Mitä takuuvuokrasta saa oikeasti vähentää?
Onko tähän joku laki tms?
Ollaan muuttamassa ja seinissä on paljon reikiä hyllyjen kiinnityksistä, taulutv:n kiinnityksistä johtuen esim.
Ovatko nämä normaaleja asumisen jälkiä, vai voiko vuokranantaja vähentää ne takuuvuokrasta? Kyseessä ei ole yksityinen vuokranantaja vaan iso firma, eikä missään ole kielletty reikien poraamista seiniin.
Pelottaa vaan ihan älyttömästi, kun tarvitsen tuon vuokratakuurahan takaisin, koska olen sitä vastaan lainannut uuden vuokratakuun tavallaan.
Kommentit (7)
En tiedä laista, mutta yleisesti kai ajatellaan että "normaali kuluminen" kuuluu asiaan. Mikään ei saa olla rikki. Ja jos reikien tekoa seiniin ei ole kielletty niin sitten niitä saa tehdä.
En ikinä muuttaisi asuntoon johon ei saa tehdä reikiä :D Kai kaikilla on tauluja??
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 21:38"]
No en mä ainakaan antaisi seiniin itään porailla. Pakkohan ne seinät on vaihtaa jos niissä on reikiä
[/quote]
Seinät vaihtaa, heh esim kantava betoniseinä. No oletpas fiksu!
Kuten kirjoitit, PALJON reikiä. Käsittääkseni tosiaan muutamia reikiä kyllä saa tehdä, mutta ei nyt tietenkään koko seinää porailla täyteen.
Kannattaisi ehkä paikata reiät ja sutaista maalia päälle vai onko tapetti?
Saa porata kiinnitysreikiä. Olen ratkonut näitä juttuja Kuluttajariitalautakunnassa ja siellä on todettu, että esim. monissa Ikean hyllyissä ja vastaavissa on melkoiset kiinnitykset. Kun ne kuitenkin ovat valmistajan suosituksen mukaisia ja nykyään aivan normaaleja, niin ne eivät ole sellaista epätavallista kulumista, jonka perusteella vakuutta voisi pidättää.
Toisaalta kiinteistöyhtiön hallituksessakin istuneena on pakko myöntää, että kovin ahkeraan seiniin porailijat tulevat kalliiksi. Vaan minkäs teet kun laki ei kiellä...
Jos seinässä on Ikean Lack-hyllyistä (???) jääneet hillittömät reiät, niin ne eivät ole tavanomaista kulumista eikä ole sellainen seinä, jossa on reikiä enemmän kuin 3 neliöllä! Itse olen maksattanut uudet tapetit, jos ne reiät on yhtään rikkoneet tapettia ja Kuluttajariitalautakunnan mukaan olen toiminut ihan oikein. Jos asuu 12 kk ja sinä aikana hajottaa tapetit, ei se ole normaalia kulumista.
No en mä ainakaan antaisi seiniin itään porailla. Pakkohan ne seinät on vaihtaa jos niissä on reikiä