Miten erottaa psykopaatin ja epävarman persoonallisuuden toisistaan?
Mitä nyt luin tuon kaltaisista ihmisistä niin samoja kohtia löytyi kuvailuista.
Kommentit (9)
Voiko psykopaatti olla ihan tavallinen perheenäiti eli hommat toimii perheen sisällä ja äitinä on vastuuntuntoinen ja hyvä mutta manipulointi/arvostelu/kärkkäisyys/suuttumus kohdistuu aikuisiin? Esim. juurikin sukulaisiin. Empatiaa ei paljoakaan ole, saati sitten häpeää. Lähinnä on röyhkeä ja kokee että hän on kaiken keskipiste. Itse sanoo olevansa ujo ja epävarma mutta en enää tiedä mikä hän on. Eihän ujo ja epävarma kai halua olla keskipisteenä?
Ihminen on psykopaatti koska hän sinun täysin tekaistun määritelmän vastaisesti omaa sekä ujoutta että viihtyy keskipisteenä? Psykologia on monimutkaista ja ihmisillä voi olla moniakin täysin vastakkaisia lunteenpiirteitä.
Kuulostaa siltä että sinä vain näet henkilön kaiken keskipisteenä koska et jostain syystä voi olla puuttumatta hänen elämään.
Hallava kirjoitti:
Ihminen on psykopaatti koska hän sinun täysin tekaistun määritelmän vastaisesti omaa sekä ujoutta että viihtyy keskipisteenä? Psykologia on monimutkaista ja ihmisillä voi olla moniakin täysin vastakkaisia lunteenpiirteitä.
Kuulostaa siltä että sinä vain näet henkilön kaiken keskipisteenä koska et jostain syystä voi olla puuttumatta hänen elämään.
Jaaha. Hän kyllä sekaantuu minun ja muidenkin elämään ja olen itse yrittänyt pohtia vaikka ja mitä mikä häntä mahtaa vaivata. Ei ole ollenkaan normaalia touhua mitä hän tekee.
Keksii asioita että kaikkien huomio kääntyy sinnepäin ja kun joku viitsii vähänkään kyseenalaistaa niin vedetään epävarmuus kortti esiin.
En ole leimannut ketään. Täällähän kysyin kahden välillä että mikä mättää. On muutakin mitä epäilen hänellä olevan ja toivon että voisin auttaa jotenkin.
Luulen tosin avun tarjoamisen olevan vain virhe. Haluaisin silti yrittää.
Oletkohan ap itsekään ihan kunnossa..? Aika heppoisin perustein taidat leimata toisen psykopaatiksi.
Meissä jokaisessa on narsistisia piirteitä. Psykopaatit onkin sitten ihan omaa luokkaansa.
Se sana on epävakaa persoonallisuushäiriö. Kuvaamasi perheenäiti ei kuulosta epävakaalta sen enempää kuin psykopaatiltakaan.
Hallava kirjoitti:
Hyvä vastaus.
Vierailija kirjoitti:
Hallava kirjoitti:
Jaaha. Hän kyllä sekaantuu minun ja muidenkin elämään ja olen itse yrittänyt pohtia vaikka ja mitä mikä häntä mahtaa vaivata. Ei ole ollenkaan normaalia touhua mitä hän tekee.
Keksii asioita että kaikkien huomio kääntyy sinnepäin ja kun joku viitsii vähänkään kyseenalaistaa niin vedetään epävarmuus kortti esiin.
En ole leimannut ketään. Täällähän kysyin kahden välillä että mikä mättää. On muutakin mitä epäilen hänellä olevan ja toivon että voisin auttaa jotenkin.
Luulen tosin avun tarjoamisen olevan vain virhe. Haluaisin silti yrittää.
Miksi ihmeessä haluat pohtia, mikä häntä vaivaa? Et kuitenkaan pysty ketään diagnosoimaan tai hoitamaan. En koskaan lakkaa hämmästelemästä tätä nykyihmisten pakkomiellettä luokitella ja arvottaa muita lääketieteen väärinkäytön turvin. Typerää ja lapsellista. Jos ja kun sulla on ongelma tämän (vaikean) ihmisen kanssa, otat ongelmat puheeksi ja sanot että käyttäytymisensä on esim. hankalaa: ei siis sairasta. Etkö osaa ajatella omilla aivoillasi? Miksi tarvitset lääketieteen apua sukulais- tai kaveriongelmien ratkaisemiseen? Ihmiset on yksilöitä: et opi ymmärtämään heitä yhtään sen paremmin, vaikka liittäisit heihin jotain - osin keinotekoisiakin - mielenterveyskonstruktioita.
Vierailija kirjoitti:
Voiko psykopaatti olla ihan tavallinen perheenäiti eli hommat toimii perheen sisällä ja äitinä on vastuuntuntoinen ja hyvä mutta manipulointi/arvostelu/kärkkäisyys/suuttumus kohdistuu aikuisiin? Esim. juurikin sukulaisiin. Empatiaa ei paljoakaan ole, saati sitten häpeää. Lähinnä on röyhkeä ja kokee että hän on kaiken keskipiste. Itse sanoo olevansa ujo ja epävarma mutta en enää tiedä mikä hän on. Eihän ujo ja epävarma kai halua olla keskipisteenä?
Kuulostaa ujolta ihmiseltä, joka on asioista kanssasi eri mieltä. Ei kuulosta psykopaatilta tai muutenkaan persoonallisuushäiriöiseltä kertomasi perusteella. Kannattaa ihan tavanomaiset vaihtoehdot miettiä ensin.
Psykopaatilta puuttuu häpeäntunne ja empatiakyky. Hän ei todellakaan ole epävarma.
Epävarmalla toimii tunne-elämä ja omatunto. Herää kysymys, mitä roskaa olet lukenut.