Kumpaa 19-vuotiasta arvostat enemmän?
Kumpi olisit, jos voisit valita?
Eka on kympin tyttö, joka keskittynyt kouluun, ja nyt on vara valita opiskelupaikoista. Ei mitään eritystä tavoitetta.
Toka on koulua vihaava, mutta startup-henkinen. Selvitti koulun jotenkin, mutta perusti hyvin nuorena yrityksen, jolla huomat tulot.
Kommentit (21)
Äänestin jälkimmäistä, mutta arvostan oikeastaan molempia yhtä paljon.
Molemmilla on älyä mutta käyttävät sitä eri tavalla.
Todennäköisesti jälkimmäinen on eläkeiässä rikkaampi, koska palkkatöissä ei mahdottomia ehdi tienaamaan vaikka hyvillä papereilla kyllä elää loisteliaasti. Yrittäjän elämä saattaa taas olla stressaavampaa, riippuu tietty henkilöstä.
Miljoonabisneksen synnyttäjä pitää hyvinvointivaltion pystyssä, joten häntä.
T: Tukien nostelija
Kumpaakin arvostan. Kaikilla ei vielä 19 vuotiaana ole hajuakaan mitä haluaisi tehdä. Hienoa, että lukee, jotta saa hyvät arvosanat.
Kaikkia ei taas pänttääminen kiinnosta. Jotkut haluaa tehdä töitä. Molemmat hyviä asioita. Kaikkien ei pidäkään olla yliopistoihmisiä. Se on tässä unohtunut. Eikä työläisiä ole arvostettu. Osaavista duunareista alkaa olla pula eli rakennus-ja putkimiehistä, hoitajista ym
Jaa. No miksi kukaan panostaisi kirjoituksiin, jos olisi jo miljoonabisnes tulilla lukioaikana? Ja ehkä siitä kaheksan ällän tyypistä tulee joku huippulääkäri? Tai ehkä molemmat asuu kahdenkymmenen vuoden päästä sillan alla? En mä yleensäkään kyllä arvioi ihmisiä niiden rahojen tai menestyksen perusteella, joten enpä osaa tähän vastata. Toivottavasti molemmat ovat hyviä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. No miksi kukaan panostaisi kirjoituksiin, jos olisi jo miljoonabisnes tulilla lukioaikana? Ja ehkä siitä kaheksan ällän tyypistä tulee joku huippulääkäri? Tai ehkä molemmat asuu kahdenkymmenen vuoden päästä sillan alla? En mä yleensäkään kyllä arvioi ihmisiä niiden rahojen tai menestyksen perusteella, joten enpä osaa tähän vastata. Toivottavasti molemmat ovat hyviä ihmisiä.
Kysymys kuuluukin, kumpi itse olisit, jos voisit valita. Nyt, 19-vuotiaana. Tulevaisuudesta ei ole takeita kummankaan kohdalla.
Miljoonayrityksen perustanutta tietysti, paitsi jos se on alalla jota en arvosta, esim pikavippifirma.
Onko Suomessa ainuttakaan 19 vuotiasta, joka perusti miljoonabisneksen tyhjästä? Jos isi sijoitti viisi miljoonaa, tai edes puoli miljoonaa, niin poikkeuksellinen arvostus katoaa.
Maailmalta toki löytyy, esim
https://due.com/blog/25-kids-made-1-million-graduating-high-school/
Kumpaakin. Ja myös sitä 19-vuotiasta, jota kiinnostaa pelkkä bilettäminen ja muut "pinnalliset" asiat. Kaikilla kestää oma aikansa löytää se oma paikkansa, mutta kaikille jonkunlainen paikka on.
Itse olin vielä 22-vuotiaana se bilettäjä, jota ei kiinnostanut kouluttautuminen yhtään. Sitten tuli vahinkolaosi, ja myöhemmin alkoi opiskelukin kiinnostaa. Nyt olen ihan menestynyt omalla alallani. Ja onnellinen pääasiassa olen ollut aina, myös silloin bilettäjänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluukin, kumpi itse olisit, jos voisit valita. Nyt, 19-vuotiaana. Tulevaisuudesta ei ole takeita kummankaan kohdalla.
No niinpä näköjään. Mutta miksi sitten otsikossa oli ihan eri kysymys? :D Toki itse jos pitäisi valita, niin haluaisin olla sellainen jolla on joku päämäärä. "Kympintyttöys" ja päämäärättömyys on jo koettu, eikä musta mitään ihmeitä ole vielä ainakaan tullut. En kyllä nyt ihan kahdeksaa ällää kirjoittanut kuitenkaan.. Mutta kyllä mä valitsisin olla se jolla on se miljoonabisnes, mutta en siksi että arvostaisin sitä enemmän.
