Lue keskustelun säännöt.
Keskimmäisen lapsen ongelma - onko keskimmäisenä vaikeampaa?
Kuopus
27.05.2019 |
Löytyykö täältä sisarusparven "keskimmäisiä", jotka voisivat avata minulle (sisarusparveni kuopukselle) ns. keskimmäisen lapsen ongelmaa. Olen kuullut, että keskimmäisillä lapsilla olisi jotenkin vaikeampaa esikoisiin tai kuopuksiin verrattuna juuri tuon keskimmäisyyden takia (vähemmän huomiota yms.). Pitääkö tämä paikkansa?
Kommentit (1)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Riippuu varmaan monestakin asiasta, kuten lasten sukupuolesta, ikäeroista ja synnynnäisistä lahjoista. On aivan eri asia olla perheen ainoa tytär/poika kuin että kaikki sisarukset ovat samaa sukupuolta. Tai tilanne, jossa kuopuksella tai esikoisella on iso ikäero verrattuna toiseen kahteen, on aivan erilainen kuin tilanne, jossa kaikilla lapsilla on pieni ikäero. Toisaalta jollakin lapsista voi olla sellainen luonteenpiirre / lahjakkuus, jota vanhemmat erityisesti arvostavat ja näin hän saa vanhemmiltaan varmasti erityishuomiota riippumatta paikastaan sisarussarjassa.
Itse olen kolmesta tyttärestä keskimmäinen, olemme kaikki syntyneet kolmen vuoden sisällä ja sisarukseni ovat kielellisesti lahjakkaita, toisin kuin minä, joten erityisesti lapsena koin hyvin voimakkaasti olevani siskojani vähemmän rakastettu. Päätinkin jo alle kouluikäisenä, että haluan ehdottomasti vain yhden lapsen.
Asiaa on tutkittukin. Joku taitavampi voi kaivaa tutkimukisia esille, mutta muistan, että tutkimusten mukaan "keskimmäisen lapsen syndrooma" on totta. Toisaalta keskimmäiset ovat usein sisaruksiaan diplomaattisempia.