiksi paljon säästöjä mutta jolla on riittävät säännölliset tulot.
Niin, persaukisia.
Pakko ottaa kallis täyskasko maksamattomaan autoon.
Näen suurimpana ongelmana sen, että osamaksu mahdollistaa liian kalliin auton ostamisen. Auto kuuluu ostaa käteisellä. Kun rupeat sitä auton hintaa palkasta säästämään, niin ymmärrät kymppitonnin kohdalla, että tämä onkin iso raha. Osamaksussa tuijotetaan kuukausierää ja ollaan niin rahamiehiä, että 30000€ auto ostetaan helposti.
Säästäkää se auton hinta etukäteen, niin näette mihin teillä oikeasti on varaa! Sen uuden 30000€ auton voi ostaa jos tilille on kivuttomasti kertynyt tuon verran rahaa lojumaan.
Vierailija kirjoitti:
Pakko ottaa kallis täyskasko maksamattomaan autoon.
On lähinnä fiksua ottaa täyskasko yhtään kallimpaan autoon. Ei ole mukavaa jos ajaa autonsa ojaan tai joku vaikka varastaa ja tuhoaa sen eikä saa korvausta mistään.
Vierailija kirjoitti:
Persaukisille ihan hyvä vaihtoehto. Maksat osissa, rahoitusyhtiö vetää omansa välistä, piste. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Ehdot vaihtelevat, lue ja vertaile. Monet autoliikkeet käyttävät taustalla isoja rahoitusyhtiöitä, harva rahoittaa itse vaan ovat tuotteistaneer jonkun ulkoisen tahon rahoituspalvelun omannäköisekseen. Kuluttaja maksaa aina lystin.
Persaukiset käyttää omaa rahaa autoon. Ne kenellä on sitä rahaa sijoittaa rahansa johonkin ihan muuhun kuin kulutushyödykeeseen ja ostaa sen auton lähes ilmaisella lainarahalla. Eli katse korkoon ja kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Näen suurimpana ongelmana sen, että osamaksu mahdollistaa liian kalliin auton ostamisen. Auto kuuluu ostaa käteisellä. Kun rupeat sitä auton hintaa palkasta säästämään, niin ymmärrät kymppitonnin kohdalla, että tämä onkin iso raha. Osamaksussa tuijotetaan kuukausierää ja ollaan niin rahamiehiä, että 30000€ auto ostetaan helposti.
Säästäkää se auton hinta etukäteen, niin näette mihin teillä oikeasti on varaa! Sen uuden 30000€ auton voi ostaa jos tilille on kivuttomasti kertynyt tuon verran rahaa lojumaan.
Tuo ei eroa rahoituksesta kuin vain sen ensimmäisen auton kohdalla. Heti kun olet laittanut säästörahasi siihen ensimmäiseen autoon, joudut aloittamaan säästämisen seuraavaan koska muuten sinulla ei ole rahaa kun haluat jonkun vuoden päästä vaihtaa autoa. Sen nykyisen autosi arvo kun laskee joka ikinen päivä.
Eli joko laitat säästöön rahaa autoon tai sitten lyhennät velkaa autosta. Ei noissa lopulta niin kauheasti eroa ole vaikka jotkut elvistelevät sillä miten ostavat autoja käteisellä. Samaa tienattua rahaa se aina on.
Vierailija kirjoitti:
Näen suurimpana ongelmana sen, että osamaksu mahdollistaa liian kalliin auton ostamisen. Auto kuuluu ostaa käteisellä. Kun rupeat sitä auton hintaa palkasta säästämään, niin ymmärrät kymppitonnin kohdalla, että tämä onkin iso raha. Osamaksussa tuijotetaan kuukausierää ja ollaan niin rahamiehiä, että 30000€ auto ostetaan helposti.
Säästäkää se auton hinta etukäteen, niin näette mihin teillä oikeasti on varaa! Sen uuden 30000€ auton voi ostaa jos tilille on kivuttomasti kertynyt tuon verran rahaa lojumaan.
Miten säästäminen tuo lisää pätäkkää taloon jos se kuitenkin käytetään autoon, jonka arvo laskee heti kun sen ajaa liikkeen ovesta ulos? :D
Aiemmin ainekin oli mahdollista ottaa viimeinen erä suurempana ja siten saada kuukausierät pienemmäksi. Jättäisin tämän mahdollisuuden käyttämättä, koska veromuutokset voivat muuttaa autojen hintoja rajustikin, jolloin auton arvo putoaa pienemmäksi kuin jäljellä oleva lainasumma. Ongelmallista, jos haluaisit vaihtaa autoa kesken laina-ajan.
Autokaupoilla alkaa olemaan ylipäänsä spekuloitavaa, kun mihin suuntaan politiikka muuttaa hintoja. Mikä on lähiaikoina ostettavan auton jälleenmyyntiarvo 5-7 vuoden kuluttua?
Itse ostelin nimenomaan Toyotan, aika hyvän rahoituspaperin antoivat. Kiinteä korko 1% pari vuotta sitten, mutta muut kulut joka lyhennyksen yhteydessä sen verran, että todellinen korko selvästi isompi. Itse otin vain kolmanneksen auton hinnasta lainaa ja lyhensin kerralla ennenaikaisesti kaiken pois, kun lainasta oli 2/3 noin jäljellä. Huono puoli tuossa on se, että ne muut kulut lyhennyksen yhteydessä nostavat todellista vuosikorkoa aika reilusti laina-ajan loppua kohti pääoman pienentyessä.
Monta autoa on ollut rahoitussopimuksella, Nordean A1 autorahoitus yleensä. Ei mitään ongelmia. Oma auto on mennyt aina vaihdossa ja väliraha osamaksulla. Näin ollen ei ole koskaan ollut mitään isoa loppuerää maksettavaksi, näitä isoja loppuerä suosittelisinkin välttämään, koska auton arvo voi laskea nopeammin kuin mitä sen sopimuksen laskennallinen jäännösarvo on. Olen monesti maksanut etukäteen lainan loppuun, jos on jäänyt löysää rahaa. Kaskovakuutus täytyy olla rahoitussopimuksen ajan mutta toki se nyt yhtään kalliimmassa autossa täytyy muutenkin olla.
Välillä on noita tarjouksia tiettyihin malleihin jossa todellinen vuosikorko jopa 0%. Kandee metsästää sellaista. Ne jotka valittaa että hölmön hommaa, arvo laskee heti abt nollaan kun ulos ajaa liikkeestä, eivät taida ymmärtää että käyttöpeliksi sellainen hankitaan. Uutta kun huoltaa säännöllisesti niin tietää mitä sille on tehty ja auto voi kestää vuosiakin hyvänä.
Persaukisille ihan hyvä vaihtoehto. Maksat osissa, rahoitusyhtiö vetää omansa välistä, piste. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Ehdot vaihtelevat, lue ja vertaile. Monet autoliikkeet käyttävät taustalla isoja rahoitusyhtiöitä, harva rahoittaa itse vaan ovat tuotteistaneer jonkun ulkoisen tahon rahoituspalvelun omannäköisekseen. Kuluttaja maksaa aina lystin.