Saako kuitista pyytää maksun?
Easypark perii kuitista 15 senttiä. Mahtaako olla edes laillista?
Kommentit (33)
Tuo kuitin tarjoaminen liittyy kyllä enemmän siihen, että sillä torjutaan harmaata taloutta kuin luonnonvarojen säästämiseen.
Miksei saisi?
Vapaassa maassa saa hinnoitella tuotteensa ja palvelunsa mielensä mukaan. Asiakas päättää sitten haluaako ostaa vai viekö rahansa muualle.
On kyllä vähän siinä ja siinä saako pyytää.
Vie lasku kuluttajasuojalautakunnan ratkaistavaksi.
Jos se maksullisuus kerrotaan etukäteen, niin sitten asia on ookoo.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin se laitontakaan on? Olihan ruokakaupoillakin jossain vaiheessa tapana, että antavat kuitin vain jos sitä erikseen asiakas pyytää. Tästä ilmeisesti nousi hirveä haloo ja kassat alkoovat kysymään haluaisiko asiakas kuitin. Nykyään taitavat taas olla antamassa sitä ihan suoraan.
Alunperin tarkoitus oli kai säästää luontoa, sillä roskiinhan ne kuitit päätyvät. Samoin monessa kaupassa ovat muovipussit kassoilla tulleet maksullisiksi, eikä niitä anneta enää automaattisesti kysymättä asiakkaalta ensin. Kaikki pikkukauppojen myyjät eivät edes mainitse pussin maksavan, se lukee vaan siinä jossain tiskin liepeillä.
Laissa on kuitenkin maininta, että asiakkaan tulee saada kuitti maksusta niin halutessaan. En tiedä, onko siellä mainintaa, etteikö kuitista saisi periä maksua. (Vrt silmälääkärin tutkimustulokset, asiakkaalla on oikeus omiin terveystietoihinsa mutta lääkäriltä kun pyydät paperiversiota tiedoistasi, maksaakin se aika tavalla.)
Syy kuitin tarjoamiseen oli se että kaikki myyjät eivät kuittia antaneet. Minäkin tiesin pari yrittäjää jotka eivät antaneet kuittia vaan ottivat maksun vastaan ja pimittivät verottajalta. Eihän asiakas kehtaa kovin montaa kertaa kuittia pyytää, ja kun ei taida rikos olla kuitin antamatta jättäminen, niin ilman kuittia jää.
Se että yrittäjä ei anna kuittia, on vaan bisnestä.........ja hyvää onkin...
Enpä usko, että on laillista. Ota yhteys kuluttaja-asiamieheen.
Ei taida olla ookoo. Jos oot ostanut jotain niin kuitti on annettava.
Mielenkiintoinen kysymys. Asiakkaallahan on oikeus kuittiin, mutta onko oikeus ilmaiseen kuittiin, tätä ei varmaan ole missään laissa tms. määritelty.
Tilannetta voisi ehkä verrata siihen, kuinka jotkut myyjät veloittavat lisämaksun jos asiakas haluaa maksaa jollain tietyllä maksutavalla, esim. 1% lisää jos maksat luottokortilla - perusteluna se, että myyjälle aiheutuu tästä lisäkuluja, jotka siirretään asiakkaalle; samalla lailla kuitin kirjoittamisesta aiheutuu lisäkuluja, joten miksi näitä ei voisi samalla logiikalla pyrkiä siirtämään asiakkaalle?
Tosin silloinkin mielestäni tulisi tarjota maksuton vaihtoehto, esim. sähköpostitse automaattisesti lähetetty PDF-kuitti.
Ja kuitin maksullisuudesta täytyy ilmoittaa etukäteen, ei vasta kuittia pyydettäessä.
Se, onko kuitin maksullisuus hyvää asiakaspalvelua ja -suhdetoimintaa on sitten aivan eri asia! Eli vaikka maksullisuus olisikin laillista, niin itse en kyllä edes yrittäisi laskuttaa kuitista, sillä saa varmasti enemmän haittaa kuin hyötyä itselleen.
En usko minäkään, että on laillista pyytää kuitista maksua, paitsi jos tulostaa sen uudelleen. Mutta alkuperäinen kuitti tulee aina antaa.
Voi olla että kyse on siitä, että tuote, joka perustuu mobiilipalveluun ja sen kuitit tulevat sähköisinä niin paperisesta kuitista voi periä maksun.
Kuittia on nykyään pakollista tarjota, asiakas voi toki siitä kieltäytyä. Laskussa voi olla lisämaksu, mutta kuitin pitää olla ilmainen.
$ kirjoitti:
Kuittia on nykyään pakollista tarjota, asiakas voi toki siitä kieltäytyä. Laskussa voi olla lisämaksu, mutta kuitin pitää olla ilmainen.
Tämä nyt vähän eri asia kuin se, mitä ap kysyy. Tai oletettavasti kysyy. Easypark toimittaa kuitit joka tapauksessa sähköisesti vuorokauden kuluessa pysäköinnistä (vuorokauden kaikki pysäköinnit kootaan samaan kuittiin) ja ilmeisesti hän on haluamassa vielä jotain erillistä paperista kuittia tämän sähköisen lisäksi.
Kuitti on saatava ilman maksua. Mutta sitä tuskin on säädetty, että kuitin on oltava paperinen.
Komppaan että on mielenkiintoinen kysymys ja mielestäni kuitista ei voi pyytää erikseen maksua.
Otetaan tilanne jossa tavara maksaa 10 e mutta kuitista veloitetaan 10 000 e, olettamuksella että myyjä saa hinnoitella tavaran ja palvelunsa vapaasti. Kuitti on kirjallinen todiste kaupasta (että tavaran omistussuhde on muuttunut), joten edellä olevassa esimerkissä tavaran todellinen hinta on 10 010 e. Tämä sillä perusteella että ostaja pystyy todistamaan omistuksensa vain 10 010 e hinnalla. 10 e myyntihinta on siis harhaanjohtavaa markkinointia ja näin räikeässä hintaerossa täyttyisi todennäköisesti petosyrityksen kynnys. En näe että kuitista perittävä alhaisempi hinta poistaisi ongelman.
Ap, oletko vielä paikalla tarkentamassa kysymystäsi? Millaista kuittia olet tarvitsemassa?
Tuskin se laitontakaan on? Olihan ruokakaupoillakin jossain vaiheessa tapana, että antavat kuitin vain jos sitä erikseen asiakas pyytää. Tästä ilmeisesti nousi hirveä haloo ja kassat alkoovat kysymään haluaisiko asiakas kuitin. Nykyään taitavat taas olla antamassa sitä ihan suoraan.
Alunperin tarkoitus oli kai säästää luontoa, sillä roskiinhan ne kuitit päätyvät. Samoin monessa kaupassa ovat muovipussit kassoilla tulleet maksullisiksi, eikä niitä anneta enää automaattisesti kysymättä asiakkaalta ensin. Kaikki pikkukauppojen myyjät eivät edes mainitse pussin maksavan, se lukee vaan siinä jossain tiskin liepeillä.
Laissa on kuitenkin maininta, että asiakkaan tulee saada kuitti maksusta niin halutessaan. En tiedä, onko siellä mainintaa, etteikö kuitista saisi periä maksua. (Vrt silmälääkärin tutkimustulokset, asiakkaalla on oikeus omiin terveystietoihinsa mutta lääkäriltä kun pyydät paperiversiota tiedoistasi, maksaakin se aika tavalla.)