Unettomuus
Onko joku löytänyt oikeasti apua unettomuuteen? Kerran olen lääkärissä käynyt ja sain melatoniinireseptin. Uni jatkui noin tunnin pidempään aamuyöllä. Nyt sekin on loppu ja pakollinen tauko melatoniinin käytössä. Ennen vain heräsin turhan aikaisin, nyt en saa enää unta iltaisinkaan. Hyvänä päivänä nukun 3-4 tuntia katkonaista unta. Nyt en nuku edes joka päivä. Ja useimmin nukun noin tunnin, joskus kaksi vuorokaudessa. Alkaa jo Netflixin tarjonta loppua.... ja pää hajota. Miten kauan ihminen kestää jatkuvaa univajetta? Tässä olen nyt kaksi vuotta sinnitellyt.
Kommentit (7)
Tämä on ehkä maailman tylsin neuvo, mutta minua auttoi ulkoilun lisääminen.
Teen stressaavaa työtä näyttöpääteellä ja pikkuhiljaa tämä alkoi syömään yöuneni. Tilanne meni pitkittyneen unettomuuden kanssa niin pitkälle, että aloin nähdä ja kuulla harhoja. Myös hiukset karisivat päästä.
Aloin kävelemään aamulla ennen töihin lähtöä lenkkejä. Kävelin aina vähintään 45 min. Illalla töiden jälkeen tein uuden lenkin. Pikkuhiljaa tämä alkoi auttamaan ja voimien palautuessa kasvatin lenkkeilyvauhtia. Lopulta aloin juoksemaan vähintään kolmena päivänä viikossa. Tämä on auttanut omaan unettomuuteeni. Olen myös huomannut, että liikunnan pitää tapahtua nimenomaa ulkona. Pelkkä saleilu tai muu sisäliikunta ei auta yöuniin, vaikka tapahtuisikin sykettä nostattavalla teholla.
Niin, ja alkuun vähäinenkin alkoholi pois (jos juot ollenkaan), se vain haittaa "paranemista".
Onko hyvä syödä esim enään klo 18 jälkeen vai syödä ? Miten se vaikuttaa uneen ? Se aamu yöllä herääminen on kyllä ihan p......! Itse en pysty juosta polven takia ,mutta pyöräilen pystyn ja jos kävisi illalla tekee fillarilla pienen lenkin voisi auttaa.Jossain sitten taas lukee ,ei liikuntaa liian myöhään ?
Kokeile kärsimyskukkauutetta. Yllätyin kun tepsi. Apteekeissa on mm Sedix, aika hintava pitkässä käytössä, mutta valmistetta on saatavana halvemmalla hinnalla muualta. Kannattaa kokeilla.
Pyörälenkki loppuu ennen 19:30. Sitten venyttelyä ja hiilareita iltapalaksi. Joskus ihan buranakin voi auttaa, ei tietty jatkuvasti. Montako kertaa yöllä käyt vessassa? Netflix kokonaan pois yöstä, siinä on sinistä valoa. Kirja käteen. Laitteet illalla pois 21, ja sitten vielä huolipäiväkirja, johon kirjoitat illalla päässä olevat asiat.
Lisäksi painopeitto, silmille unimaski (sellainen, mitä lentokoneessa nukkuvat käyttävät).
Onko uniapnea testattu?
Omat keinot unettomuuden hoitoon:
- Älypuhelin, tabletti, televisio kiinni kahdeksalta illalla. Luen kirjoja.
- Sänky on vain nukkumista ja seksiä varten. Siellä ei katsota televisiota, räplätä älypuhelinta tai tablettia, eikä siellä syödä.
- Ulkoliikuntaa joka päivä. Lenkiltä on tultava pois viimeistään klo 19, koska muutoin unensaanti vaikeutuu.
- Älä suorita elämässä. Seiskan tekeminen riittää, ei tarvitse olla täydellinen.
- Karsi elämästäsi stressaavat asiat. Omalla kohdalla se tarkoitti töissä tehtävänkuvan muutosta. Onneksi työantaja oli ymmärtäväinen ja arvostan työantajaani todella paljon.
- Ei alkoholia.
- Käy läpi elämäsi aikana käsittelemättömäksi jääneet asiat. Käsittelin asiat psykologin vastaanotolla.
olen kokeillut tota unimaskia silmillä en tykkää.Tuo yöllä vessassa käyminen kyllä vaihtelee .Jos tulee käytyy niin aika usein sitten aamuyöstä. Nyt kun ilmat lämpenee voisi kokeilla pyöräilyä.
Tämä on kyllä hyvä keskuteluaihe koska meitä ihmisiä on niin monenlaista.Itse en lähde kokeilemaan mitään ns rohdos /luontaisjuttuja.
.