Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äiti rakastaa aina enemmän tytärtään kuin poikaansa??

Vierailija
15.06.2019 |

Näin miniänä olen saanut tarkkailla anoppilan ja erityisesti anoppini toimintaa. Ollut hyvin silmiä avaavaa.

Onko todella niin, että äiti rakastaa aina enemmän tytärtään kuin poikaansa? Kertokaa te molempien sukupuolien äidit.
Ainakin anoppini selvästi tekee niin ja osoittaa sen sekä teoin että sanoin. Tytärtä palvellaan, hyysätään, kehutaan, autetaan, lahjotaan, tyttären vuoksi ajetaan ja matkustetaan, tyttären lasta hoidetaan ja autetaan. Kun taas poikansa saa/joutuu olemaan omissa oloissaan, pojan vuoksi ei haluta nähdä vaivaa, poikaa ei auteta eikä poikaa kehuta, pojan lapsia ei ”jakseta” hoitaa.

Tuntuu ihan käsittämättömän epäreilulta toiminnalta.
Onko tuollainen ”äiti” itse sokea omalle epäoikeudenmukaiselle toiminnalleen?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojalla on sinut. Sinä hoidat. Mitä sitä vieraan akan varpaille astumaan.

Tytär arvostaa äidin apua. Miniät vaan kiukuttelee.

Vierailija
2/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monen mielestä juuri päinvastoin, pojat ovat äidilleen rakkaimpia...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole laajentanut tarkkailuasi omaan äitiisi?

Vierailija
4/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmeen tuollainen "äiti"?

Vierailija
5/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on vanhempi? Meidän äiti rakasti ja piti huolta eniten veljestäni, hän oli nuorin meistä.

Vierailija
6/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on kolme tytärtä ja yksi poika, ja kukaan ei ole suosikki. Minulla on kaksi poikaa ja yksi tytär ja kaikkia rakastan enemmän kuin omaa elämääni, en voi kuvitella että rakastaisin, tai yleensä kukaan, yhtä lasta enemmän kuin toista, jokaisen on kuitenkin itse kohdussaan tehnyt ja kivulla synnyttänyt.

Kyllähän sitä puhutaan että on "mammanpoikia" eli jotkut naiset tarkertuu poikiinsa liikaa, oli siinä tyttäriäkin tai ei. Harvemmin puhutaan että äiti takertuisi tyttäreensä. Mutta on sitten kyllä niitä naisia jotka vielä aikuisenakin kuvailevat itseään "isäntytöksi". Meidän perheessä ei ole mammanpoikia eikä isäntyttöjä.

Vierailija
7/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastan kyllä molempia ihan yhtä paljon.

Tyttärellä on lapsia, pojalla ei, riippuu varmasti paljon millainen äiti pojan mahdollisilla lapsilla on miten läheisiä lapsista tulee.

Vierailija
8/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä anoppi on takertumalla takertunut aikuiseen tyttäreensä. Ja tämän tyttären mieheen.

Olisi koko ajan menossa heille kylään, koko ajan haluaa viettää aikaa yhdessä, tuppautuu ja auttaa. Jopa niin että tytär on joutunut välillä sanomaan äidilleen asiasta melko ikävään sävyyn. Eikä tämä sanominen auta mitään, sama meno jatkuu parin viikon jälkeen.

Poikiensa ja näiden perheiden kanssa onkin sitten ihan toisin. Anoppia saa pyytää ja suorastaan rukoilla kylään, eikä tämä halua siltikään tulla. Ei auta, ei halua viettää aikaa yhdessä, ei osallistu. Mikä on outoa, koska mitään ikävää ei pojat tai näiden perheet ole äidilleen koskaan sanoneet, toisin kuin tämä kipakka tytär.

Mistä tämä voi johtua? En ymmärrä logiikkaa? Tytär joka ei halua olla tekemisissä ja joka sanoo äidilleen loukkaavia sanoja on anopin ehdoton suosikki ja pojat, jotka haluaisivat olla tekemisissä eivätkä loukkaa koskaan äitiään, eivät tätä äitiään sitten kiinnostakaan...?

Vierailija
9/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini sanoi että poikien lapset jäävät etäisemmiksi koska äidillä on isompi rooli ja tyttären lapset on eri asia.

Vierailija
10/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen sellaisen eläkeikäisen äidin, joka hyysää aikuista tytärtään ja tämän lasta siinä määrin, että muut lapset ja lapsenlapset ovat unohtuneet hältä kokonaan. Mummo ei siis jaksa olla muiden lasten seurassa, kun antaa kaiken vain tälle yhdelle ja hänen lapselleen.

Eli sen perusteella sanoisin, että yleistä tuntuu olevan tyttären suosiminen ja heijastuu vielä seuraavaankin sukupolveen.

