Mihin aikaan mielestäsi auringon pitäisi olla korkeimmillaan?
Pitäisikö noudattaa perinteistä keskipäivän määritelmää vai sopia uusi normaali?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama, mieluiten klo 12, mutta ei minun maailmani kaadu, vaikka se olisi klo 12.30 tai 11.30 tai 13. Sitä paitsi koska Suomi on leveähkö maa, on täysin mahdotonta, että aurinko olisi joka paikassa korkeimmillaan täsmälleen johonkin kellonaikaan. Eli 11-3 välillä johonkin aikaan ,niin keskipäivän määritelmä täyttyy riittävällä tarkkuudella
Vastauksesi on siis peruna.
Hei, tämähän kesäaika vs normaaliaika! Miksei ole jo ilmiriita päällä?
Heh, kesäaikaintoilijat eivät varmaan ole ymmärtäneet asiayhteyttä, joten ovat jättäneet äänestämättä.
Tästä ei ole mielipidettä, mutta kesä-/normaaliajasta on pitkä ketju. Kummallista.
No 12 on vielä varhainen päivä useimmille. Hereillä ollaan oltu ehkä 4-5 h ja nukkumaan mennään vasta 10-11 tunnin päästä. Onhan se hassua että päivän valoisin aika olisi tuossa. Mieluummin vaikka klo 14.
Eri asia tuo oli joskus maatalousyhteiskunnan aikaan kun herättiin lypsyä varten ennen klo 5 ja nukkumaan mentiin klo 20-21.
Kellon pitäisi olla 12:00 kun Suomi on lähimpänä aurinkoa.
Keskiyöllä ettei olisi niin pimeää
Silloin kun Tukholman kesäajassa kello on 12:00.
Aika harvoin tulee tuota auringon sijaintia taivaalla mittailtua, joten se on minulle aivan sama moneltako se on korkeimmillaan. Talviaika suosii aamuvirkkua, kesäaika iltavirkkua?
Metsään eksyneelle nyrkkisääntönä on ollut, että aurinko on etelässä kun kello on 12:00. Joten se siis.
Mun mielestä klo 14.
Mitä toi peruna tossa tarkoittaa?
Klo 15. Se on oikea keskipäivä. Ihmiset on yleensä valveilla klo 7-23, klo 15 on puoliväli.
Aivan sama. En ole koskaan kesäaikana havahtunut tunteeseen että vitsit, on keskipäivä ja aurinko on väärässä paikassa! Enkä talviaikana hekumoi keskipäivällä sitä ihanaa oikeaa asentoa. Normaali ihminen ei huomaa mitään väärää tai oikeaa kummassakaan. Nämä ovat vain ihmisten sopimuksia.
Hatusta heitettynä, ihmiset on keskimäärin hereillä 7-23, jolloin "keskipäivä" tulisi 15.00 tietämille. Siis silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä klo 14.
Mitä toi peruna tossa tarkoittaa?
Joskus kello näyttää perunoita eli on väärässä ajassa.
Ihan sama, mieluiten klo 12, mutta ei minun maailmani kaadu, vaikka se olisi klo 12.30 tai 11.30 tai 13. Sitä paitsi koska Suomi on leveähkö maa, on täysin mahdotonta, että aurinko olisi joka paikassa korkeimmillaan täsmälleen johonkin kellonaikaan. Eli 11-3 välillä johonkin aikaan ,niin keskipäivän määritelmä täyttyy riittävällä tarkkuudella