Voisko joku kertoa mulle mikä järki noissa ASO-kodeissa on?
Sivistäkää typerystä.
En vain ymmärrä,maksat ensin joku 30 000 siitä että saat maksaa vielä ihan normi vuokrasummankin päälle. Ainakin noi pk.seudun hinnat on ihan samaa tasoa kuin normi vuokrakämpässäkin.
Kun joku mulle väitti että noissa olisi se etu että tuo "vuokra"olisi muka pienempi sitten...
Kommentit (81)
Meillä oli omistusrivarin kuukausikulut 1500 e kuussa. Nyt maksamme samankokoisesta asosta 900e/ kk. Ero on huomattava. Tarvitsemme isoa perheasuntoa nyt emme enää 10 vuoden päästä. Ja rahaakin tarvitaan nyt enemmän kun menot ovat suuret. Joten siksi aso on meillä paljon järkevämpi.
Kai se on jotenkin hienompaa asua ASO-kodissa kuin jossain kaupungin vuokraslummissa,hyi yök. :)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:06"]
Kai se on jotenkin hienompaa asua ASO-kodissa kuin jossain kaupungin vuokraslummissa,hyi yök. :)
[/quote]
Myönnän että itse asun mieluummin ASO-kodissa, jossa on tavallista työtätekevää suomalaista väkeä, kuin kaupungin vuokrataloissa, joissa on lähinnä maahanmuuttajia ja renttuja. Joo tiedän, että niissä asuu myös ihan tavallisia suomalaisia, mutta mitä nämä meitä lähimmät kaupungin vuokratalot on, niin näyttää nimet rapussa olevan pääosin afrikkalaisen oloisia...
Eikö se laki tullut vuoden alusta, että lainaa ei saa enää 100%. Eli jos sun vuokra on nyt 1100 eur/kk niin vaikka sillä rahalla lyhentäisikin lainaa niin pankit sanoo että ei noilla tuloilla voi laittaa asumiseen niin suurta osuutta palkasta. Perusteluksi ei riitä että niinhän mä olen joutunut tekemään jo 5 viimeistä vuotta ja näköjään vuokrat vaan nousee jatkuvasti.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:15"]
Eikö se laki tullut vuoden alusta, että lainaa ei saa enää 100%. Eli jos sun vuokra on nyt 1100 eur/kk niin vaikka sillä rahalla lyhentäisikin lainaa niin pankit sanoo että ei noilla tuloilla voi laittaa asumiseen niin suurta osuutta palkasta. Perusteluksi ei riitä että niinhän mä olen joutunut tekemään jo 5 viimeistä vuotta ja näköjään vuokrat vaan nousee jatkuvasti.
[/quote] Köyhän ihmisen elämä tehdään koko ajan vaan vaikeammaksi. Masentavaa jotenkin. Tuntuu välillä, ettei jaksa edes elää enää kun joka puolelta kuuluu masentavia uutisia.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:09"]
Sivistäkää typerystä.
En vain ymmärrä,maksat ensin joku 30 000 siitä että saat maksaa vielä ihan normi vuokrasummankin päälle. Ainakin noi pk.seudun hinnat on ihan samaa tasoa kuin normi vuokrakämpässäkin.
Mulla ainakin vuokra on himpasen alempi, kuin vastaavassa kaupungin vuokra-asunnossa (jollaista tuskin edes itselläni olisi mahdollista saada) On totta, että vuokravastikkeiden kalleustaso vaihtelee aso-yhtiön mukaan. HASO on edullinen :). Asumismaksunhan saa indeksikorotettuna takaisin, poismuuttaessa, eli se on niinkuin omaa varallisuutta. Käy myös vakuudeksi pankkilainaan.
Kun joku mulle väitti että noissa olisi se etu että tuo "vuokra"olisi muka pienempi sitten...
[/quote]
"Ok,ehkä tuo toimii siis juuri kalleimmilla alueilla. Me asutaan VVO:lla vuokralla ja järjestäen on vastaavat ASO-kodit n.200e kalliimpia kuukaudessa...Niin ja siis Vantaa on kaupunki."
Katsoin huvikseni VVo.n lähialueiden talojen vuokrai. Kaikissa oli suurempi vuokra, noin 100-200 e. Ja nämä asunnot olivat pienempiä ja kaikki kerrostaloissa, ei yhtään rivaria tarjolla.
Tottaki minäkin muuttaisin halvempaan jos sellainen olisi tarjolla. Hakiessani tätä ASoa hain myös kaikilta muilta mahdollisislta tahoilta. Hoitovapaalla oleva, mies työssä niin kaikkiin tuettuihin vuokra-asuntoihin olimme liian hyvätuloisia.
Keskituloinen ihminen maksaa itse kaiken. Pientuloiset saavat tukea eri muodoissa, myös edullisessa vuokrassa ( johon saa sit vielä asumistukea. Oikea torta på torta - tilanne;.(
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:15"]Eikö se laki tullut vuoden alusta, että lainaa ei saa enää 100%. [/quote]Ei siitä mitään lakia ole tullu. Kyllä rahoitusyhtiöt saavat edelleen itse arvioida omat riskinsä ja millä ehdoilla rahaa lainaavat, ei tässä sentään mihinkään kommunismiin ole siirrytty. Rahoitustarkastus vain suositteli että asuntoja ei rahotettaisi 100% lainoilla.
