Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako opintolainaa nostaa

Vierailija
09.04.2019 |

Olen valmistumassa tänä vuonna ja viime syksyn ja tämän kevään opintolainat olisi vielä mahdollista nostaa. Mitä mieltä kannattaisiko lainaa nostaa vaikka "varmuuden vuoksi" maksimimäärä sen takia että jos myöhemmin valmistumisen jälkeen tarvitsisi muuten nostaa lainaa vaikka esim. auton ostoon? Onko parempi ennakoida mahdollista tällaista tilannetta ja nostaa siihen opintolainaa, vaikka periaatteessa sitä ei tarvitsisikaan?

Kommentit (13)

1/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Käytin omani asunnon omarahoitusosuudeksi.

Vierailija
2/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen voi nostaa, niin pieni korko. Nosta ja investoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet varma että saat töitä heti valmistumisesi jälkeen. Itse olin työtön kun laina tuli maksuun ja jouduin neuvottelemaan maksun pieniin eriin, eli korko oli järkyttävän suuri. Onneksi alle vuodessa sain hyvän työpaikan, mutta harmittaa silti se korkoon kulunut määrä.

Vierailija
4/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ja itse esimerkiksi hommasin pienestä laskusta tahallaan maksuhäiriömerkinnän, jotten saisi lainaa pankeilta. Näin sain sossulta rahaa koko yliopistoajan eikä tarvinnut ottaa lainaa penniäkään.

Vierailija
5/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainasta maksat aina korkoa: miksi ihmeessä nostaisit jos pärjäät muuten?!? Ton asunnon omakustanneosuuden ymmärrän, kaikki muu silkkaa järjettömyyttä. Mutta ymmärrän - nykyään ajatus että säästäisi johonkin ja hommaisi asian vasta sitten on hulluutta. Maksuhäiriömerkinnät lisääntyvät, mutta eihän nämä yhteydessä ole..

Vierailija
6/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet varma että saat töitä heti valmistumisesi jälkeen. Itse olin työtön kun laina tuli maksuun ja jouduin neuvottelemaan maksun pieniin eriin, eli korko oli järkyttävän suuri. Onneksi alle vuodessa sain hyvän työpaikan, mutta harmittaa silti se korkoon kulunut määrä.

Olen jo käytännössä alan töissä osa-aikaisena ja minulle on luvattu vakipaikka samasta firmasta kunhan valmistun. En periaatteessa tarvitse lainaa mihinkään ainakaan tällä hetkellä mutta olen nostanut kaikki entisetkin varmuuden vuoksi ja nyt siis varmaan nostan sitten loputkin, siellä ne makaa tilillä sitten.

Vierailija
7/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo käytännössä alan töissä osa-aikaisena ja minulle on luvattu vakipaikka samasta firmasta kunhan valmistun. En periaatteessa tarvitse lainaa mihinkään ainakaan tällä hetkellä mutta olen nostanut kaikki entisetkin varmuuden vuoksi ja nyt siis varmaan nostan sitten loputkin, siellä ne makaa tilillä sitten.

Tämä siis Ap

Vierailija
8/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän opintolaina on halvinta lainaa mitää yleensä kukaan saa, että yleensä se kannattaa nostaa. 

Vierailija
9/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on järkevää rahankäyttöä. Onnittelut

Vierailija
10/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ja itse esimerkiksi hommasin pienestä laskusta tahallaan maksuhäiriömerkinnän, jotten saisi lainaa pankeilta. Näin sain sossulta rahaa koko yliopistoajan eikä tarvinnut ottaa lainaa penniäkään.

Hienoa - melkoinen sankari. Sossu siis on paikka jonne vaan mennään ja haetaan rahaa? Eikä maksuhäiriömerkintä haitannut muuta elämää, kuten vaikka asunnonsaantia, ollenkaa. Siellä satumaassa mahtaa olla kivaa?

Vierailija
11/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ehdottomasti. Opintolaina on halpaa ja saat sillä helposti rahoitettua isompia hankintoja, jos sellaiselle on tarvetta. Kai sen voisi myös rahastoihin tms. laittaa. 🤔 Itsellä opintolaina meni opintojen aikana mm. huonekaluihin ja elektroniikkaan, en ihan kurkusta alas niitä pistänyt kuten jotkut. Ja jos sulla on hyvä palkka, niin tee melko lyhyt maksusuunnitelma poismaksusta, niin se ei jää kummittelemaan "tilille". Itsellä kovin pitkä maksuaika, koska tein jatko-opintoja pitkään maisterin jälkeen ja silloin piti maksaa opintolainaa pois.

Vierailija
12/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräajassa valmistuvalle kela hyvittää aika ison osan lainasta, jos maisteriksi vaikka valmistuu 300op tutkinto ja vähintään 18k lainaa niin kelan sivujen mukaan hyvitys on 6200€. Opintolaina on lisäksi alhaisen koron lainaa joten miksi kukaan järkevä, oikeasti valmistuvaan aikova opiskelija ei sitä jo tuon takia ottaisi? Ilmainen raha ei kelpaa?

Vierailija
13/13 |
09.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Määräajassa valmistuvalle kela hyvittää aika ison osan lainasta, jos maisteriksi vaikka valmistuu 300op tutkinto ja vähintään 18k lainaa niin kelan sivujen mukaan hyvitys on 6200€. Opintolaina on lisäksi alhaisen koron lainaa joten miksi kukaan järkevä, oikeasti valmistuvaan aikova opiskelija ei sitä jo tuon takia ottaisi? Ilmainen raha ei kelpaa?

Tämä ei ap:n tapauksessa hirveästi hyödytä, koska tuo opintolainahyvitys katsotaan 2500 euron ylittävältä osalta. Ja lisäksi muita ehtoja.

Mutta samaa mieltä siitä, että ehdottomasti kannattaa opintolaina nostaa ja käyttää se esim. asuntolainan käsirahaan. Tai ainakin ottaa hyöty irti tuosta lainan hyvityksestä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä