Veljeni on katkolla huumeiden takia - milloin häneen saisi yhteyttä?
Perjantaina veli kävi luonani kahvilla, kun se huumeklinikka ilmeisesti sallii välillä ulkoiluja. Sen jälkeen hänestä ei ole kuulunut mitään eikä hänellä ole edes omaa puhelinta. Olen ylpeä että hän on saanut itsensä vieroitukseen, mutta tämä epätietoisuus ja huoli hänen voinnistaan painaa mieltä. Osaisiko joku näistä asioista tietävä kertoa vähän, että miten nämä katkoklinikat käytännössä toimivat?
Kommentit (18)
Monesti katkolla ja myös pidemmissä päihdekuntoutuksissa rajoitetaan yhteydenpitoa laitoksen ulkopuolelle. Tarkoituksena, että keskitytään siihen hoitoon. Jos sinulla on kiireellinen asia, niin jätä henkilökunnan kautta viesti veljellesi. Jos asia ei ole akuutti, se voinee hetken odottaa :)
Kiitos vastauksista! :) Tietääkö joku, millaista arki on tuollaisessa vieroituslaitoksessa? Veli on ollut melko mystinen asiasta, ja ymmärrän toki että aihe on hänelle arka. Tietysti olen silti utelias. -ap
Toivoisin muutenkin kokemuksia, jos jollakulla on ollut tuttuja/läheisiä tuollaisella katkolla? Kauanko siellä yleensä ollaan, ja helpottuuko yhteydenpito läheisiin jossain vaiheessa? -ap
Siskoni on vuosien aikana ollut katkolla useissa paikoissa. Yleensä tavoiteaika on kaksi viikkoa tai, jos alla on avokatkojakso, viikko. Näillä katkojaksoilla hänellä on ollut puhelimen käyttölupa esim. tunnin päivässä ja häntä on saaneet lähisukulaiset käydä katsomassa.
Isot tsempit veljellesi, tie on pitkä ja saatanallinen, harvemmin ensimmäinen katkojakso on viimeinen.
Oon narkomaani ja itsekin nyt hoidossa. Hoitopaikoissa on yleensä rajoitettuja puhelinaaikoja ja itse en ainakaan jaksa kauheasti soitella täältä. Myös yhteydenotto selvinpäin pelottaa. Kauanko veljes on ollut hoidossa? Ihmettelen vain et pääsi käymään ulkona ilman hoitajaa mut sekin varmaa riippuu hoitajasta. Ite oon nyt 4 katkolla ja raittiina tammikuusta (hoitoon menin tammikuus) asti yhtä retkahdusta lukuunottamatta kun olin kotilomilla. Usko mua veljes kyl ottaa yhteyttä <3
Jos ei pysty itse lopettamaan huumeiden vetoa niin tulee retkahtelemaan aina uudestaan ja uudestaan. Noissa hoidoissa käydään lataamassa paukkuja ja syömässä, että jaksaa taas rännätä puppea ja porsketta.
Ne ketkä lopettaa oikeasti katkaisee kaikki välit piireihin ja ystäviinsä yhtäkkiä ja vieroittavat itsensä omassa asunnossa. Tämä vaatii tosin vähän luonnetta.
Kiitos jälleen vastauksistanne, odottanen sitten että veli ottaa yhteyttä kun pystyy. :) Hän jätti minulle jonkin numeron (Olisiko sitten prepaid-liittymä vai katkopaikan yhteystiedot, hän ei oikein halunnut puhua asiasta... Mutta että klo 12-13 voisi soittaa.) Osaisiko joku kertoa, että millaista arki on noilla katkoilla? -ap
Vierailija kirjoitti:
Ei tule onnistumaan. Retkahtaa ennen kesää.
Tmi Reilukerho.
Vierailija kirjoitti:
Sellast vaa kirjoitti:
Oon narkomaani ja itsekin nyt hoidossa. Hoitopaikoissa on yleensä rajoitettuja puhelinaaikoja ja itse en ainakaan jaksa kauheasti soitella täältä. Myös yhteydenotto selvinpäin pelottaa. Kauanko veljes on ollut hoidossa? Ihmettelen vain et pääsi käymään ulkona ilman hoitajaa mut sekin varmaa riippuu hoitajasta. Ite oon nyt 4 katkolla ja raittiina tammikuusta (hoitoon menin tammikuus) asti yhtä retkahdusta lukuunottamatta kun olin kotilomilla. Usko mua veljes kyl ottaa yhteyttä <3
Kesäkuussa sullakin on taas piikki hihassa. Täysin turhaa touhua pyöriä katkolla jatkuvasti. Katkoilla pitäs olla 3 kerran sääntö jos ei lopeta, niin on omillaan. Turhaa rahaa menee yhteiskunnalta, kun suurin osa on pelkällä lepolomalla ja lataamassa akkuja.
Täällä elämämkoulu-Jonne kertoo faktaa.
Anna olla ihan rauhassa siellä, se morkkis ja häpeä + fyysiset oireet sen verran kovia että paras vain rauhoittua.
