Hyväksikäyttö, jota ei muista
Minulla on ainoastaan yksi tapaus, jonka kykenen muistamaan. Olin silloin jo täysi-ikäinen, minkä vuoksi vanhemmistani oli ihan ok, että heidän yövieraansa tuli kähmimään minua sänkyyn, kun nukuin kotona. Vanhempani siis sanoivat syyksi tuon täysi-ikäisyyteni (olin juuri täyttänyt 18) kun kysyin, miksi eivät puolustaneet minua.
Jälkeen päin ajateltuna jotain vastaavaa on vanhempieni ja kavereidensa kännätessä voinut tapahtua aiemminkin mutta en kyllä muista mitään.
Minulla on kirjava mielenterveydenhäiriöiden lista. Mm. dissosiaatiota ja epävakaa sekä vaativa persoona. Pitempiaikainen terapia on vasta alkamassa ja en jotenkin halua tuoda luulojani esiin, jotta terapeutti ei tarttuisi niihin. Toisaalta pelkään, että hän toisaalta ohittaa ne mielikuvituksena.
Voisiko hypnoosi auttaa?
Kommentit (8)
Puhu rohkeasti, muuten et saa tarvitsemaasi apua. Keho kyllä muistaa, vaikka mieli ei.
Eivätköhän asiat palaudu mieleen aikanaan, jos jotain on tapahtunut. Tuossa on aika suuri valemuistojen syntymisen riski, jos asiaa alkaa erikseen penkomaan.
Minullakin on epäilyjä, että jotain on saattanut tapahtua, mutta lähden siitä ettei ole, koska en mitään muista. Jos on, niin asiat varmasti joskus nousevat mieleen.
Jos jotain on niin se palautuu mieleen ihan itsestään kun mieli on siihen valmis. Eikä kyse välttämättä ole seksuaalisesta hyväksikäytöstä muuten kuin tuo yksi tapaus jonka kerroit, vaan esim alkoholistiperheessä kasvaminen voi kyllä itsessään aiheuttaa turvattomuutta ja traumoja jotka aikuisena aiheuttavat mielenterveyden ongelmia. Hypnoosissa on riskinä valemuistot niin siihen en kyllä lähtisi.
Sinulla on ollut todella inhottavat vanhemmat. Olen ap pahoillani puolestasi.
Kerro terapeutille, että sinulla on epämukava olo menneisyyden takia. Ei tarvitse alkaa yksityiskohtaisesti yrittää selvittää sellaista, jota ei tällä hetkellä muista.
Hypnoosi saattaa auttaa, mutta alalla on paljon epämääräisiä toimijoita, joten terapeutti on syytä valita huolella. Minusta sinun kannattaisi aloittaa ihan tavallisesta terapiasta. Kyllä noista asioista kannattaa kertoa siellä terapiassa. Jos sinusta tuntuu, että nykyiselle terapeutille et pysty puhumaan, että hän ei ota sinua vakavasti, niin terapeuttia kannattaa pyrkiä vaihtamaan.
Vanhempasi ovat toimineet todella väärin kun ovat sallineet tuollaisen.
Heh!