En ymmärrä, että asuntolainan korkovähennyksiä leikataan, mutta
asumistukia nostetaan!?
Miten tämä nyt sitten muka kannustaa siihen työntekoon, jota hallitus on koko ajan jauhanut??
Mitä vähemmän olet töissä sitä enemmän saat työttömyyskorvauksia ja asumistukia. Tosi kannustavaa joo.
Ja ne, jotka ahkerasti raatavat töissä ja maksavat kalliita asuntolainoja niin niitä sitten rokotetaan poistamalla vähennyksiä. Ei kyllä mene minun jakeluuni.
Kommentit (19)
Kannattaa itse asua vuokralla ja ostaa sijoitusasunto, sen korot saa vähentää pääomatuloista eli vuokrista. Ja koska asukas saa asumistukea, voi vuokran olla iso.
Asuntolainojen korkovähennys on tulonsiirto asunnonomistajille. Omistusasuminen ei kannusta työnhakua, jos työt loppuu. Tutkittu juttu.
Asumistuet menee taas asunnonvuokraajalle, eli kokoomus on taas ollut asialla.
mulla ainakin asuntovelallisena korkovähennysten poisto nostaa tulovero % selvästi.
Ei kai se nyt kovin paljoa leikkaa teiltä vuodessa. Kaikesta kehtaattekin olla kateellisia työttömille ja pienituloisille, kuten asumistuesta. Ihmisten ahneus on kyllä huipussaan. Leikata saa ja pitää, mutta ei tietenkään mitään MINULTA :(
kyllä leikkaukset ja korotukset vaikuttaa kaikista eniten pienituloisiin lapsi perheisiin,nykyisillä polttoaiden hinnoilla töissä käyntikin on tehty todella kalliiksi.
Minusta ne asuntolainan korkovähennykset saisi poistaa kokonaan. Näin, vaikka olen omistusasuja itse. Minusta meidän hyvin toimeentulevien omaisuuden kartuttamista ei tarvitse moisilla vähennyksillä tukea.
Ja asumistuen nosto on vähän niin kuin pakkopulla, kun asumiskustannukset on nousseet niin paljon. Jos asumistuki on liian pieni, sitten ihmiset joutuu hakemaan taas toiselta luukulta sossusta rahaa että pärjäävät mitenkään. Eikä se ole tarkoitus, vaan asumistuen pitäisi riittää kohtuullisessa asunnossa asumisen tukemiseen. Mutta on tuokin siinä mielessä kaksipiippuinen juttu, että toisaalta se että asumista tuetaan enemmän, nostaa vuokria. Vuokranantajat toki pyytävät mitä joku maksaa, ja kohonneiden tukien myötä moni pystyy maksamaan vähän enemmän kuin ennen, ja koko vuokrataso nousee.
On se minusta tosi väärin, että esimerkiksi työtön äiti saa jo pelkästään sen takia monta sataa euroa kuussa enemmän tukia, koska voi olla korkeammalla työttömyyskorvauksella kotona. Sen lisäksi hän saa asumistukea.
Kun taas äiti, joka on aina ahkerasti ahertanut töissä saa vain kotihoidontukea ja sillä pitäisi sitten maksaa asuntolainaakin!!
En ymmärrä tätä työttömien hyysäämistä alkuunkaan.
Asumistuen korotukset menevät vuokriin ja sitä kautta asuntojen hintoihin. Totta kai Jutta asuntosijoittajana mielellään järjestää asumistukiin korotukset. Ja Jykällä on niin vähän osakkeita, että hyvä jos saa niistä edes satasen osinkoa vuodessa - ei haittaa mitään, jos osinkojen verotus nostetaan 21% -> 30%.
Tässä vedetään piensäästäjiä kunnolla kölin alata. Rikkaat eivät jatkossakaan maksa veroja läheskään samaan malliin, kun pystyvät hoitamaan sijoituksensa sijoitusyhtiöidensä kautta. Rahasuvut omistavat pörssiyhtiöistä sen 10% -> sijoitusyhtiö ei maksa osingoista veroa ollenkaan. Yhtiöstä rahaa jaetaan ulos 7,5% verokannalla joten kaikkein rikkaimmat saavat osinkonsa 7,5% veroilla, kun taas piensijoittajat maksavat sen 30%.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:53"]
Minusta ne asuntolainan korkovähennykset saisi poistaa kokonaan. Näin, vaikka olen omistusasuja itse. Minusta meidän hyvin toimeentulevien omaisuuden kartuttamista ei tarvitse moisilla vähennyksillä tukea.
[/quote]
Ei kaikki ole omistusasunnon omistajat ole hyvin toimeen tulevia. Lainan voi ottaa huonompi tuloinenkin kun sama raha menisi kuitenkin vuokra-asuntoon.
Asumistukia myönnetään myös omistusasumiseen. Ei se ole rajattu vuokra-asumiseen.
Työttömän äidin tuet voit saada myös sinä, numero 3, kun vain irtisanoudut työstäsi. Voit kokeilla, millaista herkkua se on. Asumistukea ei ole myöskään korvamerkitty työttömälle, itse asiassa sinä voit saada isompaa asumistukea kuin työtön, koska kotihoidontuki on yleensä pienempi kuin työttömyyskorvaus. Asumistukea kun saa tulojen mukaan.
Minä kyllä toivoisin, että huonompituloisiakin kannustettaisiin omistusasumiseen. Miettikääpä huonotuloista sitten eläkeläisenä, asuuko se yhteiskunnan tukemana vuokra-asunnossa vai omatoimisesti vastikkeita maksaen velattomassa asunnossaan. Eli tuo pieni korkotuki maksaa kyllä itsensä takaisin. Ja siinähän on jo tähänkin asti ollut katto, joka leikkaa tuen superisojen lainojen osalta.
Olen sitäkin miettinyt, että onko kaupungin vuokra-asunnoissa mitään seurantaa sitten kun sellaisen on kerran saanut. Tarkistetaanko tulot säännöllisin väliajoin vai saako siinä sitten asua hamaan tappiin, kun on kerran asunnon itselleen saanut?
Asumistukea ei saa missään tilanteessa omistusasumiseen.
Kyllä saa, asumistukea saa omistusasumiseen. Katso vaikka Kelan sivuilta.
Tämä Kelan sivuilta: "Voit saada yleistä asumistukea vuokra- tai omistusasuntoon."
Voiko tämän enää selvemmin sanoa?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:05"]
Tämä Kelan sivuilta: "Voit saada yleistä asumistukea vuokra- tai omistusasuntoon."
Voiko tämän enää selvemmin sanoa?
[/quote]
Mutta tulorajat ovat olemattomat. taas työttömiä paapotaan
Voithan itse jäädä työttömäksi jos se on niin houkuttelevaa että ihan asumistukea voisit saada.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:02"]
Olen sitäkin miettinyt, että onko kaupungin vuokra-asunnoissa mitään seurantaa sitten kun sellaisen on kerran saanut. Tarkistetaanko tulot säännöllisin väliajoin vai saako siinä sitten asua hamaan tappiin, kun on kerran asunnon itselleen saanut?
[/quote]
Joka vuosi tarkistetaan, ole huoletta. Ja jos kehtaat asua leveämmin kuin valtiovalta määrää, niin asumistukea saa vain siltä pieneltä osalta. Esim. jos yksinäinen ihminen asuu kaksiossa, niin tukea tulee vain yksiön vuokramäärää kohti, ei koko kaksion. Tai jos pariskunta kehtaa valloittaa kokonaisen kolmion, ei asumistukea saa kuin siihen 57 neliön kaksioon, loppuosan siitä kolmion vuokrasta täytyy löytää ihan itse, Kelalta sitä ei saa.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 19:08"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 15:02"]
[/quote]
Niin siis kaupungin asunnossa saa asua vaikka kuolemaan saakka, vaikka oliskin miljoonia tilillä. Ei niitä tarkistella jälkeenpäin mitenkään.....
Joka vuosi tarkistetaan, ole huoletta. Ja jos kehtaat asua leveämmin kuin valtiovalta määrää, niin asumistukea saa vain siltä pieneltä osalta. Esim. jos yksinäinen ihminen asuu kaksiossa, niin tukea tulee vain yksiön vuokramäärää kohti, ei koko kaksion. Tai jos pariskunta kehtaa valloittaa kokonaisen kolmion, ei asumistukea saa kuin siihen 57 neliön kaksioon, loppuosan siitä kolmion vuokrasta täytyy löytää ihan itse, Kelalta sitä ei saa.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:59"]
[quote author="Vierailija" time="22.03.2013 klo 14:53"]
[/quote]
Ei kaikki ole omistusasunnon omistajat ole hyvin toimeen tulevia. Lainan voi ottaa huonompi tuloinenkin kun sama raha menisi kuitenkin vuokra-asuntoon.
[/quote]
Näin olen esimerkiksi minä tehnyt. Olen aina elänyt köyhyysrajalla ja silti onnistuin saamaan lainaa vuosituhannen vaihteessa, kun satuin löytämään huonokuntoisen ja siksi halvan keskusta-asunnon, jonka sitten itse remontoimalla palautin asumiskelpoiseksi. Kyllä kirpaisee tuo verovähennyksistä luopuminen, kun olin sen tarkasti huomioinut budjetissa.
Jos on pakko vähennysoikeudesta luopua niin luovuttaisiin vain uusien asuntolainojen osalta sitten. Vaikka kertarysäyksellä. Tulisi samalla järkeä asuntojen hintoihin! Nykyiset lainathan on otettu ja kaupat tehty sillä oletuksella, että sen verovähennyksen saa. Niiden osalta sääntöjen pitäisi pysyä samana niin kauan kuin lainaa on jäljellä.