Mikä hyönteinen minua pisti?
Eli leikkasin tänään nurmikkoa ja huomasin jonkun hyttysen kokoisen ötökän käsivarren taipeessa ja laappasin sen vain pois, jolloin siitä litsasti hieman verta ikään kuin hyttysestäkin. En kuitenkaan ihan varmasti sitä hyttyseksi kerinnyt toteamaan. Kuitenkin siitä pistoskohdasta valui hieman verta vielä useita minuutteja sen jälkeenkin kun olin sen pois iholtani lääppäissyt, jota ei ole kyllä hyttysenpistoissa aiemmin tapahtunut. Nyt muutama tunti piston jälkeen, siinä punainen pieni pahkura je sen ympärillä noi vajaan sentin halkaisijalla punainen läntti. Siitä punaisesta läntistä lähtee punaisia juovia ainakin kuuteen suuntaan, joista pisin on noin kolmen sentin pituinen ja loput reilusta sentistä vajaaseen senttiin. Se näyttää nyt vähän siltä, kuin ihon alla olisi hämähäkki.
Minulla ei ole tullut minkäänlaisia pahkuroita, tai edes pistosjälkiä hyttysistä enää vuosikymmeniin, enkä käytä mitään hyttyskarkotteita ja täällä maalla totisesti hyttysiä riittää. Olen siis siedättänyt itseni hyttysille, mutta tämä pistos todella ihmetytti. Mielestäni kyseessä ei ollut punkki. Paarma se ei ollut, koska niiden purema kyllä tuntuu ja tämän pisto ei tuntunut hyttysen pistoa kummemmalta. Eikä siis myöskään mikään ampiainen ollut kyseessä, koska ötökkä oli noin hyttysen kokoinen, mutta vaikutti ehkä aavistuksen vantterammalta ja tummemmalta, mutta olihan se jo kerinnyt minusta jonkun verran verta imemään, joten se tummuus vantteruus saattoi johtua siitäkin. Käsi vaikuttaa myös hieman puutuneelta, mutta saatan toki hieman kuvitellakin.
Osaisiko joku palstan hyönteistuntija sanoa, mikä ötökkä oli kyseessä?
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan mäkäräiseltä. Ne ovat tuollaisia tummia ja pistämisen sijaan purevat palan pois.
Minä ainakin saan mäkäräisistä karmeat patit ja turvotukset.
Kiitos tästä, mäkärinen osui lähimmäksi kun eri pistosten kuvia netistä katselin, mutta missään mäkäräis kuvissa ei siitä pistoskohdasta mitään juovia lähtenyt, mutta muuten tämän jutun kuvassa olevat jäljet on melko samannäköisiä: https://yle.fi/uutiset/3-5373502
Se mikä kuitenkin epäilyttää mäkäräisen osalta, että asun Etelä-Suomessa ja olen aina pitänyt mäkäräistä ainoastaan Pohjois-Suomen riesana. Itseäni ei koskaan aiemmin ole mäkärinen Etelä-Suomessa pistänyt (ainakaan niin, että olisin sen havainnut) ja ikää nyt kuitenkin jo 50v mittarissa. Mutta kai niitä sitten jonkin verran täällä etelässäkin on.
.
Kuulostaa ihan mäkäräiseltä. Ne ovat tuollaisia tummia ja pistämisen sijaan purevat palan pois.
Minä ainakin saan mäkäräisistä karmeat patit ja turvotukset.