Katsoin jo vanhuuden yksiötä
Kommentit (19)
Ruumisarkkujako kävit katselemassa?
Miksi vanhana pitää asua kuin silli suolassa.
On kertynyt perintönä kalusteita ja tavaroita.
Joutuu nököttämään yhdessä ja samassa huoneessa. Kamalalta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän siivottavaa, pienemmät kulut. Enemmän surettaa ikäihmiset, joilla koko eläke ja enemmänkin menee purkukuntoisen omakotitalon kuluihin. Tilaa on, mutta ei varaa mihinkään muuhun eikä jaksamista pitää isosta talosta huolta.
Asunto-osakeyhtiöissä hoitovastikkeet ja remonttimenot määräytyvät osakemäärän mukaisesti, eli pienesti asuminen on iso säästö.
Kiva on käyttää rahansa matkustamiseen ja aikansa harrastamiseen laajasta kiinteästä omaisuudesta huolehtimisen sijaan. Turhat tavarat kiertoon ja varat sijoitettuna niin, että elää arvonnousun ansiosta leveämpää elämää kuin pelkällä eläkkeellä. Voi kuluttaa sen minkä jää voitolle, niin riittää loppuelämäksi.
Järkevää, jos kämppä on esteetön, kernaasti parvekkeellinen ja palvelujen (esim. kauppa ja kulkuyhteydet) lähellä. Turhaa tavaraa pikkuhiljaa raivaillessasi voit antaa tämän uuden vaikka vuokralle.
Vierailija kirjoitti:
paljonko on ikää?
45v. Enkä mä kaipaa paljoa tilaa enkä paljoa tavaraa.
Naapurustossa muutamia okt on vanhuksilla, ja niistä taloista alkaa jo selvästi näkymään hoitamattomuus ja pystyyn mätäneminen.
Minun toiveasuntoni vanhana on yksiötä tilavampi, mutta alle 100 neliötä kaupungin keskustassa. Pitkän pimeän talven aikana on kiva, että on sisälläkin on tilaa liikkua jopa rollaattorilla tai pyörätuolilla ja toisaalta tilaa myös lasten perheiden vierailuille/omille harrastuksille, jos ei enää jaksa liikkua kodin ulkopuolella. Toivottavasti on varaa tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän siivottavaa, pienemmät kulut. Enemmän surettaa ikäihmiset, joilla koko eläke ja enemmänkin menee purkukuntoisen omakotitalon kuluihin. Tilaa on, mutta ei varaa mihinkään muuhun eikä jaksamista pitää isosta talosta huolta.
Asunto-osakeyhtiöissä hoitovastikkeet ja remonttimenot määräytyvät osakemäärän mukaisesti, eli pienesti asuminen on iso säästö.
Niin, usein on vaan niin ettei sillä vanhan omakotitalon hinnalla saa kuin pienen vanhan alkuperäisessä kunnossa okevan asunnon asunto-osakeyhtiöstä, jossa on putki-ja julkisivuremontti tekemättä. Ja eläkkeestä ei paljoa lainoja lyhennellä vastikkeen lisäksi.
Eikös just 40-50-vuotiaat osta mökin järven rannalta eläkepäivien iloksi. Nooo, talvet voi asua kaupungissa.
Näin me ollaan erilaisia. Itse olen samaikäinen ja juuri tulin äidiksi.
Itselle on tärkeää, että kaikki palvelut on lähellä. En halua jonnekin hornanatuuttiin näivettymään.
Vierailija kirjoitti:
Näin me ollaan erilaisia. Itse olen samaikäinen ja juuri tulin äidiksi.
On minunkin lapseni vasta 10v.ap
Hyvä homma, AP! Itse asun tällä hetkellä niin kivasti, että voisin kuvitella asuvani tässä pikkuyksiössäni vielä vanhuudenpäivinänikin. Lähimpään kauppaan parisataa metriä, samoin lähimmälle bussipysäkille, Prismat, Lidlit ja Cittarit sun muut n. kilometrin päässä, varsinaiseen keskustaan 1,5km.
Mutta siihen on kieltämättä aikaa, kun itsellä on takana vasta 1/4-vuosisataa. :D
Minä rakensin uuden talon 50-vuotiaana ja tein siitä esteettömän, isot oviaukot ja vessat tilavat. Kaikessa huomioon vanhuus ja rollaattoriaika. Yksitasoinen, helppohoitoinen, palvelut lähellä, sairaalaankin 8km, kauppaan 400m. Nyt voi odotella vanhuutta huolettomin mielin.
Yksiö ei ole ainoa vaihtoehto. Puutarhaa tarvitse hoitaa nytkään, en tykkää sellaisesta ja laitoin havupuita ja kiveystä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on nyt nelikympisenä rempattu ja pian velaton talo. Eläkeiän kynnyksellä rempataan toinen kierros ja sitten niin kauan kun pystyy autolla käymään asioilla, asustellaan tässä (menot nyt 230/kk). Sitten muutetaan mökille, eli osake keskustassa (neliöitä vain kolmannes tästä mutta vastike liki 300 sis. tonttivuokraa ja autopaikan muttei sähköä ja vettä.). Eli pieni osake kalliimpi ;(
No kiva.