Lapsi ja opiskelu
Olen 21 vuotias amk-opiskelija, minulla ja miehelleni on haaveena perheen perustaminen. Mieheni käy töissä ja minulla olisi suunnitelmissa hoitaa lasta kotona ainakin vuoden verran ja ohella jatkaa opintojani niin paljon kuin jaksan. Kuinka paljon tukea opiskeleva äiti voi saada? Asumme pääkaupunkiseudulla.
Kommentit (8)
Opintotukeen tulee lisä lapsesta. Muistaakseni jotain 70€ luokkaa. Toki voit saada opintotuen lisäksi yleistä asumistukea. Opintolainaa voit myös nostaa.
Mutta saadaksesi opiskelijan tuet niin sinun täytyy opiskella vähintään 27op/lukuvuosi.
Muuta kun rahallista tukea saa päiväkodista, lähinnä lapsen hoidon myötä. Opinnoissa lapsi ei ole syy mihinkään eli poissaoloja et voi saada anteeksi tai saada mistään löysää vaikka kuinka lapsi olisi kipeä tms.
Eli tuohon tilanteeseen suosittelen, että jatkat opintoja vasta sitten kun pystyt niitä tekemään. Pieni lapsi on väsyttävä, kun opinnot jatkuvat tunteja kotona.
Muista ettei äitiys ole suorittamista vaan lapsen kanssa voi olla kotona ja viettää aikaa "vain äitinä"
Kiitos hyvästä kommentista! Uskon, että rahallisesti tulisimme pärjäämään ihan hyvin. Vuosi taukoa opiskelustakaan ei olisi mikään maailmanloppu.
Miks et vaan voi valmistua ennen? Mikä kiire?
Paljon helpompi.
minä haaveilen autosta,miten paljon se teettää lisää työtä ja rahanmenoa?pitäisi samalla myös opiskella,mutta on vain se tunne ja halu että pitää saada.
Ja, jos yhtään aiempia tuloja ennen äitiyslomaa, niin voit opiskelijanakin nostaa äitiys- ja vanhempainrahasi, jolloin et toki saa nostaa opintotukea. Minulla esim kun vanhempainpäiväraha on 2500 €/kk, niin otan sen mieluummin kuin 300 euron opintotuen, vaikka opiskelenkin.
Selaile kelan sivuja, että mitä tukia voit saada vanhempainvapaan jälkeen. Kannattaa myös puhua miehen kanssa miten teidän elatus ja lapsen hoito oikeasti hoituu äitiyslomalle jäännin jälkeen ja kunnes valmistut. Odottaako mies sinulta osa-aikaista työntekoa ja miten paljon hän on itse valmis hoitamaan lastaan.
Mulla on kuopus nyt reilu 2 vuotias ja vasta nyt olen nukkumisen, vireystason ja keskittymiskyvyn kannalta valmis opiskelemaan. Raskausajatkin olin tosi pahoinvoiva ja elin jossain aivosumussa.
Vähän ajattelemisen aihetta...
Opiskeleva äiti saa opintotuen ja lapsilisän.