Olen viimeistä vuotta amiksessa ja haluan hakea yliopistoon mutta opettajat vähättelee minua eikä opo anna MITÄÄN neuvoja!
Minulla ei ole käsitystä esimerkiksi siitä millä ehdoilla haen, ja miten (jos mitenkään) ammattikoulutodistukseni pisteytetään.
Kommentit (15)
Ei ammattikoulun todistuksesta saa yliopistoon haettaessa mitään pisteitä, mutta voit hakea pääsykoekiintiössä, jossa pelkillä pääsykokeesta saatavilla pisteillä on merkitystä. Kysy suoraan sinua kiinnostavan yliopiston opiskelijavalintapalveluista. Siellä osataan kyllä neuvoa.
En tiedä, vieläkö lukiolaisille noita asioita neuvotaan, mutta minun lukioaikanani neuvottiin, aika selkeästi vielä. Ammattikoululaisten käsittääkseni on otettava tosiaan selvää itse. Mutta opintopolusta varmaan löytyy kaikki tarvittava tieto, kattele sieltä. https://opintopolku.fi/wp/fi/
Opiskelupaikkasi on jo täytetty paremmilla ihmisillä
https://www.vauva.fi/keskustelu/3419158/seksuaalirikollinen-jatettiin-t…
Hae sinne minne haluat ja laita useampi hakutoive hakemukselle.
Jos et pääse ensimmäisellä yrityksellä sisälle, niin käytä vuosi töissä/opiskelemalla avoimessa yliopistossa ja korottamalla amiksen arvosanoja.
Kurko kirjoitti:
Jos et saa ilman OPOa ja ilman vauva.fi selvitettyä tätä, niin et pärjää myöskään siellä yliopistossa, kun siellä ei ope ja OPO kävele sun perässä ja pitele kädestä, niin kuin amiksessa.
Amiksessa opojen aika menee hankalien tapausten ja erityistä tukea tarvitsevien kanssa, ei ne ehdi tavallisia oppilaita neuvoa missään. Lukiossa opot neuvoo jatko-opintoihin hakemisessa yms.
Kysy yliopiston neuvojilta, saat asiantuntevaa tietoa. Pääsykoe on tärkeä juttu. Jos et heti pääse, hankkiudu avoimeen yliopistoon opiskelemaan niitä opintoja, joihin olet pyrkimässä. Avoimen opintoneuvojat ovat myös tahoja, jotka tietävät, miten voit edistää yliopistotavoitteitasi.
https://www.helsinki.fi/fi/avoin-yliopisto/yhteystiedot#section-9617
Tsemppiä :)
Kotonakin voi asiasta keskustella. Et raottanut mihin oot hakemassa, onko edellytyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Kotonakin voi asiasta keskustella. Et raottanut mihin oot hakemassa, onko edellytyksiä.
Eiköhän ap:lla ole edellytyksiä... "raottaa" mihin on hakemassa vaikkei hän sanonut siitä mitään.
Opintopolkuun laita ala mihin haluat hakea, etsi valikosta mieluisa hakukohde ja hakeminen välilehdeltä löydät kaikki tarvittavat tiedot. Muista, että pääsykokeisiin ei kutsuta vaan sinne pitää itse mennä, eli laita päivämäärä hyvin muistiin.
Minulle myös ammattikoulussa opettaja sanoi kun kerroin yliopisto tavoitteista, että "sinulle saattaa tulla yllätyksenä kuinka paljon joudut lukemaan päästäksesi sisään". No mutta minähän luin ja pääsin :) (lukihäiriöstä huolimatta).
Mikään ei tietenkään tule ilmaisena, eli töitä pitää olla valmis tekemään, mutta mahdotonta ei ole :)
Minuakin harmitti, kun halusin jatkaa amiksesta ammattikorkeaan, ja opo lähinnä naureskeli eikä osannut neuvoa. Lukiossa taas tsempattiin ja neuvottiin hakemisessa. Onneksi nykyisin kaikki tieto löytyy netistä.
Kurko kirjoitti:
Jos et saa ilman OPOa ja ilman vauva.fi selvitettyä tätä, niin et pärjää myöskään siellä yliopistossa, kun siellä ei ope ja OPO kävele sun perässä ja pitele kädestä, niin kuin amiksessa.
Kun minä olin amiksessa, ei pidetty kädestä eikä kävelty perässä. Ei. Lukiossa ja yliopistossa ohjattiin enemmän.
Tässä hyvä neuvo: opiskele ensin avoimessa yliopistossa. Se maksaa, mutta parantaa mahdollisuuksiasi pääsykokeissa ja avaa myös avoimen väylän. Ja pääset alkuun yliopisto-opinnoissa ja opinnot saat sitten aikanaan sisällytettyä tutkintoosi, mikä lyhentää opiskeluaikaa.