Anteeksi anto Pääsiäisenä
.Persoonani meni sirpaleiksi jo lapsena isän käytöksen vuoksi.Olin ottanut tehtäväkseni vahtia,että äiti pysyy hengissä.Koulutunneilla oli kamalaa kun ajattelin vain mitä äidille voi tapahtua kun en ole vahtimassa häntä.Tiesinhän hyvin mitä voisi tapahtua kun olin juossut yön selkään naapuriin karkuun äidin ja siskon kanssa haulikon tähdätessä selkäämme.Menin myös isän ja äidin väliin isän alkaessa pahoinpidellä äitiä.Muistan kuinka äiti oli eräänkin pahoinpitelyn jälkeen kauttaaltaan violetinsininen,koko keho täynnä isän lyömiä jälkiä.Silloin äiti meni lääkäriin saadakseen todistuksen pahoinpitelyistä mahdollista tulevaa avioeroa varten.Vihani isää kohtaan oli suunnaton! Mietin usein miten pieni lapsi voikin vihata niin paljon! Kaikki yölliset herätykset,vaatteiden päälle pukeminen,haulikko joka tähtää selkään ja mietin keneen osuu ensimmäisenä:äitiin, siskoon vai minuun.Avioerohan siitä tuli ja pääsimme isästä.Aikuisena tunsin vieläkin suunnatonta vihaa ja katkeruutta,olihan isä aiheuttanut kaiken sen mitä minulle vielä aikuisenakin tapahtui.Eli etten pystynyt olemaan ansiotyössä kuin 33-vuotiaaksi ym.kun romahdin totaalisesti.Ei ollut voimavaroja mistä ammentaa.Minusta oli kasvanut arka,pelokas,eristäytyvä,itsetuhoinen,stressiä kestämätön aikuinen.En pitänyt itseäni minkään arvoisena.Minuun oli juurtunut tosi syvälle ajatus etten voinut olla minkään arvoinen koska oma isäni oli ollut valmis ampumaan minut kuten ne jänikset joita hän toi raatoina kotiin kun kävi metsällä.Tuli pitkät sairaalareissut psykiatrisessa hoidossa.Olin suljetulla ensin,niin voimakas itsetuhoviettini ja syvä masennus oli.Kuinka ollakaan,tapasin mieheni joka johdatti minut uskon tielle ja hänen kanssaan on jo 31v yhteistä taivalta takana.Diagnoosini on vaikea mutta hyvin on mennyt yhdessä.Eräänä päivänä muutaman vuoden kuluttua uskoontulosta minulle valkeni että koska olen saanut itse niin paljon anteeksi Jeesukselta,minäkin annan anteeksi isälle! Voi mikä vapaus tuli sydämeeni kun hetkessä vuosikymmenien viha ja katkeruus olivat pois pyyhkäistyt.Jos asianomainen ei pyydä meiltä anteeksi,voimme silti antaa hänelle anteeksi.Tätä ei ollut kukaan minulle sanonut,ymmärsin sen sydämessäni itse kun rukoilin.Sain jopa soitettua isälle ja kerroin hänellekin Jeesuksesta.Muutaman vuoden kuluttua siitä isä nukkui pois
Kommentit (19)
Voimia sinulle ja siunattua pääsiäistä!
Ymmärtääkseni Jeesuksen ristintyön tähden Jumala voi antaa synnit anteeksi syntiselle ihmiselle. Kuitenkin em. Matteuksen kohdassa anteeksianto näyttää olevan ehdollinen ja näyttää vaativan myös ihmiseltä tekoja. Miten nuo kaksi asiaa voidaan sovittaa yhteen?
Ristintyöhön perustuva anteeksianto ei sisällä ehtoja (kuin että ihminen itse uskoo Jeesuksen suorittaneen velan synneistä). Matteuksen kohta näyttää vaativan myös ihmiseltä itseltään tekoja? Onko mainittu kohta lakia? Mitä minä en tässä ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Annoitko anteeksi myös k.idutetun äitisi puolesta?
Pääseekö paha isä taivaaseen?
Matt. 12:31-32. Jälkimmäisessä jakeessa varoitetaan Pyhän Hengen pilkkaamisesta, jota ei saa anteeksi. Kyse ei voi olla siitä, että Jumalaa ja Jeesusta saa pilkata, mutta Pyhää Henkeä ei, sillä kolmiyhteinen Jumala ei ole tällä tavalla jaettavissa. Kyseessä voi olla sellainen luopumuksen tila, jossa ihminen Jeesusta seurattuaan määrätietoisesti ja julkisesti luopuu hänestä. Tällöin on mahdollisuus, että on sulkenut itseltään paluutien. Mutta tämä ei tarkoita, etteikö luopunut saisi palata. Ei myöskään ole mahdollista vahingossa tehdä tällaista syntiä. Pääsääntö on yllä olevan raamatunkohdan jakeessa 31: ”Jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi.”
