Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kvinoan myrkyt

Vierailija
10.04.2019 |

Miten saa puhdistettua pois?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse seuraan tätä ohjetta, kauniilta naiselta: How To Soak Quinoa

Eli laita likoamaan omenaviinietikan ja oliivöljyn kanssa, ja sitten vain kiehauta se vaikka parin tunnin jälkeen. 1 osa kvinoaa ja 2 osaa vettä, anna veden imeytyä siihen niin ei tarvitse ikinä kaataa vettä pois.

Toimii minulla. Enkä nyt edes syö kuin ehkä kerran viikossa kvinoaa, joten myrkyistä ei niin huolta jos sellaisia on.

Vierailija
2/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö siiinä pakkauksessa lue?

Huuhtele siivilässä (juoksevalla)kuumalla vedellä kunnes ei enää vaahtoa vesi.

Itse käytän vatia jossa siivilän sisällä kvinoa, on niin pientä että pelkässä astiassa saattaisi karata viemäriin huuhdellessa.

Se on saponiinia eli saippuan tyyppistä ainetta siinä pinnassa, eli vatsanväänteitä tulee jos ei huuhdo kunnolla kuumalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
4/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän vatia jossa siivilän sisällä kvinoa, on niin pientä että pelkässä astiassa saattaisi karata viemäriin huuhdellessa.

Se on saponiinia eli saippuan tyyppistä ainetta siinä pinnassa, eli vatsanväänteitä tulee jos ei huuhdo kunnolla kuumalla.

Kysyin, kun luin monien saaneen erinäisiä myrkytysoireita siitä, vaikka varmaan niidenkin pakkauksissa oli ohjeet.

Vierailija
5/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyin, kun luin monien saaneen erinäisiä myrkytysoireita siitä, vaikka varmaan niidenkin pakkauksissa oli ohjeet.

Linkki?

Vierailija
6/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olivatko noudattaneet niitä? Siinä se vasta kysymys onkin. Jos pakkauksessa sanotaan huuhtele huolellisesti, niin miten kukin sen ymmärtää? Huuhtastaan kerran kokonaan vai niin että ei enää vaahtoa ja on kirkas vesi?

Jos on uusi raaka-aine ja ei ole ennen tehnyt niin kannattaa etsiä ohjeet.

Kidneypapukin sisältää myrkkyä, lektiiniä, ja jos et liota tarpeeksi vettä vaihtaen sekä kiehuta 100C niin vatsanväänteet on taattu juttu. Lisäksi kos haudutat vain 80 asteessa kypsiksi niin lektiini ei hajoa vaan taas on ruokamyrkytys.

Tiedä siis miten kunin ruoka-aine tulee tehdä valmiiksi niin välttyy ongelmilta.

Vierailija
7/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaisessa kvinoassa voi kenties olla muitakin haitallisia kemikaaleja, mutta jos ostat kotimaista, se täytyy vain huuhdella ennen keittämistä pakkauksen ohjeen mukaan, jotta kitkerältä maistuvat ja vatsanpuruja mahdollisesti aiheuttavat saponiinit huuhtoutuvat pois. Ainakin Go greenillä ja Sun Speltillä on kotimaista kvinoaa. :)

Vierailija
8/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina sanotaan "huuhtele kuumalla vedellä."

Mutta kuitenkin törmää ohjeeseen, että veden on oltava ehdottomasti kiehuvaa.

Olen tähän asti vain kuumalla huuhdellut siivilän alla aika kauan.

Pitää kai alkaa keittelemään sitten kvinoan huuhteluvettä?

Kidneypavut säilykepeltipurkissa. Voiko käyttää suoraan? Sen mönjän jos huuhtoo pois ensin. : )

Vierailija
9/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se saponiini järin vaarallista ole, toki pahanmakuista ja herkille voi tulla vatsavaivaa "saippuan" syömisestä. Itse huuhdon vaan kuumalla vedellä suodatinpussissa, kun ei ole tarpeeksi pienisilmäistä siivilää. Eikä ole koskaan tullut mitään vatsavaivoja. Eikä kyllä silloinkaan jos en ole viitsinyt huuhdella ollenkaan - tosin se saponiinin maku on vähän kitkerä joten siksikin on hyvä huuhtoa.

Vierailija
10/13 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina sanotaan "huuhtele kuumalla vedellä."

Mutta kuitenkin törmää ohjeeseen, että veden on oltava ehdottomasti kiehuvaa.

Olen tähän asti vain kuumalla huuhdellut siivilän alla aika kauan.

Pitää kai alkaa keittelemään sitten kvinoan huuhteluvettä?

Kidneypavut säilykepeltipurkissa. Voiko käyttää suoraan? Sen mönjän jos huuhtoo pois ensin. : )

Veden ei missään nimessä tarvi olla kiehuvaa. Se "myrkky" on vain saponiini eli saippua-ainetta. Kyllä se saippua kiehuvaa vähemmälläkin lämmöllä lähtee. 

Säilötyt kidneypavut ja muutkin pavut on jo liotettu ja keitetty valmiiksi, joten voi vain huuhtoa ja käyttää.

Vierailija
11/13 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vuoden tai pari lisännyt kaurapuuron joukkoon quinoaa 2-3 ruokalusikallista. En ole huomannut mitään omituista makua. Onkohan korona vienut makuaistin vai eikö pieniä määriä huomaa? Jos sen syöminen tekee huonoa veriarvoille pitää varmaan lopettaa sen syöminen.

Ostamani Lidl'n tuote on luomuquinoaa. Se on Eu:n ulkopuolinen tuote. Onko tietoa, että mistä kotimaista quinoaa saa?

Vierailija
12/13 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se myrkky ole kuin saippua-aine saponiinia, ei järin vaarallista. Ja lähtee hyvin lämpimällä vedellä huuhtelemalla, ei tarvi olla kiehuvaa. 

Kaikilla tuo aine ei aiheuta kyllä mitään muutenkaan. Itse söin vuosia sitä täysin huuhtelematta, en saanut koskaan mitään oireita. Mietin vaan, että aika ylimainostettu tuote, ei tämä kovin hyvää ole, mutta koska oli kasvissyöjälle kiva proteiinilisä, söin silti. Sitten aloin huuhdella, ja kas, kvinoa maistuikin paljon paremmalta :D 

Vierailija
13/13 |
23.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös joku vanha sanonta kuulu että "söi saippuaa ja halkes"?

Ehkä ei sentään kannattaisi vegaaniuskontoon niin paljon hurahtaa että ryhtyisi syömään saippuaa.

Ja sitä paitsi netti on täynnä saippuareseptejä, joista ainakin osa tulee halvemmaksikin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi