Pillereiden lopetus ja toive raskaudesta
Olemme mieheni kanssa puhuneet perheenlisäyksestä. Toiveissa olisi, että lapsi syntyisi aikaisintaan ensi kesänä. Olen syönyt e-pillereitä 10 vuotta ja mietin, milloin ne olisi järkevintä lopettaa. Olen ymmärtänyt, että oman kuukautiskierron palaaminen voi kestää pitkään, minkä vuoksi ajattelin, voisi olla hyvä lopettaa pillerit jo nyt ja käyttää jonkin aikaa muuta ehkäisyä, siis kondomia. Toisaalta olen kuullut, että hedelmällisyys ja raskaaksi tulon mahdollisuus on korkea heti pillereiden lopettamisen jälkeen.
Millaisia kokemuksia teillä on pillereiden lopettamisesta? Ymmärrän kyllä, että kyse on yksilöllisistä eroista, mutta toisten kokemukset kiinnostaisi silti 😊.
Kommentit (17)
Minä tulin heti raskaaksi pillereiden lopetuksen jälkeen. Pillereitä olin syönyt 1,5 vuotta ja yksi lapsi oli ennestään.
Itse tulin raskaaksi 2 kk päästä siitä kun lopetin pillereiden käytön. Pillereitä (Yasminelle) olin käyttänyt putkeen n. 10 vuotta. Nyt meillä on kohta jo vuoden ikäinen ihana poika <3
Vierailija kirjoitti:
Eikös keskenmenon riski ole suuri, jos tulee raskaaksi 3 kk sisällä pitkäaikaisen e-pillereiden käytön jälkeen?
Saisko jotain lähdettä tähän? Kiinnostaa, ja todellakin hyvä tietää jos asia on noin. :-)
Pillereiden lopetuksen jälkeen tulee keskimäärin nopeasti raskaaksi.Itsellä meni 2kk vaikka aiemmin oli jopa ongelmia saada lapsi alulle (siis ennen pillereitä)..
2kk meni ja olin raskaana. :) Olin myös syönyt pillereitä lähemmäs 10 vuotta.
Kylläpä olette tulleet nopeasti raskaaksi! Lisää kokemuksia kaipaan vielä, kiitos tähän astisista kommenteista 😊.
Ap
Itse olin käyttänyt erilaisia hormonaalista ehkäisykeinoja melkein 10vuotta, viimeisimpänä e-pillerit reilu 2vuotta ja heti ensimmäisestä kierrosta tulin raskaaksi, olen 27-vuotias. En ole koskaan kuullutkaan, että keskenmenon riski olisi suurempi nopeasti pillereiden jälkeen raskaaksi tulleilla niinkuin joku edellä mainitsin eikä kukaan neuvolassa tai muualla asiasta ole mitään maininnut.
Pillereiden jälkeen seuraavasta kierrosta raskaana, ennestään oli jo kaksi lasta. Olenkin sanonut, että riittää kun on miehen kalsarit samassa pesukoneellisessa omieni kanssa..
Pillereillä ei ole pitkäaikaisvaikutusta raskaaksi tulemiseen. Heti kun jätät ne pois, voi tärpätä. Mitään ekstrahedelmällisyysbuustia ei pillereiden jättämisestä seuraa.
Itselläni oli 4v pillereidensyöntiä takana kun lopetin. 10kk yritettiin, joista viimeiset 4kk kaiken maailman vippaskontien avittamina, ennen kuin tärppäsi.
Minulla kesti pillereiden jättämisen jälkeen raskaaksi tuleminen yli kuusi vuotta.
Jos toiveissanne on raskaus, niin sitten kannattaa jättää pillerit heti pois. Ei ole mitään takeita siitä, että tulet välittömästi tai milloinkaan raskaaksi. Parempi olla suunnittelematta elämäänsä aikatauluja (”haluan saada lapsen ensi keväänä”).
Raskaaksi voi tulla siitäkin huolimatta, että käyttää pillereitä. Eivät ne mikään sataprosenttisen varma ehkäisymenetelmä ole.
Kaverille kävi näin. Ihan normaali poika heille tuli, vaikka äiti käytti pillereitä vielä senkin jälkeen, kun hedelmöittyminen oli tapahtunut. Hän tietenkin lopetti pillereiden käytön välittömästi, kun gynekologi oli havainnut, että outojen oireiden syynä olikin tulossa oleva lapsi.
Jos ja kun kerran on PilleriNarkki eli Piri-Hårå, niin ei välttis kannata kersoja suunnitella. Kyllä niiden pillereiden hotkiminen kannattaa lopettaa, ei tee hyvää piri hyvää kenellekkään.
Pillereiden lopettamisen jälkeen käytettiin pari kuukautta kortsuja. Niiden pois jättämisen jälkeen tulin raskaaksi kuudennesta kierrosta.
Eikös keskenmenon riski ole suuri, jos tulee raskaaksi 3 kk sisällä pitkäaikaisen e-pillereiden käytön jälkeen?