Siis miks kaupat myy tulitikkuja kysymättä henkkareita!? Jos teini-ikänen ostaa tikkuja niin 99 % todennäkösyydellä aikoo niillä sytyttää tupakan
Kommentit (15)
No kyllä ne on k. 18. Kyllä multa kysyttiin henkkarit, kun ostin.
T. 22v joka näyttää 15 vuotiaalta
Mä sytytin ruohikkopaloja keväällä.
Taitaa olla jointti tänä päivänä, eikä tupakka.
Tulitikut on "harmaata aluetta" ikärajavalvonnan osalta. Laissa ei ole selvää kieltoa etteikö tulitikkuja voisi alaikäiselle myydä, mutta myymäläkohtaisesti myyjä/ketjun johto saa päättää myydäänkö tikkuja alaikäisille vai ei. Toisin kuin esimerkiksi tuhkakuppi (jota ei btw saa myydä alaikäiselle) tulitikkuaskia ei voi suoraan yhdistää tupakointivälineeksi, koska tikkuja käytetään niin laajasti muuhunkin.
Lähes sama juttu on energiajuomien kanssa. Pullojen ja tölkkien kyljissä lukee suosituksia joiden mukaan energiajuomia ei suositella alle X-vuotiaille, mutta on myymäläkohtaista minkä ikäisille energiajuomia myydään/ei myydä.
Tai saunan pesän ja tuhoaa ilmaston. Pitäis viedä itse asiassa suoraan putkaan moiset shoppailijat.
Siis miks kaupat myy pesäpallomailoja kysymättä henkkareita!? Jos teini-ikänen ostaa mailoja niin 99 % todennäkösyydellä aikoo niillä piestä ja ryöstää mummon.
Joo tosi outoa, kohta ne vetää herskaa ränniin, tee kansalaisaloite.
Kyllä on sun maailmas suojeltu :D Minä sain teininä kummisetäni puukon, en alkanut viiltelemään sillä.
Samoin leipäveitsiä ostavat vain paloittelumurhaajat.
Heh, itse tein lapsena tikuista po mmeja ja pys syyn latinkeja.
Nykyään on tikuissa päätä niin vähän, ettei tuokaan pojanviikareita houkuttele.
Koska tulitikkujen ikäraja ei ole 18.
Meidän lähikaupassa asia on ratkaistu fiksusti. Tulitikut ovat niin korkealla, ettei pikkupojat yllä niihin.
Minulta kysyttiin 32-vuotiaana papereita tulitikkuja ostaessani.
Miten niin? MInä sytytin niillä aikoinaan lehtiroskiksia.