Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parantaako lyhytaikainen stressi oikeasti suorituskykyä?

Vierailija
16.05.2019 |

Kaikissa koulukirjoissa aina väitettiin niin.
Eli jos päätän juosta 800m mahdollisimman kovaa, minun kannattaa antaa itseni stressata oikein kunnolla ja ruokkia sitä stressiä? Pystyisinkö oikeasti parempaan suoritukseen? Itse luulisin että minua alkaisi lähinnä oksettaa sietämättömästi.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa sanoa tähän mitään????

Vierailija
2/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee pieleen, kun stressaan liikaa. Näin mulla. ):

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki menee pieleen, kun stressaan liikaa. Näin mulla. ):

ja silti kuluu hirveästi energiaa.

Vierailija
4/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että tuolla tarkoitetaan sitä, että kun lukee vaikka viikon tenttiin, niin pieni jännitys tentistä auttaa keskittymään. Ei sillä tarkoiteta stressaamista, josta sinä puhut, vaan stressiä, joka ei välttämättä edes tunnu muuten kuin parempana keskittymisenä.

Vierailija
5/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten juuri juoksukilpailussa pari minuuttia ennen sydän jyskyttää jne jolloin keho valmistautuu suoritukseen, eli todellakin lyhytaikainen lähinnä fyysisesti tuntuva stressi, ei mikään viikkojen vatvominen ja ahdistuminen ja voivottelu stressaaminen. Sana stressi varmaan johtaa harhaan.

Vierailija
6/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän ihminen biologisesti stressaa. Kroppa on valmiina taistelemaan tai pakenemaan.

Vierailija
7/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytaikainen ja hallittavissa oleva stressi parantaa suorituskykyä, koska se parantaa fokusoitumista olennaiseen. Esim. opiskelijat tietävät "viimeiset illat" jolloin sitten naputellaan se 5 sivun essee, jonka tekemistä on vältellyt koko kuukauden.

Samaten se 800 metriä menee huippuajassa, jos juokset karkuun jotain villieläintä.

Sen sijaan pitkäkestoinen stressi heikentää suoritutumiskykyä. Tällöin ei jaksa eikä pysty keskittymään työhön, joka tulee ylimääräisenä siihen päälle. Psyykkisten voimavarojen ohella stressi heikentää fyysisiä voimavaroja.

Vierailija
8/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni jännitys eli stressi parantaa. Aloin jännittää 10 min ennen leikkausta. Kehoni valmistautui. Huomasin lämpimät käteni, jotka melkein hikoilivat ja sykkeeni, joka vähän nousi, mutta tasoittui hivenen normaalia korkeammalle tasolle. Stressitasoni oli hallinnassa. Kerroin, että en tarvitse rauhoittavaa lääkitystä.

Vierailija
9/9 |
16.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla parantaa ainakin koodarina työsuoritusta. Jos ei ole stressiä, olen vähän laiskanpulskea enkä yritä kovin tehokkaasti ratkaista ongelmia. Ajatukset voi välillä haahuta muuallakin kuin työssä. Sitten kun on deadlinepaniikki, keskittyminen on täydelliistä ja koodia syntyy uskomatonta tahtia.

Fyysisten suoritusten suhteen suorituskyvyn paraneminen ei tarkoita sitä, että pidempään stressaamalla itseään juoksusuorituksesta suoriutuisi paremmin (ellei se stressi sitten johda kovempaan treenaamiseen). Vaan sitä, että ihmiselle on kehittynyt evoluution aikana sellainen välitön stressireaktio, että kun kivikauden ihminen näki vaarallisen pedon, niin äkkiä tuli adrenaliiniryöppy ja tämä johtaa fysiologisiin reaktioihin jotka parantavat suorituskykyä: mm. aineenvaihdunta laitetaan jäihin, kaikki energia lihaksille, näkö tarkentuu, sydän ja keuhkot valmistautuvat ponnistukseen. Tämä sama voi toimia juoksusuorituksessa kilpailuissa, mutta ei niin että esim. viikkoja stressaaminen auttaa, vaan se kisapäivän jännitys voi kyllä auttaa samalla tavalla kuin leijonan näkeminen luolamiestä.