Rinnan oireilu pelottaa
Pohjustukseksi sen verran että olen aina ollut kovin sairauspelkoinen ja etenkin rintasyöpä on ollut ykköspelkona. Olen käynyt parin vuoden välein rintojen ultraäänessä oireilun vuoksi. Oireita ollut vihlomista ja pistelyä jotka yleensä hävinneet tutkimuksen jälkeen jonkun ajan päästä.Pari vuotta aina menee Ok ja sitten taas alkaa,kuten nyt tänä keväänä. Huhtikuussa kävin lääkärissä taas asian vuoksi,tunnustellen ei mitään ja kävin myös ultrassa-kaikki Ok. Mutta tällä kertaa oireet ei lähteneet ultran jälkeen.Eli tuo ajoittainen pistely,joka tuntuu erityisesti vasemman nännin alueella/takana. Välillä iho tuntunut kuivalta nännissä mutta mitään ei näy (ihottumaa tms). Aivan kuin vasen rinta myös kutiaisi välillä,ei kuitenkaan niin että sitä pitäisi raapia. Huhtikuinen ultra helpotti vain hetkeksi ja menin uudelleen viime vkolla gynekologille,kun asia vaivasi. Hän tunnusteli rinnat-kaikki Ok. Ei suositellut lisätutkimuksia.
Nyt sitten huomaan samassa rinnassa ettäiho on hiukan kuiva ja siitä irtoaa kuivunutta ihoa kun hyvin tarkkaan katsoo. Tietysti olen huolesta suunnistanut ja pagetin tauti mielessä.
Onkohan ihan normaalia. Ahdistaa niin kovasti etten tiedä mitä tekisin. Luulisi että gynekologi olisi kuitenkin suositellut tutkimuksia jos aiheellista.
Suvussa ei kai syöpää,itselläni 3 lasta eikä sinänsä ”riskejä” pitäisi olla.
Kommentit (8)
Kuulostaa siltä, että teet itsellesi noita oireita ihan vain pelolla. Kai sitä jokainen pystyy kuvittelemaan kutinoita ja kihelmöintejä minne tahansa, jos ei mitään muuta ajattele. Ja varmasti ihokin punoittaa ja hilseilee, jos sitä hieroo ja tutkii jatkuvasti. Sut on tutkittu jo monta kertaa, eikä mitään ole vialla, joten ota seuraavaksi yhteyttä päälääkäriin. Siellä se vika on, eikä rinnassa.
Itsellä on kans hypokondriaa. Ensimmäinen lääke on lopettaa googlettelu oletetuista oireista. Psykiatri / psykologi voi auttaa sitten enemmän.
Vatsan ruoansulatukseen liittyvä hermotus voi oireilla jonkinlaisen kihelmöinnin tunteena vasemmassa rinnassa, ainakin minulla.
Komppaan edellisiä. Rintojen iho voi olla herkkä, kokeilisin myös huuhteluaineen poisjättämistä / pesuaineen vaihtamista, rinnan rasvaamistakin (kuiva iho kutiaa).
Vaihda liivit puuvillaisiin tai sellaisiin jossa on vähemmän keinokuitua eikä kutittavaa pitsiä. Sitten rasvaa niitä rintojasi, jos niistä hilseilee kuivaa ihoa.
Vaihda pesuaineet hajusteettomiin aläkä käytä huuhteluainetta. Huomioi että jotkut hajusteettomat pesuaineetkin sisältää isothiatsolinolinea tai toista thiatsolinolea joka on todella allergisoiva. Älä siis osta niitä. tai laita lisähuuhtelu pyykkikoneeseen.
Miten rintasyöpä oireilisi kutinalla? Eikö muhkurat ja kipeät patit ole yleisempää oireilua? Melanooma voi oirehtia hilseilevänä ihokohtana jos haluat jotain pelätä.
Kuinka pitkään omet imettänyt? Jokainen täysi vuosi imetystä vähentää 8% rintasyövän sairastuvuuden todennäköisyyttä.
Tutki rinnat joka kuukausi kuukautisten jälkeen säännöllisesti niin tiedät itse omat rintasi ja millaiset muhkurat ja minkä tuntuiset ne on yleensä. Silloin erotat muutokset, mutta muista että jollain rinnat tulee kosketusaroiksi ja muhkuraisemmiksi ennen kuukautisia(kuten itselläni)
Älä stressaa.
Kai tiedät että nännit voi kosketuksesta ja kylmällä ilmalla supistua ja jos tulee viimaa niin se voi jopa sattua kun ne lähtevät nöpöttämään.
Kerran talvella minulla oli ohut takki ja rintaani ihan sattui kun kylmä viima iski rintaan. Piti kääntyä takaisin ja laittaa lisää vaatetta päälle niin kipu lakkasi. Ja tästä on jo yli kymmenen vuotta ja olin synnyttämätön silloin vielä joten ei liittynyt imettämiseen/ raskauteenkaan.
Oletko huomannut että kuukautiskierron vaiheella olisi vaikutusta rintoihisi? Ehkä syy on siellä?
1 vielä jatkaa..
Sinuna yrittäisin lopettaa tuon murehtimisen. Älä tuhlaa elämääsi pelkkien sairauksien miettimiseen. Et tule jaksamaan henkisesti, mikäli jatkat turhaa murehtimista.
Olen itsekin stressannut itseäni sairauksilla joita minulla ei ole ollut, mutta tajusin, että en voi elää niin. Lopetin murehtimisen. Siitä ei ole hyötyä yhtään. Murehtimalla jos jollakin saat itsellesi erilaisia kipuja, oireita ennen kaikkea! Lopeta se ja nauti elämästäsi. ❤️
Tsemppiä! ♥️
En usko, että sulla mitään vakavaa on ja hyvä, että olet käynyt lääkärissä.
Käytätkö vaatteita pestessäsi huuhteluainetta? Mä oon huomannut, että, kun olen käyttänyt, niin rinnat ovat kutisseet ja kainaloihin ilmestynyt läiskiä. Nyt kun lopetin huuhteluaineen käytön, niin oireet helpottivat.
Onko sulla stressiä? Mietin, kun kerroit, että pelkäät syöpää, niin voihan olla, että ihan stressin aiheuttama pelko saa oireita aikaan.
Olet kuitenkin rintasi tutkituttanut ja lääkäri sanonut kaiken olevan ok, niin tuskin tarvitsee olla huolissaan.