Koulusta ehdottivat mulle neuropsykologisiatestejä? Miksi?
Opiskelen aikuisopistossa ja tämä nousi puheeksi nyt koulupsykologin kanssa. En oikein tajunnut miksi pitäisi testata jotain, luuleeko että mulla on psyykkisiä ongelmia vai mitä?
Kommentit (12)
Todennäköisesti haluavat selvittää oppimisvaikeuksia. Mikäli sinulla on mahdollisuus päästä testeihin niin mene ihmeessä, kaikki eivät todellakaan pääse vaikka olisi tarvetta!
Ole kiitollinen, jos pääset testeihin, voit paljastua superälykkääksi, hyväksi hahmottajaksi jne. Mene ihmeessä. Se on aina hyvä, jos tuntee itsensä.
Joo en tosiaan oikein saanut kiinni mitä ne testit on ja miksi, jäin vain kiinni tuohon sanaan neuropsykologinen. Koululta nyt selvittää siis miten pääsisin niihin helpoiten. Eipä kai niistä haittaakaan ole. Ap
Liittynee varmaan siihen miksi kävit siellä psykologilla?
Etsivät sinusta ali ihmisillä sairauksia kuten autismia lukihäiriötä jne
Muutama maininnut lukihäiriön, eikö sitä testata kaikilta koulussa sillä lukitestillä?
Mene ihmeessä jos pääset. Ei niihin tosiaan ihan ilman syytä laiteta.
Miten tilanne johti siihen, että alkoivay selvittää miten pääset testeihin? Tuntuu ettei osa pääse millään.
No nyt olen jonossa niihin testeihin. Millasiahan ne on? Ap
Siis kuka sinut tutkii ja missä? Koulupsykologi ilmeisesti ensi alkuun ja sen jälkeen lähete neuropsykologille, jos on jotain vakavampaa epäilyä. Pelkkään lukivaikeuteen ei tarvita koulupsykologin tutkimusta, siihen riittää esim. erityisopettajan tekemä lukitesti.
Psykologin tutkimukset yksityisellä on tosi kalliita, joten ole kiitollinen jos kunnallinen taho tarjoaa sinulle tuon ilmaiseksi. Jos sinulle itsellesi jäi tapaamisessa epäselväksi, miksi halutaan tutkia, voi yksi vaihtoehto olla, että sinulla on juuri kieleen liittyvää erityisvaikeutta tai sen epäilyä. Voisiko olla? Onko oppimisessa ollut jotain hankaluutta?
Testeistä on hyötyä ja kaikki jotka niistä hyötyisivät eivät niihin pääse. Ne auttavat selvittämään mm oppimisen vaikeuksia, jotka voi joskus olla hyvikin kapealaisia. Eikä todellakaan kyse ole hulluudesta tai tyhmyydestä. Niiden avulla voi löytyä esim. keinoja jotka auttaa sua oppimaan asioita ja eteenpäin elämässä parhaalla mahdollisella tavalla. Rohkealla mielellä menet testeihin ja siellä sua neuvotaan mitä pitää tehdä. Selviät kyllä.
Oppimisvaikeuksia, autismin kirjoa, kaikenlaista voidaan testata niillä.