Mikä on se kuuluisa "normaali ihminen" josta palstalla usein kerrotaan
:D
Itsekin käytän usein normaalia ihmistä vertauskuvana täällä, minä tarkotan sillä ihan vaan täysjärkistä ihmistä, en mitään muuta. Entäs muut?
Kommentit (12)
Itse tarkoitan sillä juurikin tuollaista täysjärkistä ihmistä, jonka elämä on myös ns. normaalia eli ei omista mitään luksustaloa ulkomailla jne.
Normaali ihminen on arkijärjellä varustettu olento joka tulee toimeen normaalien ihmisten kanssa
Normaali ihminen on pohjoismaalainen ihminen.
Normaali on moniongelmaisen keskivertopalstailijan vastakohta.
Jokaiselle oma itse on tavallaan se normaaliuden mitta. Jokainen osaa toki nimetä itsestään piirteitä, jotka eivät ole täysin standardien mukaisia, mutta normaaliuden asteikko määräytyy silti oman itsen ja oman viiteryhmän mukaan. Juuri siksi ihmisten on niin vaikeaa asettua toisten asemaan.
Epärehellisen mielestä rehellisyys voi olla naurettavaa tai käsittämätöntä. Maalaisen mielestä eiralaisen asianajajan normiarki voi näyttää väkinäiseltä teeskentelyltä. Ahkeran mielestä laiskurin elämä on kummallista ja päinvastoin. Kolmannen polven toimeentulotukiasiakas ei voi käsittää, millaista yrittäjän elämä on ja miksi ihmeessä hän toimii ja ajattelee tietyllä tavalla.
Vielä aivan muutama kymmenen vuotta sitten - aikana ennen internetiä ja avoimia rajoja - elettiin yhtenäisemmässä kulttuurissa, jossa normaaliuden asteikot olivat paljon kapeampia kuin nykyään. Vaikkapa tänään niinkin tavallinen asia kuin pitkätukkainen mies ei todellakaan ollut kenenkään mielestä normaali 1940-luvun Suomessa.
Nyt lähes mikä tahansa on aika normaalia - ainakin jonkun mielestä.
Jos sanon vaikkapa, että ”normaali ihminen ei jätä pikkulapsia yksin yöksi kotiin”, viittaan normaalilla keskivertojärjellä, -elämänkokemuksella ja -arvostelukyvyllä varustettuun henkilöön, jonka päätöksiin eivät vaikuta merkittävät mielen sairaudet tai addiktiot.
Käytän käsitettä ainoastaan tarkoitushakuisesti.
Ihminen joka ymmärtää hyvän ja pahan eron ja normaalit käytöstavat. Varallisuudella, elämäntavalla tai ulkonäöllä ei ole merkitystä.
Eli juuri sellanen täysj'rkinen on normaali ihminen.
Usein tuntuu, että normaali ihminen on jokaisen yksilöllinen käsitys siitä, miten suurin osa ihmisistä toimii tai ajattelee. Jos ihminen toimii ja ajattelee tämän mielikuvissa olevan "suurimman osan" kanssa, niin hänet määritellään normaaliksi ihmisesi. Ongelmia vaan saattaa tosin syntyä, jos ihmisten käsitykset yleisistä ajattelu- ja toimintamalleista poikkeavatkin merkittävästi ihmisten välillä. Usein esimerkiksi itse törmään netissä sanoihin "kyllähän nyt normaali ihminen ajattelee/tekee/tuntee näin ja näin" ja mietin kuitenkin itse, että tuo nyt on omasta mielestäni niin kaukana normaalista ihmisestä kuin olla ja voi.
En tiedä, saako pointistani nyt selvää. Tulin juuri saunasta. Olen uninen. Sen piikkiin tietenkin kaikki.
Minä olen mielestäni normaali ja kaikki muut enemmän tai vähemmän outoja.
Sellanen kuin minä.