Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysytkö liian helposti apua?

Vierailija
10.04.2019 |

Otsikko on tahallisen provosoiva. Kannustan tietenkin avun pyytämiseen, kun sitä tarvitsee.

Aloitin vuodenvaihteessa uudessa työssä. Alkuinnostuksessani autoin mieluusti muita. Ajoin itseni tilanteeseen, jossa työni keskeytetään jatkuvasti. Kollegani pyytävät apuani mitä absurdeihimpiin asioihin: sellaisiin, jotka he keksisivät itse miettimällä kahdesta sekunnista minuuttiin, tai avaamalla Googlen ja kirjoittamalla siihen hakusanan tai pari.

Ajoin itseni tilanteeseen, jossa joudun ajattelemaan kollegoideni puolesta. Kun he kohtaavat tenkkapoon, he eivät hetkeksikään pysähdy miettimään sitä itse, vaan tulevat kysymään minulta.

Viime aikoina tämä on levinnyt niin, että minulle soitellaan vapaapäivinänikin. En voi valita, mihin puheluun vastaan, sillä työhöni kuuluu se, että olen ad hoc -henkinen päivystäjä, ja joskus tulee todellisia ongelmatilanteita, jotka vaativat nopeaa reagointiani - myös vapaapäivinäni. Vastaan erään erittäin tärkeän toiminnallisuuden toiminnasta, ja palkkani on sen mukainen.

Kun vastaan kesken perheillallisen puheluun, jossa kysytään, että mille viikolle helatorstai sijoittuu, niin palaa käpy aika äkkiä. Mikään määrä rahaa ei korvaa sitä turhautumista, jota tunnen.

Vetoan siis jokaiseen työssäkäyvään: älä kysy turhia tai typeriä asioita kollegaltasi, vaan selvitä ne itse. Käytä tässä omaa harkintaasi. Älä ulkoista ajatteluasi muille.

Joudun ottamaan tämän asian esiin töissä kollegoideni kanssa. Kadun tottakai sitä, että alun perinkään aloin auttaa tällaisissa asioissa. Kuuluu luonteeseeni ja siihen, että uuden työn alussa on luotava hyvät suhteet kaikkiin. Tämä ei ole hyvä suhde. Tämä on aikani tuhlaamista.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo ajattelun ulkoistaminen ärsyttää ihan hemmetisti!

Meillä myös kollegat kysyy multa kun google tai intra tapauksesta riippuen olisi antanut vastauksen nopeammin ja usein itsekin joudun tarkistamaan heidän kysymänsä jutun sieltä! Onneksi ei šentään vapaapäivinä soitella...

Vierailija
2/3 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaihdoin työpaikkaa kun edellisessä meni hermot juuri tuohon. Työ ei ollut tosiaankaan mitään rakettitiedettä ja hyvät ohjeet oli olemassa. Silti tultiin kysymään ihan perusjuttuja mitkä olisi löytyneet ohjeista tai juuri googlesta äkkiä. Menin vielä sanomaan tästä muille, ihan nätisti, että voi myös etsiä ohjeista itsenäisesti. Siitä nousi semmoinen hulabaloo että minut leimattiin suorastaan työpaikkakiusaajaksi. Nykyisessä työpaikassa on onneksi järkeviä työkavereita. Apua saa mutta itsekin osataan etsiä tietoa. Oikeasti en ymmärrä miten aikuiset ihmiset voi olla noin avuttomia että jotain ihan perusjuttuja pitää kysyä koko ajan työkaverilta. Mullekin laitettiin joskus lomalla viestejä, mutta en vastannut niihin. Kyllä se vaan silti ärsyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai näitä on muuallakin :D Let Me Google That For You on muuten hyvä passiivis-aggressiivinen tapa kuitata jos ei ihan suoraan kehtaa sanoa. Menee todennäköisesti perille kyllä viesti sillä. Mäkin aikani vastailin kun Mervi-Anneli tuli kysymään asiaa jonka itsekin jouduin googlettamaan...lopulta aloin vaan töksäyttää että googleta. Ja nyt mulle kiukutellaan ja puhutaan selän takana kun mun asenne on *aska :D :D :D Ei hemmetti jos soittelisivat vielä himaankin...mä en tajua miten joku kehtaa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kahdeksan