Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkisen sektorin ruoantuhlaus

Jagex
12.05.2019 |

Tyttöystäväni työskentelee lastentarhan ohjaajana. Koska olemma kummatkin innokkaita kierrätysihmisiä ja tavallaan jopa ekohörhöjä, hän tuo valtavat määrät ylimääräistä ruokaa erilaisissa rasioissa kotiin. Eipä tarvitse juuri kaupassa käydä.

Olen joskus asiasta kysynyt, ja ketään muuta ei kiinnosta ja päiväkodin johtaja kaataa ylijääneitä ruokia kaksin käsin roskiin koska se on vaivattominta. Tyttöystäväni onnistuu pelastamaan osan tästä ruoasta. Perjantai-aamunakin meni kuulemma kilokaupalla mysliä roskikseen koska kaapeissa ei ollut tilaa sille. Myöskään muu henkilökunta ei osoita kiinnostusta tätä täysin syömäkelpoista ruokaa kohtaan koska se ilmeisesti on hirveän noloa.

Onko tämä työpaikka poikkeus, vai tapahtuuko tätä myös parissa kymmenessä tuhannessa muussa vastaavanlaisessa paikassa? Mikä tilanne on kouluissa, varuskunnissa, valtion julkisissa työpaikoissa? Ja sitten tehdään itkuketjuja, että keitän yhden desilitran riisiä lapselle illassa ja itse juon pelkkää vettä? En syyllistä köyhiä perheitä, mutta JOKU selvästi on syyllinen siihen että tuotanto ja tarve eivät kohtaa?

Mielipiteitä?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen töissä laitoshuoltajana isossa päiväkodissa ja ruokaa menee roskiin ihan joka päivä monen monta kiloa. Se on kamalaa kantaa sitä biojätteeseen. Tuota ylijäävää ruokaa ei edes saa ottaa kotiin mukaan ilmaiseksi vaikka se menisi roskiin, vaan sitä henkilökunta saa ostaa meillä hintaan 3€/litran purkki. Vanhemmat osin myös aiheuttavat tätä ruoan pois heittämistä, koska eivät ajoissa ilmoita jos lapsi on poissa hoidosta ja lapselle on tilattu ruoka ihan turhaan. Lastenhoitajat laittavat ruokaa tilaukseen varmuuden vuoksi vähän liikaa, ettei vaan käy niin että ruokaa olisi liian vähän. 

Vierailija
2/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin luulet että ravintoloiden ja kauppojen ylijäämäruoka menee?

Ihmettelen miten ap:n tyttöystävä saa tuoda ruokaa työpaikalta. Kun itse olen ollut laitoskeittiössä, se on ollut ehdottomasti kiellettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen töissä laitoshuoltajana isossa päiväkodissa ja ruokaa menee roskiin ihan joka päivä monen monta kiloa. Se on kamalaa kantaa sitä biojätteeseen. Tuota ylijäävää ruokaa ei edes saa ottaa kotiin mukaan ilmaiseksi vaikka se menisi roskiin, vaan sitä henkilökunta saa ostaa meillä hintaan 3€/litran purkki. Vanhemmat osin myös aiheuttavat tätä ruoan pois heittämistä, koska eivät ajoissa ilmoita jos lapsi on poissa hoidosta ja lapselle on tilattu ruoka ihan turhaan. Lastenhoitajat laittavat ruokaa tilaukseen varmuuden vuoksi vähän liikaa, ettei vaan käy niin että ruokaa olisi liian vähän. 

Jatkan vielä. On olemassa ihan selvästi ruokia jotka ei mene roskiin vaan tulevat syödyksi, lasten suosikkiruoat eli uunimakkarat ja lihapullat yms. Sitten on näitä ties mitä mifu-sitruuna-kastikkeita jotka ei oikeasti maistu juuri kellekään. Pitäisi olla joku systeemi että noita ei-suosittuja ruokia tilattaisiin vähemmän kun niitä jää aina yli, mutta tätä me emme saa tehdä vaan annokset on tilattava lapsimäärän mukaan. Kasvisruoka-päivä on muuten hyvä idea, mutta kun päiväkoti-ikäiset ei vaan syö niitä ruokia. 

