yrittäjä yel tulo
Hei, työskentelen päätoimisena yrittäjänä ja tulot (ennen vähennyksiä) ovat n.3200-3600e /kk. Laskin ilmarisen laskurilla että maksaisin yel maksua jopa 500e / kk. pitääkö todella paikkansa? Asiakaspalvelu ruuhkautunut, sinne en pääse läpi.
Kommentit (9)
Joo, Suomessa pienyrittäjiä solvataan niin paljon ettei mitään rajaa. Maksa suht minimiä ja sijoita loput.
Voiko tulla jotain seuraamuksia kun olen ilmoittanut työtuloksi 10000e vuosi enkä ole muistanut muuttaa ja se on ollut niin jo 6kk?
Mikä saa sinut epäilemään, että laskuri antaisi väärän summan?
mielestäni voi tulla seuraamuksia jos olet antanut väärät tiedot.. ainakaan et itse hyödy yhtään mitään yel vakuutuksesta jos maksat sitä 10000e työtulon mukaan.
Maksa minimit, logiikka menee niin että voit maksaa sellaisesta määrästä kuin maksaisit jollekin toiselle palkkaa joka olisi yrityksessäsi töissä, eli sen laskurin luvun voit unohtaa. Yel on suuri kusetus ja kannattaa säästää jollakin toisella tavalla.
Hyvin voit maksaa minimin mukaan, säästät eläkerahat sitten muuten.
Vierailija kirjoitti:
Maksa minimit, logiikka menee niin että voit maksaa sellaisesta määrästä kuin maksaisit jollekin toiselle palkkaa joka olisi yrityksessäsi töissä, eli sen laskurin luvun voit unohtaa. Yel on suuri kusetus ja kannattaa säästää jollakin toisella tavalla.
Minusta vähän hatara neuvo. - Tarkoitan, että ei kannata uskotella, että yrittäjän tekee saman määrän töitä kuin ulkpuolinen työntekijä, joka tasaa vain ruuhka huippuja on ns. nollatuntisopimuksella tai muutoin verraten hyvin lyhyen ajan.
Tämä ei kuulu asiaan muuten kuin niin, että olen entinen yksinyrittäjä enkä ikinä lähde siihen enää, vaikka itse työ oli parasta, mitä tiedän.'
Kun ala alkoi käydä kannattamattomaksi, maksoin pienintä YELiä pitkään. Lopulta aloin saada vakuutusyhtiöltä tekstiviestejä, joissa kerrottiin, että YEL-tuloni oli köyhyysrajan alapuolella ja minun olisi kiireesti alettava maksaa enemmän.
Tämä kertoo ainakin siitä, että jos haluaa kitkutella edes kohtuullisella eläkkeellä, YELiä on maksettava huomattavasti enemmän kuin taulukoiden alalaidassa.
Pitää paikkansa