Miksi on pakko valvoa?
Mikä siinä on, että jotkut vanhemmat valvovat kuukausia ja vuosia, kun vauva ei nuku kunnolla? Miksi vauvanhoitoöitä ei jaeta niin että aina joskus jompikumpi saisi nukkua kokonaisen yön? Lapsi hoitoon? Joku jonnekin lomalle? On tapauksia joissa vanhempi nukkuu niin vähän että alkaa lopulta hourailla. Miksi miksi miksi? Tuleeko siinä joku hulluus, että pakko olla vauvan kanssa vaikka kuolen väsymykseen? Eikö saa unta yksinkään, vaikka menisi hotelliin?
Kommentit (2)
Kun on tosi väsynyt voi olla vaikea nukahtaa. Niin hassulta kun se kuulostaa. Mulle ainakin oli vauvan kanssa vaikea nukahtaa kun koko ajan päässä jyskytti että kohta se herää taas ja pitää syöttää.
Lisäksi kun on tosi väsynyt voi olla vaikea edes saada aikaiseksi pyytää apua, esim. vauvalle hoitajaa että vois itse nukkua. Kaikki energia menee senhetkisestä tilanteesta selviämiseen eikä pysty kamalasti ideoimaan tai suunnittelemaan tulevaa, edes paria tulevaa yötä.
Mutta muuten toki vuorottelu ja kaikki mahdolliset järjestelyt kannattaa ottaa käyttöön ja vanhempien pitää vähän huoli toisistaan, jos toinen ei oo enää tolkuissaan nii toinen patistaa nukkumaan ja hoitaa vuorostaan lapsia.
Samaa olen ihmetellyt. Ja vaikka ei olisi mahdollisuuksia lähteä pois kotoa tai ei olisi minkäänlaisia turvaverkkoja niin nilllä, joilla on kaksi vanhempaa niin miksi he eivät vuorottele nukkumisessa? Esimerkiksi siten, että kun toinen tulee toista kotiin niin toinen menee heti nukkumaan ja nukkuu, kunnes töistä kotiin tullut puolestaan menee nukkumaan. Näin molemmat saisivat ainakin muutaman tunnin unipätkän.