Jos alkaa soittelemaan niin siinä voi ärsyyntyä ihan ilman syytäkin kun pinna valmiiksi kireällä.
Vierailija kirjoitti:
Anna olla ihan rauhassa siellä, se morkkis ja häpeä + fyysiset oireet sen verran kovia että paras vain rauhoittua.
Jos alkaa soittelemaan niin siinä voi ärsyyntyä ihan ilman syytäkin kun pinna valmiiksi kireällä.
Kiitän vastauksestasi. En ollut ajatellut tuolta kannalta vaan ainoastaan omaa huoltani. Ehkäpä on siis vain parasta, että odotan kunnes veli haluaa ottaa itse yhteyttä? -ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellast vaa kirjoitti:
Kesäkuussa sullakin on taas piikki hihassa. Täysin turhaa touhua pyöriä katkolla jatkuvasti. Katkoilla pitäs olla 3 kerran sääntö jos ei lopeta, niin on omillaan. Turhaa rahaa menee yhteiskunnalta, kun suurin osa on pelkällä lepolomalla ja lataamassa akkuja.
Täällä elämämkoulu-Jonne kertoo faktaa.
Tottahan toi on. En tiedä yhtään käyttäjää, joka olisi päässyt huumeista eroon katkojen kautta enkä muutenkaan. Moni kaveri tai ns kaveri on pyöriny vuorotellen eri paikoissa. Tulee siviiliin, niin meno jatkuu ja se loppuu kuolemaan.
ERI
Veljesi ottaa yhteyttä viimeistään, kun on ottanut hatkat ja tarvii rahaa. Varaudu nyyhkytarinaan.
Nimim. Näissä kuvioissa töissä
Tottahan se on et hoitamattomana päihdeongelma vaa pahenee ja on kuolemaan johtava mut ei kannata lähtee negistelee. Moni on myös selvinnyt :) hoitopaikkojen on erilaisia ja noi mist on puhuttu et ladataan akkuja on sellasia lääkkeellisiä parin viikon suljettuja hoitopaikkoja (yleensä) jos on tarkoitus rauhoittaa käyttö tai saada se väliaikaisesti katkeamaan. Siel levätään, syödään, lääkitään, hoidetaan pikaisia infektioita, tavataan lääkäriä. Sieltä myös lähdetään pitempi aikaisiin hoitopaikkoihin jos saa paikan ja on halua. Hoito on todella tärkeä päihderiippuvaisella. Mulla on kavereita jotka on selvinnyt tästä et ensin mennään katkaisuun sieltä hoitoon Mis vieroitus jatkuu mut mukaan tulee lääkkeiden alas ajo ja opettelu uuteen elämään. Täältä kun lähtee hommataan Na ryhmiä, kummi, avustajia työntekijöitä ja kaikki tää tapahtuu sillä ehdolla et vaadit apua ja oot raittiina. Oikeeta apua on vaikea saada ja jonot on pitkiä mut jos sen saa niin mahdollisuudet raittiuteen on hyvät. Ekat katkot on vähän sellasta harjotteilua jos ei ole viel valmis lopetettaan. Vähä niin ku eka vankilatuomio harjoittelua jos ei oo viel valmis muuttumaan. Huono esimerkki mut silti :) hoitopaikoista riippuen puhelimen käyttö :) täällä päivät pois. Voimia sulle ja sun veljelle <3 ja kiitos noist kommenteista et oot piikki hihas koska sellanen antaa voimaa jatkaa raittiita kun tietää itsekin miten monet ajattelee :)
Miten veljesi voi? Itse ratkesin hoidon jälkeen viideksi päiväksi mutta sain itseäni niskasta kiinni ja taas raittiina 3 päivää :) olin ollut siis hoidosta pois jo viikon verran kun ratkesin mut huomasin et tää ratkeaminen antoi vain lisää voimaa kun huomasi miten huonosti sillon voi jos käyttää. Eli raittiina jatketaan taas :) voimia sulle ja veljellesi!
Siellä arki on sellaista, että on ruoka-ajat, ulkoilu ohjaajan valvomana. Voidaan käydä esim. ärrällä porukassa tai päiväkävelyllä. On ryhmiä, joissa voi olla joku aihe, ohjaaja keskustelee hoidokkien kanssa jostain... Sit on telkkaria, tupakalla voi käydä tupakkihuoneessa. Vierailuajat. Mutta jos vie tavaraa, niin kassit tutkitaan toki, ettei mitään mömmöjä viedä. Toiset yrittää salakuljettaa huumeita ja se on hölmöä, koska joukossa on niitä jotka oikeasti haluavat apua ja raitistua ja nämä säätäjät häiritsevät heitä. Huumekatko on pidempi kuin alkokatko.
Uskoisin, että voisit jättää klinikalle soittopyynnön veljellesi. Katkohoitoon usein liittyy puhelin kieltokin, ainakin joillekin asiakkaille. He eivät uskoakseni voi kertoa veljesi tilanteesta, mutta varmasti voivat välittää viestin veljellesi.