Vierailija
4/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ei sinne päiväkotiin oteta väkeä töihin ruokapalkalla? jos lapsilta jää jotain, niin hoitajat syö ja se on sitten se palkka.

Vierailija
5/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen miten ap:n tyttöystävä saa tuoda ruokaa työpaikalta. Kun itse olen ollut laitoskeittiössä, se on ollut ehdottomasti kiellettyä.

Se on joka paikassa kunnallisella kiellettyä, eli varastamista. Ostaminen on sallittua. Onko tuossa järkeä sitten...

Vierailija
6/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä ei sinne päiväkotiin oteta väkeä töihin ruokapalkalla? jos lapsilta jää jotain, niin hoitajat syö ja se on sitten se palkka.

Mikset sinä mene töihin ruokapalkalla? Siis vieläpä ylijäämäruokapalkalla.

Vierailija
7/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa, koska ylijäämäruoka tulkitaan siten, että lapsien annokset jätetään tarkoituksella liian pieniksi, jotta hoitajille jää ostettavaa. Meillä ei saa viedä ruokaa kotiin, sellainen tulkitaan varkaudeksi.

Vierailija
8/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täsmennyt, yksityisellä puolella sitä ollaan mutta kun suurin osa tästä sektorista on kuitenkin julkista ja aika samat standardit varmaan siellä

AP

Vierailija
9/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin vastannut laistohuoltaja jatkaa vielä... Minä en osta tuota ylijäämäruokaa kotiin koska mielestäni se ei ole jatkuvasti syötynä terveellistä. Laitosruoat on täynnä lisäaineita, kaikki kastikkeet on tehty jauhepusseista yms. ja niissä käytettävä hiivauute saa mulla vatsan turpoamaan palloksi. Salaatit olisi kyllä ihan syötäviä.

Vierailija
10/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sinä mene töihin ruokapalkalla? Siis vieläpä ylijäämäruokapalkalla.

Varmaan siksi, että ei käy edes mielessä ostaa töistä ruokaa, joka on tarkoitettu lasten syötäväksi.

Vierailija
11/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kehitysvammaisten ryhmäkodissa ohjaajana ja tää ruoan poisheittäminen on ihan kammottavaa.

Meille tulee ruoka valmiina keskuskeittiöltä, aamupuuron keittää yökkö ja iltapalalla ja välipalalla syödään ohjaajien päätöksen mukaan erilaisia juttuja, jotka valmistetaan/syödään tilatuista tuotteista: jugurttia, viiliä, munakasta, pannaria, voileipää, lämppäreitä, rahkaa, kiisseliä...

Ruokaa tulee ihan mieletön määrä, vaikka ollaan just pienennetty annoskokoja kun ne oli jääneet liian isoiksi kun pari isoruokaista asukasta vaihtui. Nyt kun pienennettiin, niin koko vaihtelee ihan kauheasti: välillä jotain kastiketta tulee niin, ettei meinaa ihan riittää (mikä on tietty parannus entiseen ja silloin on muita lisukkeita). Sitten jotain silakkalaatikkoa tulee valtava sammiollinen ja ruokailun loputtua siitä on mennyt 1/5.

Henkilökunta ei saa syödä ruokaa, vaan se pitää heittää pois heti kun ruokailu on loppu. Henkilökunta ei voi edes maksua vastaan syödä tuota ruokaa, vaan se on heitettävä pois. Saati että sitä voisi tuoda kotiin.

Meillä tulee päivässä 10 l biojäteastia aivan täyteen ruokaa. Ja meillä ei esim. käsipyyhkeitä laiteta sinne, vain ruoka ja suodatinpaperit. Asukkaita on 7 henkilöä.

Yksityisellä kun olin, käytiin lounasruokalassa konttorin vieressä. Kun lounas oli ohi, paikasta tuli meili sen tilanneille, että mitä jäi yli ja se myytiin pakasterasioissa. Tuonne suorastaan rynnättiin ostamaan ja hävikki jäi minimiin.

Mutta kaupungilla on ilmeisesti varaa heittää roskiin, viis ilmastotalkoista...

