Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa! Onko pääkaupunkiseudulla hinkuyskää? mykoplasmaa? jotain muuta helvetillistä yskää liikkeellä?

Ap
10.03.2019 |

4vk sitten alkoi perusflunssana. Kuumetta reilu 39C, kurkku kipeä ja kuiva yskä.
Muut oireet hävisivät nopeasti mutta helvetillinen yskä jäi. Siis sellainen yskä kuin tuhat kirppua tai muuta ötökkää pörräisi keuhkoputkissa ja yskiminen ei käytännössä poista yskänärsytystä lainkaan.
Jotain etupäässä kirkasta limaa tulee, mutta sitäkin hyvin vähän. Käytännössä tuntuu että yskin ihan tyhjää.
Tässä yskiessä olen reväyttänyt kylkeni molemmilta puolin ja huomenna lääkäriin rukoilemaan että joitakin testejä tehtäisiin. Mutta mitä, mykoplasma? epätyypillinen hinkuyskä? Onko pääkaupunkiseudulla jotain epidemioita nyt?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Influenssa-A:ta on ainakin liikkeellä. Oireesi sopivat siihen. Labroissahan tuo selviäisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, eikä ole influenssaa. Hae lekurilta Codesania ja katso lähtiskö sillä.

Vierailija
4/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinkkarii taitaa olla.

Vierailija
5/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppiset oireet ja keuhkokuva paljasti keuhkokuumeen.

Vierailija
6/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille! 

Itsekin mietin kuumeetonta keuhkokuumetta yhtenä vaihtoehtona. Oireet on niin rajut etteivät oikein täsmää normiflunsaan. 

Vierailija
7/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppiset oireet ja keuhkokuva paljasti keuhkokuumeen.

Nelonen jatkaa, tätä samaa suosittelen. Samaa ollut itsellä nyt reilun kuukauden, ja se keltä sain oli tartuttanut sen myös lähisukulaiseensa, ja tämä oli joutunut keuhkokuumeessa sairaalaan. Tarkoitin siis sanoa samaa kuin tässä, että mene lekuriin, se tutkii ja jos muuten näyttää ok:lta niin Codesan vois hyvinkin auttaa. Mulla on ainakin parantanut oloa nyt kun pe vihdoin aloitin Codesanin.

Vierailija
8/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sairastin viikkoja takaperin influenssan ja siitä asti olen yskinyt, influenssa todettiin ihan labratestein ja nyt lääkäri mietti mykoplasman tai vastaavan mahdollisuutta. Sain kyllä vahvan antubiootin, ei ainakaan vielä ole auttanut. Itsellä käynyt kanssa mielessä hinkuyskä.. Sulla on aivan samat oireet kuin mulla, ja jos ei terveyskeskuksessa määrätä lääkkeitä niin yksityisellä kannattaa käydä.

Vierailija
9/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Codesan on todella hyvä lääke yskään, mutta mulla tuli muutama vuosi sitten paha allerginen reaktio, jonka syyksi epäiltiin juuri Codesania. Itse tosin epäilen mykoplasmaa allergisen reaktion aiheuttajaksi, koska tuolloin löysin netistä englanninkielisen tutkimuksen, jossa oli todettu mykoplasman aiheuttavan itsessään myös vastaavia oireita. Valitettavasti enkuitenkaan  uskalla testatakaan asiaa, joten Codesan on poissuljettu mun osaltani.

Mykoplasma oli tosiaan vastaava oireiltaan kuin tämä nykyinenkin. Yskä oli hakkaavaa ja viikkojen kuluessa keuhkoista alkoi kuulua samanlaista ääntä kuin riisimuroista, joihin kaadetaan maitoa päälle. Tuolloin sain jonkun tietyn antibiootin siihen ja en nyt tarkalleen muista kuinka nopeasti auttoi mutta auttoi kuitenkin tosi hyvin. Olisiko lääkkeen nimi ollut joku doximysiini(?) 

-Ap

Vierailija
10/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on myös hinkuyskää liikkeellä. Onneksi tuli haettua tehoste töiden takia syksyllä, kun meilläkin kotona pieniä lapsia.

Vierailija
11/17 |
10.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa ollu yskää syksystä vai oliko kesästä. sillon olin flunssassa kaks kertaa peräkkäin, ja oli ihan kamala flunssa, ku oli niin tukossa.

sit yskä jäi, aluks oli vaikeempaa, mut vähitellen pienentyny. vieläki yskittää välillä. eli aika kauan on kestänyt.

ei ihmekkää et kunto ei tunnu erityisen hyvältä jos on jo 9 kk kestänyt yskä.. :/

äitillä tosin oli samantyyppistä yskää nuorenaki kanssa, ja johtu tupakoinnista mun käsittääkseni ja astmaki todettiin.

Vierailija
12/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muilla kokemuksia tämän talven pitkittyneestä yskästä?

Ap jatkaa,

lääkärissä käyty. Tulehdusarvo normaali, keuhkoista kuului rahinaa mutta ei lääkärin mielestä ollut ilmeisesti huolestuttavaa. Lisää astmalääkettä :( 

Hyvä tietysti että ei ollut tulehdusta mutta ikävästi se tarkoittaa samalla kai että tämä järjetön kröhä rahinoineen ja vinkumisineen voi jatkua viikkoja. 

Vierailija
13/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up!

Vierailija
14/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mykoplasma oli kaverilla.

Vierailija
15/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella on tällainen, ollaan aika epätoivoisia, kun mikään ei auta eikä lääkäri löydä mitään. Ap, tule nostamaan tätä ketjua, jos saat jotain lisätietoa, mikä hitto tämän on.

Vierailija
16/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin oli minulla ja toisella lapsista. Aivan helvetillinen yskä eikä meillä juuri nukuttu muutamaan viikkoon. Yskä tosin oli melko lohkeavaa ja meni sitten itsekseen ohi. Omat keuhkot rahisi ihan vain korvallakin kuunneltuna mutta en käynyt lääkärissä enkä vienyt lastakaan vaikka syytä ehkä olisikin ollut.

Vierailija
17/17 |
11.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli todella kova yskä n. 2 kk. Alkoi kuumeen ja pienen kurkkukivun kanssa, mutta nuo oireet jäivät heti alussa pois ja yskä jäi. Kävin kuukauden yskittyäni terveyskeskuksessa ja sain astmalääkkeen, jota käytin pari viikkoa, ei mielestäni mitään vaikutusta. Lääkkeen loputtua yskin vielä parisen viikkoa kunnes se meni sitten itsellään ohi. Todella ärsyttävää oli kyllä. Asun Pirkanmaalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yksi