Kehtaako pyytää uniapnean tutkimista nyt kun siitä toitotetaan kaikkialla?
Olen aina ollut väsynyt ja uniapnea syynä kävi mielessä jo jokunen vuosi sitten, mutta en saanut aikaan hakeutua tutkimuksiin.
Asia tuli jälleen mieleen ja huomasin, että lehdissä on ollut aiheesta lähiaikoina todella paljon juttua ja ilmeisesti ihmiset ovat rynnänneet joukolla tutkimuksiin.
Kehtaakohan edes kysellä asiaa ja vaikka kehtaisikin niin suhtaudutaankohan terkassa tutkimuksiin erityisen nihkeästi nyt kun uniapnea on "muotia"?
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Nukutko yksin?
Joo, nukun yksin eli kukaan ei ole ollut niin paljoa yötä, että olisi todentanut hengityskatkoksia, mutta kuitenkin sen verran on ollut yökylässä tuttuja, että melko suurella todennäköisyydellä en kuorsaa. Nukun myös kyljelläni ja olen normaalipainoinen.
Kilpirauhasarvoja, hemoglobiinia yms. On katsottu teni-iästä lähtien ajoittain väsymyksen vuoksi, mutta ovat aina olleet ok.
Unapnea on oikeastaan enää ainoa mikä tulee mieleen väsymysoireyhtymän lisäksi (tosin minulla ei ole kipuja).
Minulla oli pikemmin uupumus/väsymysoireyhtymän alkutila, mutta tutkimuksessa sain lievän uniapnean, joka päätettiin olla hoitamatta. Oli jonkinasteista hapenpuutetta, mutta en muista oliko katkoksista mitään puhetta. Hapenpuute saattoi johtua alhaisesta ferritiinistä, joka oli silloin.
Lääkärin kanssa kannattaa asiasta jutella. Lääkäri osaa kysellä taustoja ja oireita, jotka uniapneaa kärsivällä on. Et ainakaan kertomiesi tietojen perusteella olen kovin todennäköinen uniapneasta kärsivä.
Omituinen kysymyksenasettelu: "Kehtaako?" Totta kai kehtaa.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin kanssa kannattaa asiasta jutella. Lääkäri osaa kysellä taustoja ja oireita, jotka uniapneaa kärsivällä on. Et ainakaan kertomiesi tietojen perusteella olen kovin todennäköinen uniapneasta kärsivä.
Joo, en itsekään ole kovin toiveikas, mutta ehkä sitten joskus harmittaa entistä enemmän etten käynyt tutkimassa asiaa.
Olen vaan varhaisteinistä asti ollut aina väsynyt, en oikeastaan ole koskaan pirteä.
Välillä on lyhyehköjä aktiivisempia kausia, mutta yleisesti mikään määrä unta ei usein tunnu riittävältä, en pääse sängystä ylös kun jo nukahdan uudelleen ja jos pääsenkin niin nukahdan taas heti kun seuraavan kerran istun johonkin.
Syöminen väsyttää, liikunta väsyttää jne. Vaikka elintavat aina kausittain ovatkin kunnossa (repsahtavat yllättäen aina siihen kun väsymyskausi iskee jälleen).
En tiedä yhtään miten ihmiset jaksavat tehdä yhtään mitään edes kevyen työpäivän tai lenkin jälkeen. Tai minkä tahansa jälkeen. Suunnilleen kaikki yhtään rankempi tai
pitkäaikaisempi kevyempi rasitus, esim. Koulussakäynti kostautuvat valtavana väsymyksenä ja toipuminen saattaa kestää ehkä yli viikonkin.
Ja siis vaikka esim. Stressi lisääkin väsymystä, niin se ei ole sidottuna mihinkään elämäntilanteeseen, en esim. Koe olevani masentunut, mitä nyt rankka väsymys itsessään voi masentaa.
Jos et saa julkiselle puolelle, niin asian voi kysyä esim. yksityisiltä hammaslääkäriasemilta. Ainakin oman hammaslääkärini kautta pääsee uniapneatutkimuksiin. Hinnoista en tiedä. Julkisella puolella tutkimuksiin on pitkät jonot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, en itsekään ole kovin toiveikas, mutta ehkä sitten joskus harmittaa entistä enemmän etten käynyt tutkimassa asiaa.
Olen vaan varhaisteinistä asti ollut aina väsynyt, en oikeastaan ole koskaan pirteä.
Välillä on lyhyehköjä aktiivisempia kausia, mutta yleisesti mikään määrä unta ei usein tunnu riittävältä, en pääse sängystä ylös kun jo nukahdan uudelleen ja jos pääsenkin niin nukahdan taas heti kun seuraavan kerran istun johonkin.
Syöminen väsyttää, liikunta väsyttää jne. Vaikka elintavat aina kausittain ovatkin kunnossa (repsahtavat yllättäen aina siihen kun väsymyskausi iskee jälleen).
En tiedä yhtään miten ihmiset jaksavat tehdä yhtään mitään edes kevyen työpäivän tai lenkin jälkeen. Tai minkä tahansa jälkeen. Suunnilleen kaikki yhtään rankempi tai
pitkäaikaisempi kevyempi rasitus, esim. Koulussakäynti kostautuvat valtavana väsymyksenä ja toipuminen saattaa kestää ehkä yli viikonkin.Ja siis vaikka esim. Stressi lisääkin väsymystä, niin se ei ole sidottuna mihinkään elämäntilanteeseen, en esim. Koe olevani masentunut, mitä nyt rankka väsymys itsessään voi masentaa.
Tuollainen voi aiheutua ties mistä uniapnean lisäksi.
Yksi mahdollisuus on väärä ruokavalio. Voit syödä jotain ruoka-ainetta, mikä saa kehosi reagoimaan kuin söisit jatkuvasti pieniä määriä rauhoittavia.
Suosittelen kokeilemaan erilaisia ruokavalioita, tai jos on kantti kestää, useamman päivän paastoa.
Nukutko yksin?