Vierailija
11/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini sanoi että poikien lapset jäävät etäisemmiksi koska äidillä on isompi rooli ja tyttären lapset on eri asia.

Se roolihan on myös mummosta itsestään kiinni. Jos itse jättäytyy ulkopuolelle, jää etäisemmäksi.

Vierailija
12/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen sellaisen eläkeikäisen äidin, joka hyysää aikuista tytärtään ja tämän lasta siinä määrin, että muut lapset ja lapsenlapset ovat unohtuneet hältä kokonaan. Mummo ei siis jaksa olla muiden lasten seurassa, kun antaa kaiken vain tälle yhdelle ja hänen lapselleen.

Eli sen perusteella sanoisin, että yleistä tuntuu olevan tyttären suosiminen ja heijastuu vielä seuraavaankin sukupolveen.

Niin, yhden tapauksen perusteella yleistäminen on yleistä.

Vierailija
13/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani ukrainalainen nainen sanoo ainakin, että tytär on naiselle jotain erityistä eikä poika voi koskaan olla yhtä tärkeä. Hänellä on molemmat ja voi poikaraukkaa, hän saa nimittäin myös kokea tämän ihan joka päivä.

En sitten itse tiedä, onko tuo kulttuurisidonnainen asia kun itse en osaa edes kuvitella tekeväni tuollaista eroa omien lasteni välillä. Rakkaita ovat kaikki.

Vierailija
14/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahalta tuntuu näiden vähemmäntärkeiden poikien puolesta. Toisaalta, itse olen tytär jonka isä arvostaa ja välittää paljon enemmän veljestäni.

Vierailija
15/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi on takertumalla takertunut aikuiseen tyttäreensä. Ja tämän tyttären mieheen.

Olisi koko ajan menossa heille kylään, koko ajan haluaa viettää aikaa yhdessä, tuppautuu ja auttaa. Jopa niin että tytär on joutunut välillä sanomaan äidilleen asiasta melko ikävään sävyyn. Eikä tämä sanominen auta mitään, sama meno jatkuu parin viikon jälkeen.

Poikiensa ja näiden perheiden kanssa onkin sitten ihan toisin. Anoppia saa pyytää ja suorastaan rukoilla kylään, eikä tämä halua siltikään tulla. Ei auta, ei halua viettää aikaa yhdessä, ei osallistu. Mikä on outoa, koska mitään ikävää ei pojat tai näiden perheet ole äidilleen koskaan sanoneet, toisin kuin tämä kipakka tytär.

Mistä tämä voi johtua? En ymmärrä logiikkaa? Tytär joka ei halua olla tekemisissä ja joka sanoo äidilleen loukkaavia sanoja on anopin ehdoton suosikki ja pojat, jotka haluaisivat olla tekemisissä eivätkä loukkaa koskaan äitiään, eivät tätä äitiään sitten kiinnostakaan...?

Niinhän sitä sanotaan, että tyttären lapset ovat kuin omia, mutta pojan lapset naapurin Penan.

Vierailija
16/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, yhden tapauksen perusteella yleistäminen on yleistä.

Kyllä. Typerät harrastavat sitä ja typeryys on valitettavasti yleistynyt kattavan sosiaaliturvan ja hyvän terveydenhoidon vuoksi.

Vierailija
17/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä molempia lapsiani rakastan tasapuolisesti.

Mutta poikaa hyysään enemmän. Häntä pitää muistuttaa joistain asioista, mutta esim työpaikan itelleen järkkäs itsenäisesti ja hoitaa sen täysin. Ei tarvii herätellä jne. Hän on 18 vuotias. Olen kuitenkin tästä lapsesta enemmän huolissani.. jostain syystä.

16 vuotias tytär taas on todella omatoiminen, eikä hänestä ole silleen huolta.

Välit kumpaankin hyvät ja keskusteluyhteys toimii.

Voihan tää asetelma muuttua, kun omilleen muuttavat ja perhettä perustavat.

Vierailija
18/18 |
15.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummollani oli neljä lasta. Isäni oli heistä vanhin ja sai myös ensimmäisenä lapsenlapsia. Minä pojantyttärenä olin hänelle mielestäni kaikkein läheisin. Hän opetti minua virkkaamaan, tekemään käsillä, keräsimme marjoja jne. Muut lapsenlapset olivat poikia ja ehkä hän ei kokenut että olisi ollut niin paljon annettavaa pojille, kuin minulle jolle siirsi suvussa kulkeneita taitoja. Meitä yhdisti myös sama luonne.

Saman huomaan omasta äidistäni sekä anopistani, että suhde ensimmäiseen lastenlapseen on läheisin ja side tiukempi. Sisareni lapset asuvat kaukana, ja äitini näkee heitä vähemmän ja ovat jääneet senkin vuoksi etäisemmäksi.