Tuttavaperheelle vauva kurjiin oloihin
Tuttavapariskunta, joka on saamassa vauvan kesällä, asuu pienessä mummonmökissä melko syrjäisellä paikalla. He joutuvat mökkiään lämmittämään puuhellalla ja pönttöuunilla keskellä talveakin, koska sähkölämmitykseen heillä ei ole vaaraa tai halua. Muutenkin olosuhteet ovat melko alkeelliset, juokseva vesi sentään tulee. Mies yrittää hankkia elantoa myymällä jotain käsitöitään ja puoliso on töissä kahvilassa ilmeisesti osa-aikaisena. Tuntuvat usein valittelevan rahan puutetta ja ajavat vanhalla huonokuntoisella autolla ja mies kalastaa ahkerasti että saisivat lisää ruokaa pöytään. Raittiita ja savuttomia ovat kuitenkin molemmat ja ilmeisesti kuitenkin tyytyväisiä elämäntilanteeseensa ja kuitenkin vaikuttavat ihan asiallisilta ja fiksuilta ihmisiltä.
Minua kuitenkin hirvittää miten vauva tulee pärjäämään em. ympäristössä ja onko sillä edellytyksiä onnelliseen lapsuuteen.
Apua!
Kommentit (13)
Vaikka eläisi vaatimattomasti,voi silti olla rahaa.Nämäkin molemmat töissä ja muutenkin toimeliasta ihmisiä.Tuore kala on todella hyvää ja terveellistä!
Et oo tosissas. Lapsen onnellisuus kiinni sähkölämmityksestä. Jos mökki kunnossa ei hometta tms niin lapsesta kasvaa varmaan terve lapsi. Sitä on ilmeisesti ennenkin eletty puulämmityksen varassa. Lapsilisät auttavat rahatilanteessa ja jos tulot pienet niin saavat toimeentulotukea. En nyt tarkoita että se olisi hyvän elämän tuova asia jos joutuu tukien varassa elämään mutta eipä se rahakaan onnellista perhe-elämää takaa
Minun lapsuuteni 70-luvulla Lapissa 😁 Olen elossa ja hyvinvoiva.
Pitää sun nyt ainakin tarkistaa että vauva pääsee äiti-lapsi joogaan heti synnyttyään, ja ostavat gugguun pipon. Voi jäädä piirien ulkopuolelle muuten jo heti synnyttyään.
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuuteni 70-luvulla Lapissa 😁 Olen elossa ja hyvinvoiva.
Luulet olevasi hyvinvoiva. Onhan siitä seurattava traumaattinen aikuisuus. Et ole tainnut vain kyennyt myöntämään sitä itsellesi.
Me asutaan vanhassa rintamamiestalossa. Talvella sähkölämmitys joka ei riitä likikään, eikä sitä paitsi haluta kuluttaa sähköä niin paljon. Meillä puuhella ja takka löytyy, jotka talvella pitävät talon lämpimänä kun jaksaa lämmittää ja jaksetaan me. Se tunnelma ja lämpö mikä näistä tulee on ihan parasta. Kaksi lasta on täällä kasvatettu, enkä vaihtaisi pois. Terve talo ja täällä on hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Me asutaan vanhassa rintamamiestalossa. Talvella sähkölämmitys joka ei riitä likikään, eikä sitä paitsi haluta kuluttaa sähköä niin paljon. Meillä puuhella ja takka löytyy, jotka talvella pitävät talon lämpimänä kun jaksaa lämmittää ja jaksetaan me. Se tunnelma ja lämpö mikä näistä tulee on ihan parasta. Kaksi lasta on täällä kasvatettu, enkä vaihtaisi pois. Terve talo ja täällä on hyvä olla.
Se olisikin todella huolestuttavaa jos ne lapset pitäisi vaihtaa.
Lol, ei sitä mökkiä kannata ainakaan kesällä lämmittää pönttöuunilla ja puuhellalla.
Kyllä ne on ihan kylmiä syysiltoja ja talvipakkasia varten...
Kuinkahan on lapset kasvanu ennen 60-lukua em. Olosuhteissa joka sorkka... kyllä pitää oleman nykyihmisen kaupungistunu järkensä kesälomalle.
Kannattaa tehdä lasu jo nyt. Senhän sä halusit kuulla.