HOX! Eikö sahköautoissa voisi vain olla pitkät jatkojohdot kuten imureissa?
Ja toimintamatka kaapelin pituuden mukaan. Paluumatkalla johto kelautuisi takaisin autoon erityisen suunnitellun mekanismin avulla. Mielestäni paljon järkevämpää ja luontoa säästyy kun harvinaisia ja hupenevia maametalleja ei tarvitse louhia. Tiedän tämän koska minulla on laaja yleissivistys. Miten kukaan ei ole voinut tulla ajatelleeksi tätä ennen minua?
Kommentit (15)
Totta. Mutkissa tulisi vaikeuksia. Ja olisi tosi hankalaa olla ajamatta muiden autojen johdon päältä.
Kuinkakohan paljon johtoa mahtuu bensatankin paikalle? Onneksi johdon ei tarvitse olla paksua sillä auton akut ovat vain 12 volttia. Tämä moninkertaistaa kaapelin pituuden jolloin vasta muutaman sadan kilometrin jälkeen tarvittaisiin pidempää johtokelaa. Autot palaisivat samaa reittiä mitä ovat kaapelia laskeneetkin, joten oikeita ja vasempia kaistoja ei tarvita ollenkaan ja ne vapauttavat tiekapasiteettia: ne tuplaavat sen! Nerokasta, eikö? -AP
Näen silmissäni tilanteen, missä kaupungin kaikki sähköautot ovat johdoistaan solmussa...
Mutta jos ei olekaan tulossa takaisin, vaan jää vaikka mökille? Se johdon töpselipää aiheuttaisi aika paljon mustelmia, kun se kelautuisi pitkin maantietä Helsingistä Tampereelle.
Tai sellaiset sähkölinjat, kuten junilla! Tai verkko, niin kuin törmäilyautoradan katossa!
Kuulehan nyt Bernerin Anne. Sä olet nykyään töissä pankissa, joten älä tee tänne palstalle nyt näitä idioottimaisia aloituksia Suomen autoilun uudelleenjärjestelystä. Sait ministerinä ollessasi näitä neronleimauksia tuon tuosta, mutta nyt riittää!
Onhan johdinautoja ollut olemassa jo 1800-luvulta lähtien. Ne johdot vain menee tien yläpuolella, eikä roiku auton perässä: https://fi.wikipedia.org/wiki/Johdinauto
.
Sellaisilla ajettiin Hesassa ja Tampereella ennen muinoin.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems
Johdinlinja-autot on käytössä vieläkin useissa paikoissa ympäri maailman, ja rakennetaan lisääkin.
Vierailija kirjoitti:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_trolleybus_systems
Johdinlinja-autot on käytössä vieläkin useissa paikoissa ympäri maailman, ja rakennetaan lisääkin.
Itse olin rollikan kyydissä viimeksi Riikassa ja kun ikää on jo kohtuullisesti, niin muistan varsin hyvin vielä Tampereen rollikatkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos ei olekaan tulossa takaisin, vaan jää vaikka mökille? Se johdon töpselipää aiheuttaisi aika paljon mustelmia, kun se kelautuisi pitkin maantietä Helsingistä Tampereelle.
Mehän voisimme keksiä jatkojohdot irroitettaviksi ja niiden käyttöön jonkinlaisen panttisysteemin. Osta nyt jatkojohto hki-tre. Täksi viikonlopuksi vain 2,99€! Muistathan kelata johdon takaisin rullalle seuraavaa käyttäjää varten!
Vierailija kirjoitti:
Kuinkakohan paljon johtoa mahtuu bensatankin paikalle? Onneksi johdon ei tarvitse olla paksua sillä auton akut ovat vain 12 volttia. Tämä moninkertaistaa kaapelin pituuden jolloin vasta muutaman sadan kilometrin jälkeen tarvittaisiin pidempää johtokelaa. Autot palaisivat samaa reittiä mitä ovat kaapelia laskeneetkin, joten oikeita ja vasempia kaistoja ei tarvita ollenkaan ja ne vapauttavat tiekapasiteettia: ne tuplaavat sen! Nerokasta, eikö? -AP
Muuten hyvä, että pitkän matkan siirtoon tarvitaan korkeampi jännite.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on HOX?
Oululainen puhevika. Käytetään esim. HUOM-sanan tilalla. Jonkinlainen käskymuoto hoksata-sanasta.
Ei imurissa ole jatkojohtoa. Se on yhtenäinen.