Onko amppelimansikka om kasvinsa? Vai sama kuin se maassa kasvava?
Haluaisin istuttaa amppelimansikan siemeniä jo nyt että kesällä saa parvekkeelle.... Mutta. Onko ne eri lajia? Haluaisin että se roikkuu kivasti amppeleista.
Kommentit (9)
Kiitos! Onko amppelimansikalla joku nimi vai lukeeko siinä siemenpussissa ihan vaan amppelimansikka?
Minä ainakin olen ostanut "normaaleja" mansikantaimia, joissa luki, että "Soveltuvat myös amppelikasvatukseen".
Olen ymmärtänyt, että kun mansikkaa on erilaisia lajikkeita, sellaiset, jotka tekevät runsaasti rönsyjä, ovat niitä, jotka sopivat amppeliin. Mutta niitä voi kasvattaa myös maassa.
Eikös amppeleissa suosita sellaisia kuukausimansikoita jotka tekee marjoja pidemmällä aikavälillä Moni tavallinen lajike tuottaa satoa vain parisen viikkoa.
No, minä tosiaan viime kesänä istutin amppeliin taimia, jotka tuoteselosteen mukaan sopivat amppelikasvatukseen, ja kyllä niistä tuli mansikoita ihan myöhään syksyyn.
Kiitos te olette kivoja! Eikö amppelimansikat ole myös vähän pienempiä kuin ne maassa olevat? Ne marjat nääs.
Meillä amppelimansikat olivat vähän samanlaisia kuin kuukausimansikat eli enemmän metsämansikan kuin tavallisen näköisiä ja -makuisia. Hyviä olivat kyllä, mutta tosiaan erilaisia kuin perusmansikka.
[quote author="yks av mamma vaan" time="14.03.2013 klo 08:48"]
Kiitos te olette kivoja! Eikö amppelimansikat ole myös vähän pienempiä kuin ne maassa olevat? Ne marjat nääs.
[/quote]
Googlailin vähän, ja ainakin amppelimansikkana myytävät lajikkeet ovat samoja lajikkeita, joita kasvatetaan maassakin. Amppelimansikkana myydään ainakin elsantaa ja ostaraa, joita sitten muualla myydään vain puutarhamansikkana.
Nuo kuukausimansikat tosiaan ovat sitten pienempiä, mutta ovat tosiaan metsämansikan makuisia.
Ovat eri lajiketta. Mutta mansikkaa ja syötävää ne amppelimansikatkin ovat. Maukkaita.