Miten teillä kotityöt jakautuu? Kertokaahan esimerkkejä?
Olisi kiva tietää, minkä verran puolisot ja lapset osallistuvat kotitöihin ja mikä teidän elämäntilanne on? Mua raivostuttaa ainainen vääntö kotitöistä..huoh
Kommentit (19)
Meillä jakaantuu niin, että kaikki tekee. Me ollaan miehen kanssa molemmat töissä, ja töiden jälkeen kumpikin tekee automaattisesti kotitöitä. Ei olla jaettu niitä juurikaan, paitsi imuroinnin tekee aina mies koska mä inhoan sitä, minä taas silitän vaatteet. Kumpikaan meistä ei ole laiska, jos jotain tekemistä kotona on, se tehdään heti. Lapsilla on omat tehtävänsä ja siivousvuoronsa, niitä joutuu välillä komentaa hommiin. Miestä ei tarvitse käskyttää, se huomaa kyllä mitä milloinkin pitää tehdä, ja on paljon perusteellisempi siivoaja kuin minä.
Hyvin jakautuu kun kumpikaan ei ole niistä valittanut ja koti on siisti. Tehdään mitä tehdään ja jos on esim. juhlat tulossa niin kumpikin osaa tarttua hommiin ihan omatoimisesti.
Olen nyt viidettä vuotta putkeen kotona hoitamassa lapsia ja minä teen pääosin kotityöt, pihalla ja sisällä.
Jos en ole jotain ehtinyt tekemään niin sanon miehelle, tekee sen kyllä. Ei vääntöä asioista. Mutta joskus olisi kiva jos mies veisi pyytämättä roskiksen ulos tai kiikuttaisi puhtaan pyykkikopan makkariin lajittelua varten, tekee sen kyllä jos sanon. :)
Minä en tee mitää. Mies ja teini-ikäiset lapset hoitaa.
8 vuotta yhdessä, kahdestaan miehen kanssa. Minä teen kaiken; siis siivoan kämpän, pesen pyykit, käyn kaupassa, teen ruoat, vien roskat jne.. mies ei tee MITÄÄN, monta kertaa luvannut että rupeaa auttamaan mutta tyhjäksi lupaukseksi jäänyt!
Minä teen suurimmanosan, lapset auttelevat toisinaan, eli isompi käyttää koiria ulkona koulun jälkeen. Joskus pesee pyykkiä, laittaa ruokaa, huoneensa siivoaa. Nuorempi ei käytännössä tee juuri mitään.
Anteeksi nyt, mutta on pakko kertoa vanha isojen poikien vitsi. Meillä kotityöt jaetaan tasan: muija tamppaa matot ja mää muijan.
Miehen kanssa kotityöt ovan aika tasapainossa. Lapsia saisi patistaa osallistumaan enemmän yleiseen siistimiseen ja pyykinpesuun. Teini-ikäiset lapset täyttävät ja tyhjentävät jonkin verran tiskikonetta. Joskus pesevät lähinnä omia pyykkejään, mutta se on melkein hätätilanne, eli jotain pitää saada nopeasti puhtaaksi ja sittenkin voi olla että koneessa on se yksi rätti joka pitää saada pestyä. Lapset osaavat myös siistiä keittiön ja imuroida lattiat. Omat huoneesa saavat siivota joka viikonlopuksi.
Aika usein tehdään sellainen siivous isku, eli kun kaikki siivoilee pari tuntia, niin kämppä on aika hyvässä kunnossa.
Miehen vastuulla on keittiö (siivous, roskien vienti, tiskaus, ruuanlaitto)
Minä hoidan olohuoneen, vessan ja eteisen.
Lastenhuoneet (2kpl) siivotaan aika lailla tasan (tietysti myös lapset osallistuvat siihen).
Pyykin pesee se, joka ehtii/viitsii/jaksaa. Kuten myös pyykit vie kaappiin se, joka jaksaa.
Ruokakaupassa käydään yhdessä.
Mitään ulkohommia meillä ei ole kun asutaan kerrostalossa. Auton renkaiden vaihto on miehen vastuulla koska minä en tajua autoista yhtään mitään (en omista edes ajokorttia).
Ollaan molemmat miehen kanssa kotona (minä hoitovapaalla, mies työttömänä). Niin ja lapsia on kaksi 2v. ja 6v.
Miehen kanssa kaksin, lapset eivät asu enää kotona.
Minä siivoan, hoidan pyykit ja osan ruuanlaitosta.
Mies laittaa ruokaa, huolehtii myös pyykeistä, hoitaa kaiken autoihin liittyvän, kodin kunnostustyöt ja vie roskat sekä tyhjät pullot.
Kaupassa käydään aina yhdessä.
Meillä on pienet lapset joiden kanssa olen kotona. Teen kaikki kotityöt tässä päivän mittaan. Mies käyttää aamulla koiran lenkillä, hakee lehden ja keittää mulle kahvit, ja siinä ovat hänen kotityönsä. Olen tyytyväinen tähän työnjakoon, ei valittamista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 12:51"]
Olisi kiva tietää, minkä verran puolisot ja lapset osallistuvat kotitöihin ja mikä teidän elämäntilanne on? Mua raivostuttaa ainainen vääntö kotitöistä..huoh
[/quote]
Meillä näin. Mies hoitaa yläkerran siivouksen. Minä alakerran. Mies hoitaa nurmikonleikkuun yms isommat pihatyöt. Minä kylläkin hoidan koko talon ikkunanpesun. Pyykit molemmat ja samoin ruoanlaiton ja kaupassa käynnit. Kyllä meillä molemmat tekee aika tasan.
