Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua ummetukseen!

Vierailija
03.04.2019 |

Minulla ilmeisesti on ummetusta kun suoli ei toimi kun pari kolme kertaa viikossa. Uloste on välillä ihan tavallista, joskus löysempää ja toisinaan kovaa ja kuivempaa kuten tänään. Edellisen kerran kävin sunnuntaina ja silloin oli normaalia ja kävin poikkeuksellisesti jopa kaksi kertaa sinä päivänä.

Tämä ei ole minulle tyypillistä ollenkaan ja varmaan vuoden päivät ollut näin. Ei nyt ihan mutta melkein.

Luulin että saan kuituja riittävästi mutten sitten kai saakaan?
Syön puuroa ja käytän leseitä. Näitä en kyllä joka päivä ja puuro vaihtelee eri viljojen ja sekoitusten välillä.
Hedelmiä syön jonkin verran ja lähes päivittäin. Omena, päärynä, mandariini jne.
Salaattiakin syön vaihtelevasti. Porkkanoita syön välillä.
Täysjyväleipää syön välillä, useita kertoja viikossa.
Vettä juon paljon. Olen aina juonut. Se on melkein ainut mitä juon.

Auttaako jos otan luumut päivittäiseen ruokavalioon?
Pellavansiemenrouhettakin olen joskus käyttänyt, sitäkin varmaan kannattaa taas lisäillä ruokavalioon.
Mitä muuta voisi tehdä?
Niin ja mallasuutetta on kaapissa ja sen ajattelin ottaa nyt myös käyttöön.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla toimi nämä ja suoli toimii nykyään joka päivä:

- säännöllisesti vessaan istumaan esim aamupalan jälkeen.. Ei pidä ikinä lykkäillä ulostamaan menoa jos hädättää vähänkään

- Vettä ei ruoan kanssa jolloin se voi haitata ruoansulatusta vaan ruokailujen välissä

- Ummetuksessa voi olla kyse myös vatsahappojen puutteesta ja ruoansulatusongelmista. Pikkuisen omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna ennen ruokailua tai inkiväärin syöminen voi auttaa ruoansulatuksessa (ei herkkämahaisille tai happo ongelmaisille)

- Maitotuotteiden ja juustojen kanssa tarkkana, ne voi ummettaa suurissa määrin. Samaten lihan mättäminen liioissa määrin on huono

- Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Osa niistäkin voi ummettaa kuten raaka banaani. Kannattaa syödä kaikki vain kypsänä ja tarkistaa ettei itsellä ole ärtyvä suoli jolloin sopii enemmän Fodmap ruoat ja tietyt vihannekset voi olla nou nou

- Jos syö paljon kuitua, on tärkeää juoda myös paljon vettä

- Liikunta auttaa. Vatsahieronta tai vatsan toimuntaa edistävät joogaliikeet voi myös auttaa (youtubessa ohjeita englanniksi)

- Chiageeli tai pellavansiemenlima (veteen turvotettuna) voi auttaa. Jotkut kehuu psylliumia mutta en ole kokeillut

- Luumuissa on luonnollista laksatiivia mutta niitä ei kannata käyttää joka pvä koska huomannut että teho menee. Itsellä toimii apteekista ostettu luumumehutetra jossa on tiivistetyssä muodossa luumuja. Voi myös itse tehdä kuivatuista luumuista ja vedestä sekoitelman jonka juo aamulla ja antqa yön yli turvota (mulla riittää 5 luumua). Luumut on oikeasti tehokkaita vauhdittamaan suolen toimintaa.

- Jos suoli on tosi tukossa kannattaa aukaista tukos ensin jollain lääkkeellä. Kannattaa suosia niitä mihin vatsa ei totu ja jotka on hellävaraisempia esim Lactulosa, Pegorion yms. Sitten kiinnittää erityistä huomiota elintapoihin ettei suoli taas tukkeudu. Itselläni nykyään toimii vatsa joka päivä, mutta joskus jos ei toimi, otan heti luumut käyttöön enkä anna montaa päivää ummetuksen jatkua.

- Itselläni liika leivän syönti ummettaa ja vatsa toimii paremmin kasvispohjaisella ruokavaliolla. Syön silti myös viljoja.

- Stressi voi minulla vaikuttaa mahan toimintaan ja varmasti muillakin.

- Kannattaa laskea saako oikeasti suositusten verran kuitua

T. Ummetuksen kanssa tuskaillut

Vierailija
2/2 |
03.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla toimi nämä ja suoli toimii nykyään joka päivä:

- säännöllisesti vessaan istumaan esim aamupalan jälkeen.. Ei pidä ikinä lykkäillä ulostamaan menoa jos hädättää vähänkään

- Vettä ei ruoan kanssa jolloin se voi haitata ruoansulatusta vaan ruokailujen välissä

- Ummetuksessa voi olla kyse myös vatsahappojen puutteesta ja ruoansulatusongelmista. Pikkuisen omenaviinietikkaa veteen sekoitettuna ennen ruokailua tai inkiväärin syöminen voi auttaa ruoansulatuksessa (ei herkkämahaisille tai happo ongelmaisille)

- Maitotuotteiden ja juustojen kanssa tarkkana, ne voi ummettaa suurissa määrin. Samaten lihan mättäminen liioissa määrin on huono

- Paljon vihanneksia ja hedelmiä. Osa niistäkin voi ummettaa kuten raaka banaani. Kannattaa syödä kaikki vain kypsänä ja tarkistaa ettei itsellä ole ärtyvä suoli jolloin sopii enemmän Fodmap ruoat ja tietyt vihannekset voi olla nou nou

- Jos syö paljon kuitua, on tärkeää juoda myös paljon vettä

- Liikunta auttaa. Vatsahieronta tai vatsan toimuntaa edistävät joogaliikeet voi myös auttaa (youtubessa ohjeita englanniksi)

- Chiageeli tai pellavansiemenlima (veteen turvotettuna) voi auttaa. Jotkut kehuu psylliumia mutta en ole kokeillut

- Luumuissa on luonnollista laksatiivia mutta niitä ei kannata käyttää joka pvä koska huomannut että teho menee. Itsellä toimii apteekista ostettu luumumehutetra jossa on tiivistetyssä muodossa luumuja. Voi myös itse tehdä kuivatuista luumuista ja vedestä sekoitelman jonka juo aamulla ja antqa yön yli turvota (mulla riittää 5 luumua). Luumut on oikeasti tehokkaita vauhdittamaan suolen toimintaa.

- Jos suoli on tosi tukossa kannattaa aukaista tukos ensin jollain lääkkeellä. Kannattaa suosia niitä mihin vatsa ei totu ja jotka on hellävaraisempia esim Lactulosa, Pegorion yms. Sitten kiinnittää erityistä huomiota elintapoihin ettei suoli taas tukkeudu. Itselläni nykyään toimii vatsa joka päivä, mutta joskus jos ei toimi, otan heti luumut käyttöön enkä anna montaa päivää ummetuksen jatkua.

- Itselläni liika leivän syönti ummettaa ja vatsa toimii paremmin kasvispohjaisella ruokavaliolla. Syön silti myös viljoja.

- Stressi voi minulla vaikuttaa mahan toimintaan ja varmasti muillakin.

- Kannattaa laskea saako oikeasti suositusten verran kuitua

T. Ummetuksen kanssa tuskaillut

Ihanan kattava vastaus! Iso kiitos!

Eiköhän noilla vinkeillä saada munkin suoli taas toimimaan.

Olen nyt muutaman päivän tehnytkin sitä että käyn vessassa istumassa aamuisin ja koitan "opettaa" näin suolta toimimaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla