Työttömän työnhakijan sairasloma
Olen tehnyt koko ikäni töitä, noin 20vuotta putkeen, mutta viime kesänä tapahtui eräs traumaattinen tapahtuma, joka laukaisi pahana traumaattisen stressireaktion, ahdistuksen ja ocd:n. Olen aina ollut kaikesta huolestunut, kärsinyt pakkoajatuksista ja tarkastanut asioita moneen kertaan, mutta viime kesän jälkeen tilanne meni niin, että en enää pärjännyt oireiden kanssa. Minulta loppui kesällä työt (määräaikainen sopimus) ja jäin työttömäksi työnhakijaksi.
Nyt minulle on tarjottu muutamaa työpaikkaa. Työt ovat sellaisia joissa joudun olemaan 8h/päivässä ihmisten kanssa koko ajan ja en tällä hetkellä pysty siihen. Voisin toki ottaa työpaikan vastaan ja ottaa sairaslomaa kun oireet ovat sietämättömät (siihen tuskin menisi montaa päivää), mutta siitä ei hyötyisi ketään. Työnantaja on minun tuttu ja pyysi minut töihin, koska olen työntekijänä iloinen ja reipas, mutta hän ei tiedä tämän hetkistä tilaani.
Psykiatrini ehdotti sairaslomaa jo viime vuonna. Olenko oikeutettu siihen? Tai siis saanko sairauspäivärahaa kelalta?
Työkuntoinen en ole. Olen käynyt itse maksamalla terapiassa 300km päässä ja maksanut siitä 400e/kk. Minulla on myös lähete kelan terapiaan mutta en ole vielä löytänyt kotipaikaltani vapaata terapeuttia. Lääkkeitä en ole käyttänyt.
Kommentit (4)
Luin, että pitää ilmoittaa te-toimistolle että on sairaana. Vaikka sen ilmoittaa voiko silti hakea työttömyyspäivärahaa (liiton päivärahaa) siltä ajalta?
Vierailija kirjoitti:
Luin, että pitää ilmoittaa te-toimistolle että on sairaana. Vaikka sen ilmoittaa voiko silti hakea työttömyyspäivärahaa (liiton päivärahaa) siltä ajalta?
Voit ilmoittaa, että olet kuitenkin kokopäivätyön hakijana siltä osin kuin terveytesi sallii.
Sairaana saat sen saman rahan mutta toista kautta.
Olin sairaslomalla työttömänä kuukauden ja sain rahan kelalta. Asumistukeakin neuvoivat hakemaan.
Tutustu Kelan sairauspäivärahahakemukseen, mikä siinä on takautuva hakuaika. Tarvitset aina hakemuksen liitteeksi lääkärintodistuksen - lausunnon joka on kirjoitettu tietylle ajanjaksolle. Voi siis olla että viime vuoden ehdotukset eivät ole enää ns. voimassa. Tarvitset ehkä uuden ja tuoreen lausunnon josta alkaen myös sairauspäivärahan voi hakea.
Kun haet sairauspäivärahaa, kannattaa työnhaku pitää aina voimassa ja hakea työttömyysturva aina siihen asti kun saat sairauspäivärahapäätöksen. Näin syystä että et voi koskaan tietää millainen sairauspäivärahapäätös on, ehkä et jostais syystä sitä saakaan. Silloin olet ainakin saanut hakenut työttömyysetuuden. Työkkärille kiikutat myös lääkärinlausunnon työkyvyttömyydestäsi, sinne riittää A-lausunto eikä siinä tarvi mitää B-lausunnon tapaan lukea mitään syitä miksi on työkyvytön. Eivät siis yritä tarjota sinulle sitä sun tätä tai väkisinaktivointia sinä aikana kun olet sairaana.
Jos siis haet sairauspäivärahan esim 1.4. alkaen niin haet työttömyysetuuden ihan normaalisti kunnes saat sairauspäivärahapäätöksen. Työttömyyskassa tai Kela maksavat takautuvan sairauspäivärahan työttömyysturvan maksajalle siltä osin kun muu tuki on maksettu sinulle.