En itse ole koskaan tullut uskoon tai tule uskoon, mutta uskon itse, että kun ymmärtää miksi jotain pahaa tapahtuu, niin silloin on helpompi antaa anteeksi ja hyväksyä se tapahtuma ja jatkaa eteenpäin. Esimerkiksi koulukiusaamisessa olen ymmärtänyt, että kiusaajani olivat lapsia ja eivät välttämättä ymmärtäneet silloin miten voimakkaan vaikutuksen heidän kiusaaminen minuun aiheutti.
Ateismi ja materialismi eivät vain riistä toivoa ihmisiltä vaan saavat heidät toimimaan ikään kuin ei lopullista tuomiota olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
En itse ole koskaan tullut uskoon tai tule uskoon, mutta uskon itse, että kun ymmärtää miksi jotain pahaa tapahtuu, niin silloin on helpompi antaa anteeksi ja hyväksyä se tapahtuma ja jatkaa eteenpäin. Esimerkiksi koulukiusaamisessa olen ymmärtänyt, että kiusaajani olivat lapsia ja eivät välttämättä ymmärtäneet silloin miten voimakkaan vaikutuksen heidän kiusaaminen minuun aiheutti.
Entäs täysikäinen äij'ä joka tähtäilee haulikolla perhettään????
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta väkivaltaisessa perheessä kasvanut ja uskossa oleva.
Toisen puolesta ei voi antaa anteeksi vain omasta puolestaan. Väkivaltaisen perheen lapsena on paljon anteeksiannettavaa ja hienoa, että ap on antanut anteeksi. Se vapauttaa itsensä, katkeruus vain pilaa oman elämänsä.
Toiseen kysymykseen, kyllä pääsee Taivaaseen, jos on Jeesuksen ottanut henkilökohtaisena vapahtajana vastaan. Me kaikki olemme syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, kuten Raamatussa sanotaan. Ilman Jeesusta ei pääse Taivaaseen, olipa omasta mielestään kuinka hyvä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Ateismi ja materialismi eivät vain riistä toivoa ihmisiltä vaan saavat heidät toimimaan ikään kuin ei lopullista tuomiota olisikaan.
Tämä. Ja ymmärtämättömyys siitä, ettei mikään muu merkitse kuin rakkaus. Mikään.
ÖÖÖhhh?? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lue raamattua
Pääsääntö on yllä olevan raamatunkohdan jakeessa 31: ”Jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi.”
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖhhh?? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lue raamattua
Pääsääntö on yllä olevan raamatunkohdan jakeessa 31: ”Jokainen synti ja herjaus tullaan antamaan ihmisille anteeksi.”
Paitsi jos pilkkaa sitä pyhää henkeä
Voi luoja mitä pa*skaa. Tiedätkö jotkut on oikeasti kokeneet perheväkivaltaa?
Vierailija kirjoitti:
ÖÖÖhhh?? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lue raamattua
Ei ihminen ihmisyyttään kykene tuollaiseen anteeksiantoon - eikä tarvitsekaan. Kristus hänessä armahtaa toisen - ja tällöin Kristuksesta osallinen saa rauhan.
eli nyt vaan pääsiäisenä perhettä a.mpumaan
sillä jos et pyhää henkeä loukkaa...
niin kaiken anteeksi saat?
Vierailija kirjoitti:
sillä jos et pyhää henkeä loukkaa...niin kaiken anteeksi saat?
juurikin näin
Ei ihminen ihmisyyttään kykene tuollaiseen anteeksiantoon - eikä tarvitsekaan. Kristus hänessä armahtaa toisen - ja tällöin Kristuksesta osallinen saa rauhan.
Vierailija kirjoitti:
sillä jos et pyhää henkeä loukkaa...niin kaiken anteeksi saat?
Kuten sanottua, ihmisen ei ihmiselle anteeksi tarvitse antaa. Ei tarvitse hyväksyä. Saa vaatia rangaistuksen.
Vierailija kirjoitti:
kyllä pääsee Taivaaseen, jos on Jeesuksen ottanut henkilökohtaisena vapahtajana vastaan. Me kaikki olemme syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, kuten Raamatussa sanotaan. Ilman Jeesusta ei pääse Taivaaseen, olipa omasta mielestään kuinka hyvä tahansa.
ÖÖÖhhh?? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ollut joko alkoholin alainen tai sitten melisairas. Joku on varmasti ollut vialla. Ei se tarkoita, että hänen käyttäytyminen oikein ollut, mutta on hyvä ymmärtää, että mitä tapahtui sinulle ei ollut sinun syytäsi.