Haluaisin olla se, joka näkee vähiten vaivaa. Ei kiinnosta elämä, jossa suoritetaan ja kauheasti tehdään työtä.
Nuoret aloittavat elämänsä hyvin erilaisista lähtökohdista. Kaikilla ei ole lahjoja, älyä, terveyttä, hyviä vanhempia, jotka kannustavat jne. Minä arvostan niitä nuoria, jotka jaksavat yrittää vaikeuksista huolimatta. Moni sellainen, joka tänä keväänä valmistuu keittäjäksi tai autonkuljettajaksi, on oikeasti tehnyt paljon suuremman urotyön kuin kumpikaan aloituksen esimerkeistä.
Ope
Ekaa tietenkin. Maailma avoinna, myös se miljoonabisnes.
Minä arvostan sitä, joka osaa hyödyntää oppimiaan asioita elämässään. Mitä hyötyä on olla hyväoppinen ja ahkera, jos sitä ei osaa esimerkiksi puutteellisten ihmissuhdetaitojen vuoksi hyödyntää? Työtön tohtori on työttömön sekatyömiehen veroinen.
Tiedän ilman alapeukkujakin, että enemmistö palstalaisista on kanssani eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret aloittavat elämänsä hyvin erilaisista lähtökohdista. Kaikilla ei ole lahjoja, älyä, terveyttä, hyviä vanhempia, jotka kannustavat jne. Minä arvostan niitä nuoria, jotka jaksavat yrittää vaikeuksista huolimatta. Moni sellainen, joka tänä keväänä valmistuu keittäjäksi tai autonkuljettajaksi, on oikeasti tehnyt paljon suuremman urotyön kuin kumpikaan aloituksen esimerkeistä.
Ope
Lässyn lässyn.
Kummallakin on asiat ikäisekseen erittäin hyvin, ja ovat päässeet tuohon tilanteeseen vieläpä omin avuin. En siis arvosta kumpaakaan enempää kuin toista, ja jos pitäisi valita kumpi haluaisin olla, niin ihan sama.
Harva huomaa muistuttaa, että se miljoonabisnes on työntekijöiden selkänahasta revitty.
Aika satuolennolta kuulostavia ääripäitä molemmat minun korvaani. En pysty sanomaan ihmisen arvostusta koulumenestyksen tai ansiomenestyksen perusteella. Siihen, että arvostanko minä jotakuta, vaikuttavat ihan muut asiat, kuten miten henkilö kohtelee muita ihmisiä ympärillään ja välittääkö eläinten hyvinvoinnista pätkääkään. Esim. näiden tapausten kohdalla tulee mieleen, minkä verran ovat esim. jakaneet omaa osaamistaan, 8 ällän oppilas vaikka auttanut kavereita läksyissä tai vaikeiden juttujen oppimisessa? Tai onko miljoonabisnestä pyörittävä tyyppi valmis antamaan neuvojaan ja tukeaan omaa yritystoimintaansa suunnitteleville samalla tavoin kuin olettaisin, että häntäkin on start-up -vaiheessa tuettu?
Eli minun arvostukseni riippuu siitä, miten itsekäs tai epäitsekäs joku on. Ajatteleeko muitakin kuin omaa napaansa. Ns. tällaiset huipulle kohoavat tapaukset tuntuisivat olevan yleensä niitä itsekkäämpiä, joten näillä tiedoilla vaikeaa arvostaa kumpaakaan.
En noilla tiedoilla voisi sanoa arvostavani jompaa kumpaa toista enemmän. Nuohan ovat fiktiivisiä tyyppejä. En voi siis valita.
Vierailija kirjoitti:
En noilla tiedoilla voisi sanoa arvostavani jompaa kumpaa toista enemmän. Nuohan ovat fiktiivisiä tyyppejä. En voi siis valita.
Eikä ole, juurihan molemmista oli haastattelut parin päivän takaisessa iltalehdessä. Julkaistiin ällien voittaja, ja vieressä oli haastattelu kaveruksista, jotka jättivät lukion kesken ja ensi vuonna miljoonan myynnin raja rikkoutuu.
En pidä itsekkäistä yrittäjätyypwistä, mutta en myöskään leuhkoista 8 ällän ylioppilaista.
Jos oliis ollut vaihtoehto: suurella työllä 3 magnaa ja 2 c:tä kirjoittanut, olisin arvostanut sitä, että huonompilahjainen näki vaivaa menestyäkseen.
Noilla tiedoilla veikkaan, että kumpikin tulisi pärjäämään elämässään, ihan yhtä paljon arvostaisin siis.