Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatko samanarvoisen häälahjan riippumatta ovatko häät suuret vai pienet kotikahvittelut?

Vierailija
13.03.2019 |

Meidän ystäväpariskunta menee naimisiin maistraatissa ja lauantaina pitävät kotonaan pienet kotikahvittelut lähipiirille. Minun mielestäni se on heidän tapansa juhlia naimisiinmenoa, enkä pidä sitä mitenkään eriarvoisena vrt isot kirkkohäät. Pääsee tässä itsekin halvemmalla, kun ei tarvitse juhlavaatteita miettiä. Perusnätti mekko riittänee kotijuhliin.
Ollaan miehen kanssa aina annettu n 100€ arvoinen lahja kavereille häissä. Nyt hain 100€ lahjakortin ja mies sai slaagin. Ei kuulemma tarvitse viedä mitään kun eivät ole oikeat häät. Kukat kuulemma olisi ollut hyvä.
Annan lahjan avioliiton solmimisen kunniaksi juhlissa, joihin meidät on kutsuttu. Miten helkutissa tilanne muuttuu, jos juhlat olisi 140hengen bileet jossain nuorisoseuralla?

Mielenkiinnosta kysyn, miten sinä toimisit ja miksi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin samanarvoisen lahjan. Ei mun mielestä ole eroa sillä, miten häitään juhliin. Olisi vain helpotus, jos ei tarvisi mihinkään isoihin kekkereihin osallistua ja käyttää koko päivää ja stressata juhlavaatteita. Ihana tapa juhlia mun mielestä tuollainen, että kotona vaan.

Vierailija
2/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaisin samanarvoisen lahjan. Ei mun mielestä ole eroa sillä, miten häitään juhliin. Olisi vain helpotus, jos ei tarvisi mihinkään isoihin kekkereihin osallistua ja käyttää koko päivää ja stressata juhlavaatteita. Ihana tapa juhlia mun mielestä tuollainen, että kotona vaan.

Samaa mieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen antanut samanlaisen summan, vaikken edes mennyt koko häihin. Itseasiassa se tulikin halvemmaksi, kun ei tarvinnut matkustaa ja yöpyä hotellissa. 

Vierailija
4/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja on vastikkeeton ihan jo määritelmän puolesta eikä mikään korvaus juhlajärjestelyistä ja ruoista. Antaisin samanarvoisen lahjan ehdottomasti!

Vierailija
5/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lahjan arvo riippuu siitä, miten läheisiä juhlittavat ovat (ja tunnustan että köyhille nuorille annan rahaa enemmän kuin kolmatta liittoa juhlivalle viisikymppiselle tj&lääkäripariskunnalle). Juhlien muoto ei mitenkään vaikuta.

Vierailija
6/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan oltu pariskuntana kaksissa hääjuhlissa. Toiset miehen serkun, jotka olivat perinteiset isot tanssihäät. Annettiin muistaakseni 100€. Toiset oli ap:n kuvailemat kotihäät. Olivat menneet maistraatissa naimisiin ja yhtenä viikonloppuna meitä oli heidän kotonaan parisenkymmentä tyyppiä juhlimassa ja grillattiin ja oltiin rennosti. Heille annettiin 200€. Olivat läheisempiä ihmisinä.

Vierailija
7/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlina samanarvoiset. Jokainen juhlii tavallaan. Olen ollut yli 300hengen häissä ja kotijuhlissa, jossa oli paikalla max 25 ihmistä ja kaikkea siltä väliltä. Itselleni vieraana mukavinta on juurikin pienet kotijuhlat. Kotijuhlissa usein paikalla onkin vain oikeasti läheisiä ihmisiä.

Lahjan arvoon vaikuttaa vihkiparin läheisyys. Eli läheisille ihmisille enemmän. Joku serkku, jota en ole nähnyt edes vuosiin ei ole mulle kovin läheinen. Ystävät sen sijaan ovat.

Vierailija
8/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, avioliitostahan siinä kai onnitellaan eikä hääjuhlan suuruudesta.

Vierailija
9/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä häälahjalla osta itselleni tarjoiluja. Eli kyllä, annan samanarvoisen lahjan hääjuhlasta riippumatta. Lahjan arvo määräytyy enemmänkin hääparin läheisyyden kannalta.

Vierailija
10/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja ei oo maksu kestityksestä, tietysti lahja hääparin toivomuksen mukaan.

Vierailija
11/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OT, mutta en ymmärrä ideologiaa, jossa vieraan pitää maksaa häät. Eli lahjan pitää olla sen arvoinen, että se kuittaa osallistujan kulut. Tämän mukaan siis nelihenkinen perhe olisi velvollinen antamaan n 200e lahjaksi, jos kyseessä siis ruokahäät juomineen. Vieras/vieraat on itse kutsuttu paikalle ja oletus on, että hääpari nimenomaan toivoo heidät kanssaan juhlimaan. Pitäkää häänne sen mukaan, että on varaa.

Miksi häihin edes kutsua kaikkia sukulaisia ja kummin kamoja, joiden kanssa ei arjessa olla oikeasti juuri tekemisissä?

Häälahjan arvoon vaikuttaa enemmän se, että miten läheinen hääpari. Toki vähän ehkä se ikäkin.

Pienet kotijuhlat olisi itselle ehdottomasti mieluisin olla vieraana.

Vierailija
12/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuu, että tuollaiset maistraatissa vihkimiset ja sitten kotona kakkukahvit tyyliset juhlat yleistyvät. Aika paljon viimeisen parin vuoden aikana kuullut tuollaisista. Huomannut myös, että maistraattia ja kotijuhlia suosivat nimenomaan suurituloiset ja koulutetut nuoret aikuiset.

Mitä persaukisempi pari, niin sitä isommat juhlat. Näin meilläkin oli. Jälkeenpäin oli aivan naurettavaa maksaa tuhansia euroja häistä, vaikka mikään ei ollut velaksi. Sillä rahalla olisi saanut jotain kivempaakin, kuin ruokittua sukulaisia. Oli mulla silti kiva hääpäivä. Enää en silti pitäisi isoja juhlia ja nyt mulla olisi siihen varaa kuitenkin eri tavalla.

Lahjan arvoon ei vaikuta se, millaiset juhlat, vaan avioparin läheisyys.

Vierailija
13/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjan arvoon liittyy eniten kenelle se annetaan. Läheisille ystäville ja sisaruksille arvokkaampi, kuin esim serkuille.

Kotijuhlat olisi toki aina miellyttävämpi vaihtoehto itselle.

Vierailija
14/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiväthän kakku kahvit kotona ole mitkään häät? Miten se eroaa siitä että joku käskee teidät ihan vain ilta kahville? Eihän silloinkaan viedä mitään satojen eurojen viemistä!!

Minä en todellakaan aloittajan tapauksessa uhraisi sataa euroa että saan kakkua ja kahvia. Ei ne kahvilassakaan maksa satasta. Kukat riittää hyvin. Eri asia oikeat hää juhlat

Vierailija
15/15 |
13.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlaisen lahjan antaisin riippumatta siitä minkälaiset juhlat on ja missä ne pidetään.

Eron itselläni tekee se kuinka läheisten ihmisten juhlista on kysymys, läheisten lahjaan panostan enemmän kuin esim. kaukaisemman sukulaisen.