Meillä (mulla on sairas selkä, mikä vaikuttaa meidän työnjakoon, tietyt asennot sattuu):
minä laitan ruuat, viikkaan pyykit, siivoan, pesen ikkunat, vaihdan verhot ja lakanat, vaihdan lamput, teen pieniä korjaustöitä sisällä ja remppahommat sisällä, silitän jos tarpeen (harvoin tarpeen), tuon kaupasta tarvikkeet, joita mies ei tajua/osaa tuoda, hoidan kasvimaan, korjaan hajonneet vaatteet
Mies: melkein joka päivä: käy kaupassa, tiskaa. Siivoaa silloin tällöin (ehkä kerran kuussa), tamppaa matot, tekee joskus ruokaa (surkee kokki, mutta en ole kertonut) pesee pyykit, hoitaa autot, leikkaa nurtsin, tekee isompia korjaustöitä ulkona, lämmittää saunan ja talon uunit, tuo mulle multasäkit ja auttaa raskaammat pihatyöt (kääntää kasvimaan, nostaa perunat), lumityöt
Molemmat: raksahommat (terassi, saunarakennus, leikkimökki, tällä hetkellä iso vankka kasvihuone, seuraavaksi autotalli) Mies hakee tavarat, tekee kaikki raskaat, kuten betonityöt, hakkaa ja vasaroi, minä slammaan, poraan, maalaan ja pidän vaaterissa, etsin tarvikkeita ja olen ns. rakennustyönjohtaja, suunnittelen, selvitän hinnat ja valvon työnjälkeä, sekä teen kaikki koristeleikkaukset.
Lapset: hoitaa roskapussit, siivoaa omat huoneet, vanhin 12 v. poika tekee polttopuita ja opettelee ruuanlaittoa
Lastenhoito kun lapset oli pieniä: mies oli myös hoitovapaalla.
Eikä ikinä tapella kotitöistä!
niin ja se elämäntilanne: 15 vuotta oltu naimisissa, kolme lasta, molemmat kokopäivätöissä. Miehellä fyysisesti raskas työ, mulla konttorihommia.
nro 16
13 vuotta yhdessä, minä teen kaikki sisä-kotityöt, mies tai lapset ei osallistu. Enkä kaipaakaan niitä siihen sähläämään. Mies taas tekee pääosin ulko-kotityöt, autoihin liittyvät asiat, ruohonleikkuun jne. Meille tällainen aika perinteinen jako on täydellinen, molemmat saa tehdä itselleen mieluisia hommia ja välttää epämieluisat, eikä tarvi tapella.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2013 klo 12:51"]
[/quote]
Meillä näin. Mies hoitaa yläkerran siivouksen. Minä alakerran. Mies hoitaa nurmikonleikkuun yms isommat pihatyöt. Minä kylläkin hoidan koko talon ikkunanpesun. Pyykit molemmat ja samoin ruoanlaiton ja kaupassa käynnit. Kyllä meillä molemmat tekee aika tasan.
[/quote]
Niin juu ja kahden aikuisen talous. Yhdessä olemme olleet jo kauan. Lapset muuttaneet jo omillaan.
Yhdessä 13 vuotta, yksi 4v lapsi, molemmat käymme töissä.
Mä vien lapsen hoitoon ja mies hakee. Ollaan varsin tasapuolisesti lapsen kanssa ja omia menoja on myös tasapuolisesti molemmilla.
No joka päivä on tietysti ruoanlaittoa, astianpesukoneen täyttöä, pyykin ripustusta ym. Mielestäni nämä jakautuu aika tasan. Mies saattaa hoitaa pyykkejä hieman enemmän koska mä tulen kotiin hieman myöhemmin kuin mies ja lapsi, jolloin lapsi haluaa seuraani ja yleensä pyykit on pyörineet juuri silloin joten mies ripustaa (ja yleensä ne kuivat pyykit on vielä narulla, joten mies myös viikkaa ne kaappiin). Ruoanlaitto menee todella 50-50. Vain lapsi syö arki-iltana lämpimän ruoan ja teemme niitä vuorotellen pakkaseen. Kokkaamme vuoroviikonloppuisin, koska molemmat pitävät ruoanlaitosta ja haluavat kokeilla uusia reseptejä. Mies käy useammin kaupassa.
Miehen vastuulla imurointi 1x/vko. Mun vastuulla pölyjen pyyhintä & vessojen pesu & keittiön tahrojen poisto samoin kerta viikkoon. Mies hoitaa auton ja mä ostan lapsen vaatteet ja kengät (+ pesen ikkunat, no kerran vuodessa :).
Mies taitaa tehdä vähän enemmän, nyt kun tuota katsoo.
17 vuotta yhdessä, kotona enää 1 lapsi. Arkisin jos mies on kotitoimistolla hän käy ruokakaupat ja tekee arkiruuan. Huonolla ilmalla vie myös oman ja naapurin lapsen kouluun. 2 x vkossa vie lapsen harrastuksiin, minä haen - tai päinvastoin.
Viikonloppuisin siivotaan talo yhdessä. Ruuat haetaan kaupasta yhdessä ja yhdessä tehdään ruoka. Vuorotellen tyhjennetään ja täytetään astianpesukonetta jos ei lapsi ole ehtinyt.
Ainoat asiat mitä teen yksin on kissanhiekan vaihto ja pyykinpesu (mies kyllä ripustaa ja viikkaa pyykit).
Talon "ulkohuollosta" ja uima-altaasta vastaa mies pääosin, minä taas puutarhasta.
Meillä ei ole koskaan keskusteltu siitä mitä pitäisi tai kuuluisi tehdä - meillä vaan tehdään asioita tarpeen mukaan. Koskaan ei tarvitse nalkuttaa