Vierailija
12/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka on tilattu lapsille ja jos sitä jää, on lapsille annettu liian vähän. Jokaisen aterian sisältämä energiamäärä on tarkasti laskettu ja jos ruokaa jää, ei lapset saa sitä, mitä piti. Lapseni päiväkodissa osa sijaisista tekee niin, että ruokaa ei saa ottaa lisää, jotta heille itselleen jää syötävää. Ei ihan sitä, miten systeemin tulisi toimia.

Vierailija
13/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylijäämäruokia ei ainakaan meillä saa viedä kotiin tai edes syödä työpaikalla vaan ehdottomasti kiellettyä. Aiemmassa paikassa missä oli ruokala talon yhteydessä niin sieltä sai käydä ostamassa kolmen euron hintaan  purkillisen ylijäämäruokia. Ilmaiseksi syöminen katsottiin varastamiseksi. 

Vierailija
14/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella sektorilla tuhlataan mielettömästi, joka paikassa. Kukaan ei välitä, koska ei ole kysymys omista rahoista, vaikka tietenkin veroissa maksaa tämän tuhlailun.

Julkisella puolella ei paljon valvota eikä välitetä, ei siis ihme että sinne uppoaa mielettömät rahamäärät.

Kaikki jotka ovat töissä tietävät tämän, mutta kukaan tavallinen työntekijä ei puutu eikä voi puuttua siihen.

Tietenkin hävikkiä tulee kaikissa jutuissa, siltä ei voi kokonaan välttyä, mutta hurjinta tuhlaus on tosiaan julkisella puolella, eikä ainoastaan ruokapuolella, vaan muissakin pisteissä.

Ja sitten valitetaan, että kun julkisen talouden rahat eivät riitä. Niinpä.

Vierailija
15/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni koululle ruoka tuodaan keskuskeittiöstä ja opettaja on ohjeistanut ottamaan eväät mukaan, koska ruokaa ei riitä kaikille. Kuntien tuhlaaminen ei näy kouluissa, koska keskuskeittiöstä ei riitä ruokaa kaikille. Päiväkodit tilaavat ruokaa liikaa, jotta hoitajat voi viedä sitä kotiin, jolloin koululaiset saa olla nälässä.

Vierailija
16/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa ei saa viedä ilmaiseksi. Jos vie, se on varastamista. Joskus ylijäämä ruokaa myydään  alennuksella hlökunnalle.

Nykyisin myös jotkut koulut myyvät lounasta kaikille, jos sitä jää yli, lounas on nautittava paikan päällä, koulussa.

Vierailija
17/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on tilattu lapsille ja jos sitä jää, on lapsille annettu liian vähän. Jokaisen aterian sisältämä energiamäärä on tarkasti laskettu ja jos ruokaa jää, ei lapset saa sitä, mitä piti. Lapseni päiväkodissa osa sijaisista tekee niin, että ruokaa ei saa ottaa lisää, jotta heille itselleen jää syötävää. Ei ihan sitä, miten systeemin tulisi toimia.

Jos ruokaa on tilattu sadalle lapselle, voi olla että paikalla on vaan 85 lasta sairastumisten ja muiden poissaolojen vuoksi. Eli 15 annosta jää yli. Loma-aikoina kuten jouluna ruokaa jää yli ihan järjettömiä määriä koska saattaa olla että paikalla on vaan puolet lapsista vaikka vanhemmat eivät ole ilmoittaneet aiemmin että lapset eivät tule hoitoon. 

Vierailija
18/19 |
12.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat kyllä tietää aika hyvin kuinka paljon kukakin lapsi syö. Ei viitsitä laittaa turhaan lautasta täyteen syömistä opettelevalle juuri 1-vuotta täyttäneelle, koska ei taatusti syö sitä kaikkea ja suurin osa siitä ruoasta on sitten pitkin pöytää, tuolia, seiniä ja lattiaa... 

Vierailija
19/19 |
13.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on kyllä aika lailla perheen vika myös, just niiku joku aiemmin tossa sanoi niin omaiset/vanhemmat ei ilmoita ajoissa poissaoloja varsinkin loma aikoina monet poissa vaikka piti olla paikalla. Sitten tulee hävikkiä kun ruokamäärä on jo etukäteen suuniteltu. Ja joskus käynyt myös niinpäin että joku ilmoitettu pois ja onkin ilmestynyt paikalle silti,sen takia pitää olla hieman extraa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän