Oletko kokenut parisuhdeväkivaltaa?
Henkistä-, Fyysistä-, Taloudellista- Väkivaltaa.
Kommentit (6)
Olen lukenut, että taloudellinen väkivalta olisi sitä, ettei saa päättää omista tuloistaan. Jos on näin, koen lähes jatkuvasti taloudellista väkivaltaa parisuhteessa. Puoliso ja lapset käyttävät tuloni, niin ettei minulle jää käytännössä mitään. Toisaalta, jos ottaisin vaimon rinnakkaiskortin pois, olisin todennäköisesti hyvin nopeasti taloudellisen väkivallan harjoittaja suhteessani... tiedä sitten häntä...
Henkistä joo. Mies oli paljon vanhempi kuin minä, minulla ensimmäinen parisuhde.
Hän halusi aina tietää missä olen ja mitä teen. Viesteihin piti vastata heti, muuten alkoi soittelemaan ja vaati tietää mitä teen. Jos menin kavereiden tai vanhempien luokse, hän oli siitä erittäin "surullinen" ja yritti saada minua jäämään hänen luokseen.
Mies ei suoranaisesti rajoittanut tekemisiäni. Hänen mukaansa minä en tiennyt mistään mitään, hänen piti suojella minua. En voinut matkustaa yksin, koska olisi hänen vikansa jos minulle tapahtuisi jotain. Kaikki miehet joille juttelin halusivat vain vahingoittaa minua.
Valitettavasti nuorena ja pöljänä en tajunnut että se ei ole normaalia.
Fyysistä kyllä. Olin nuori ja naivi, ja sekosin 9 vuotta vanhempaan mieheen.
Olimme yhdessä ensin muutaman kuukauden, ja hän vaikutti hyvin sharmantille ja imarteli itsetuntoani. Muutimme yhteen, ja totuus paljastui. Mies oli sekakäyttäjä, meni viinaa ja pillereitä. Piilotteli pulloja etten tietäisi hänen juomisestaan, esillä saattoi olla vain olutpullo josta muka vain silloin tällöin naukkaili. Sai sillä selitettyä alkoholin hajun hengityksessä.
Tilanne alkoi muuttua ja mies sai raivokohtauksia ja rikkoi kerransohvapöydän sekä olohuoneen kattovalaisimen Ei vielä käynyt kiinni minuun. Kunnes tuli se ilta että helvetti repesi. En tiedä mitä oli nauttinut, mutta ei takuulla pelkkää alkoholia. Oli täysin sekaisin ja kävi kimppuun. Se alkoi lyömisellä ja paiskomisella, kunnes makasin olohuoneen lattialla ja mies kuristi. Kaikki on ihan hämärän peitossa edelleen, mutta sen muistan että päässäni kävi ajatus nyt minä kuolen.
Onneksi naapuri oli kuullut metelin ja tuli ovelle. Mies meni avaamaan ja selitteli että ei tarvitse sekaantua, mene pois. Onneksi naapuri tunki kuitenkin eteiseen ja sain huudettua apua olohuoneesta. Naapuri vei minut heille ja vaimo oli jo soittanut poliisit. Mies putkaan, ja minut sairaalaan. Siellä tutkittiin ja mittailtiin kuristusjälkiä, 6 cm jäljet molemmin puolin kaulaa. Siitä tuli sitten syyte tapon yrityksestä. Ja tietysti lähdin heti.
Myöhemmin mies lähetti kirjeen, oli vankilassa Vaasassa. Oli ollut myös vanhoja pohjia ja nyt siis paloivat nekin. Yritti lirkutella takaisin, haaveeksi jäi. Luottamus miehiin meni eikä ole palannut. Elän sinkkuna koska haluan säilyttä henkeni.
En, ei ole parisuhteista oikein ollutkaan.
Vierestä olen todistanut valitettavasti.
Olen kokenut seksuaalista väkivaltaa parisuhteessa.
Myös seksuaalinen väkivalta lasketaan.