miten saan tiedon kuolemasta tai onnettomuudesta?
Osaako kukaan kertoa?
Puolisoni tekee ns reissutöitä ja hänellä terveys on huono. Riski saada sairauskohtaus ratissa on selkeästi suurentunut muuhun väestöön nähden. Jos puoliso vammautuu vakavasti tai jopa kuolee, miten tästä saan tiedon? Olemme naimisissa ja kummallakaan ei ole tietojen luovutuksissa estoja.
Tiedän tiedän, on aika väärin päästää toinen vielä ajamaan, mutta minkäs teet. Puoliso ei ole hyväksynyt tilaansa ja toisaalta haluaa jatkaa ns normaalia elämää.
Jos joku on kokenut tämän skenaarion (puoliso kuollut onnettomuudessa / saanut sairaskohtauksen) , niin miten teillä asiat eteni?
Kommentit (13)
Jos se riski ajaessa saada joku kohtaus on suuri, miksei lääkäri oo asiaan puuttunut.
Sun ei tarvii kantaa huonoa omaatuntoa ajamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä päätät hänet rattiin?
Eka syyllistäjä heti!! Lääkäri voi ilmoittaa poliisille, jos katsoo ajokyvyn alentuneen.
Jos miehellä on ajolupa, ei vaimon tehtävä ole vahtia aikuisen ajamisia.
Aika itsekästä. Miehesi haluaa jatkaa normaalia elämää ja kieltää sairauden, ymmärrettävää, mutta entäs se viaton johon miehesi autollaan törmää? Se jolla ei ole mitään osuutta asiaan ja joka kuolee siinä samalla myös, tai menettää loppuiäkseen mahdollisuuden normaaliin elämään vain, koska miehesinei voinut hyväksyä tilannettaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä päätät hänet rattiin?
Eka syyllistäjä heti!! Lääkäri voi ilmoittaa poliisille, jos katsoo ajokyvyn alentuneen.
Jos miehellä on ajolupa, ei vaimon tehtävä ole vahtia aikuisen ajamisia.
Kiitos kaikille vastanneista, vaikka olihan näissä aikalailla kauhtaa. Kysyinkö syyllistämisen perään? En. Itse olen samaa mieltä, että ajamiset ovat ajettu.
Mies oletettavasti kaunistelee asioita lääkärille. Mutta kyllä, ajolupa lähtennee aikanaan. Miehen sitten täytyy kohdata asiat, ei varmasti ole helppoa jäädä kotiin. Eikä myöskään ole helppoa, että muut ihmiset ympärillä saavat tietää.
1) Tarkistakaa, että sinut on kirjattu miehen lähimmäksi omaiseksi Kantaan.
2) Jos mies joutuu sairaalaan, ottavat yhteyttä sinuun (jos olet lähiomaiseksi merkitty) ja kertovat, että on sairaalassa syystä X. Kovin tarkkaan eivät puhelimessa kerro. Oman kokemuksen mukaan kertovat, onko ns. kiire omaisilla. Eli kun ystäväni joutio onnettomuuteen, sairaalasta soitettiin ja kerrottiin, että kannattaa suunnata sinne heti. [Olin siis tuon ystävän papereissa merkitty tiedonsaajaksi, mutta omainen en ollut.]
3) Jos mies kuolee, niin poliisi soittaa ja kertoo tilanteen.
Yleensä ihmisten on tehtävä töitä, jollei kerran ole työkyvyttömäksi todettu. Aloittajan miehellä työhön kuuluu ajaminen. Syyllistäminen siitä on aika älytöntä.
Kyllä saat puolisona tiedon, jos jotain miehellesi sattuu.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Eikös poliisi tuo suruviestit ihan henkilökohtaisesti? Sairaaloista kai ainakin aiemmin soiteltiin, itse ainakin muistan että vaarin öisestä kuolemasta ilmoitettiin soittamalla aamulla meille kotiin 80-luvulla.
Miehelläsi on lompakossa ja puhelimessa läheisen nimi merkittynä niin,että viranomainen dikkaa ,että olet lähiomainen ( puoliso,avokki tms.)
Älytöntä hommaa!
Mun pahasti dementoitunut äiti vaan ajeli autoa, koska ei nähnyt siihen mitään estettä.
Lopulta sain hänet lääkäriin jolle soitin etukäteen mikä on asia.
Tulos: lääkäri suositteli että autolla ajaminen "olisi hyvä lopettaa". Äiti pomppasi ylös tuolista loukkaantuneena.
Lääkäri piipitti jälkeenpäin, että ei hän voi kieltää, ettei potilassuhde kärsi.
Omaisten tehtävä on kuulemma hoitaa asia!
No ei tod. ole! Dementian kuvaan kuuluu itsepäisyys eikä omainen ole viranomainen.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Eikös poliisi tuo suruviestit ihan henkilökohtaisesti? Sairaaloista kai ainakin aiemmin soiteltiin, itse ainakin muistan että vaarin öisestä kuolemasta ilmoitettiin soittamalla aamulla meille kotiin 80-luvulla.
Meille ovat vain soittaneet. Mutta kyse on ollut tämmöisistä rutiinijutuista, ns. luonnolliselta vaikuttava kuolema kotona/luonnossa.
Jos on jokin henkirikos tai esim. alaikäisen kuolema mennään kertomaan huoltajille, niin ehkä silloin menevät ihan paikalle asti. Tästä on jo aikaa, mutta silloisen naapurin poika hukkui. Sen tulivat kertomaan kotiin. Kuljettivat tunnistamaankin ja toivat takaisin.
Poliisi tulee henkilökohtaisesti kertomaan. Sitten varmaan voi soittaa jos omaista ei kotoa löydy muutaman yrityksen jälkeen eikä muita omaisia ole. Jos on joku muu sukulainen äiti/isä/veli, niin voidaan kertoa myös heille jos sinua ei tavoiteta.
Ei kokemusta, mutta olen siinä luulossa että poliisit tulee kertomaan, jos mies on kuollut. Jos mies on hengissä, niin varmaan sairaalasta soitetaan. Ei tarvitse siis turhaan murehtia etukäteen, mitä miehelle kuuluu. Jos jotain sattuu, niin tieto saavuttaa sinut kyllä.