mitä ihmettä mä teen ton tytön kans!
Tyttö on 4v ja nykyään on ihan kauhee vääntäminen ku ulkoo pitäis sisälle lähtee. Pihalla yleesä myös tuo naapurin lapsi jonka kanssa leikkii niin sen takia ei sieltä sitte malta sisälle tulla.Tänäänki mun piti raahata tyttö tuohon portaille kun ei itse suostunu kävelee.Joka kerta on tota samaa tappelua :(
Aresti on käytössä, eli jos ei itse tule sisälle niin arestia on sen 4-5minsaa, mut ei tunnu tuokaan auttavan.
Kommentit (3)
Meillä oikeastaan ei koskaan ole ollut kinaa ulkoa sisälle tulosta tai muustakaan "lähtemisestä". Kun pelisäännöt on ollut alusta asti selvät. Eli varoitan hyvissä ajoin, että alkaa lopetella leikkiä, että kohta lähdetään. Sitten sanon, että nyt lähdetään. Lasken kolmeen ja jos ei itse tule niin sitten kannan/talutan eli menoksi kuitenkin. Tämä käytäntö on ollut lähes aina käytössä ja enempi vääntöä olikin uhmaiässä eli 2-vuotiaana. Nyt kun on tosiaan jo 4v niin on ihan selvä peli, että äiti tarkoittaa mitä sanoo ja sitten totellaan. Jos säännöt ei ole selviä niin venkaamista usein ehkä tulee. esim. jos äiti sanoo, että lähdetään, mutta antaakin sitten mankumisen jälkeen leikkiä jne. Meillä siis ei ongelmia ole ollut juurikaan kahteen vuoteen.
Näin meilläkin on toimittu. Sanon että kerkee esim. laskemaan kolme kertaa liukumäkeä ja sitten lähdetään sisälle. Ja jos ei käskystä huolimatta usko niin sanon että jos ei kolmeen laskiessa tule sisälle päin, niin sitten äiti hakee.En kyllä ole antanut periksi, mutta tuntuu niinkuin kuuroille korville puhuis.
Kannattaisi ehkä kokeilla, että jo ulos mennessä sovitte etukäteen kotiin tulosta. Eli laitatte esimerkiksi kännykkään herätyksen, jolloin on aika mennä sisälle ja syömään. Ja se on sitten täysin ehdoton niin lapselle kuin äidillekin.
Tietysti asiaa auttaa, että lapsi saa tietää, milloin pääsee seuraavan kerran ulos. Eli kännykkä taas soimaan ja satoi tai paistoin, niin sitten ulos.
Säännöllinen vuorokausirytmi ulkoiluineen, ruokailuineen ja nukkuma-aikoineen on lapselle tärkeää lomallakin. Asiaa auttaa vielä entisestään, jos lapsi on aina tietoinen, mitä seuraavaksi tehdään.
Keittiön seinälle voisi tehdä kuvataulun, jossa on kuvat heräämisestä, ruokailuista, ulkoiluista, peseytymisistä ja muista päivärutiineista. Sieltä lapsi osaa jo itsekin katsoa, mitä seuraavaksi on tulossa. Kun lapsi on koko ajan tilanteen tasalla ja niin sanotusti oman elämänsä herra, niin se tuo hänelle itsevarmuutta ja samalla sujuvuutta koko päivään.
Terveisin Nyyti ja 3 lasta