Käytännössä nyt on jo vaadittu asunnon ostohinnan lisäksi muuta vakuutta tai takaajat tai vakuutus. Aika harva on tähänkään asti saanut lainaa 100% ostohinnasta ilman muuta vakuutta.
Olen itse asunut vuosia kaupungin vuokrataloissa pitkin Helsinkiä,naapureina ihan normaaleja ihmisiä. Joillain alueilla ollut enemmän Virolaisia,Venäläisiä ja taas toisaalla Afrikasta saapuneita...Pahimmat naapurit ovat yllättäen olleet kaikki ihan meikäläisiä.
En henk.koht edes haluaisi lähelleni ihmisiä jotka eivät voisi asua kaupunginvuokrataloissa, kertoo jtn.moraalin tasosta. Ollaan kaikki samanarvoisia muttei kuitenkaan...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:24"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 09:09"]
Sivistäkää typerystä.
Mulla ainakin vuokra on himpasen alempi, kuin vastaavassa kaupungin vuokra-asunnossa (jollaista tuskin edes itselläni olisi mahdollista saada) On totta, että vuokravastikkeiden kalleustaso vaihtelee aso-yhtiön mukaan. HASO on edullinen :). Asumismaksunhan saa indeksikorotettuna takaisin, poismuuttaessa, eli se on niinkuin omaa varallisuutta. Käy myös vakuudeksi pankkilainaan.
[/quote]
[/quote]
No itselläni tosiaan on vuokra reilut 10% alempi kuin viereisen samaan aikaan rakennetussa kaupungin vuokratalossa. Asun Viikissä. Lisäksi pintamateriaalit asunnossani ovat parempaa tasoa, esim. parketti, joka siis on kaikissa asunnoissa vakiona. Aso yhtiöissä on kyllä eroja asumisvastikkeiden tasossa, yksityiset aso-yhtiöt ovat kalliimpia.
Hintoja voi katsella ja vertailla netissä, niin ei tarvitse olla kuulopuheiden varassa :)
Eikö sulla ole mitään muita kuluja ok-talossa? Jätehuolto, lämmitys, tontinvuokrat sun muut, en tiedä edes kaikkia ok-talon kuluja mutta onhan niitä vaikka mitä muitakin (esim. nuohooja) kuin vain lainanhoitokulut. Itse pystyisin lyhentämään lainaa mutta nuo muut kulut jäisivät hoitamatta. (Vanhaan) ok-taloon täytyy muutenkin ostaa kaikkea mahdollista pientä itse, josta voi kasvaa äkkiä iso summa ihan huomaamatta.
En ole kirjoittanut viestä jota kommentoit, mutta voin kertoa että omakotitalossa ei ole mitään sellaista maksua, mitä ei tarvitsisi maksaa myös kerrostalossa joko vastikkeen tai vuokran muodossa, mutta kerrostalossa on sellaisia maksuja joita joita ei tarvi yleensä maksaa omakotialossa, jos ei halua.
Oma talo on vuokratontilla, vuokra tosin on halpa, noin 500€ vuodessa. Sähkölämmitteisessä 170/190 neliöisssä talossa sähkö on suurin yksittäinen kuluerä, noin 2600€ vuodessa. Vesi ja jätevesi maksaa noin 450€ vuodessa, jäteastian tyhjennykset noin 250€, kaapeli tv 100€, kiinteistön vakuutus 280€, erikseen mainitsemasi nuohous 45€, kiinteistövero noin 500€. Sitten jos laskee vielä 50€/kk kunnossapitoon, niin eiköhän siinä ala olla suunnillee kaikki.
5 henkisen perhen uudekon omakotitalon käyttökulut siis 4 775€/vuodessa, 398€/kk, 2,34€/neliö/kk.
100 neliöisestä osakeesta joutuis helposti maksamaan saman verran vastiketta kuukaudessa, vuokraa noin 3-4 kertainen määrä.
Noiden käyttökulujen päälle pistämme lainaan ja lyhennykseen 1200€.
Sekin kannattaa vielä huomioida että tuossa meindä neljässä sadassa on mukana myös kaikki sähkö sekä vesi ja myös autopaikka yms. josta osakkeessa maksetaan helposti parisataa joka kuukausi vielä vuokran tai vastikkeen lisäksi.
Eli kyllä omakotitalo on käyttökuluiltaan ylivoimaisesti halvin tapa asua. Aika hyvän palkan tässä saa tekemilleen lumitöille ja nurmen leikkauksille, varsinkin jos on aikaa tuollaiseen puuhasteluun tai peräti tykkää sellaisesta.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 10:42"]
Nollatilanteesta lähtiessä edullinen vapaiden markkinoiden vuokraasunto + omarahoitusosuuden säästäminen on parempi vaihtoehto kuin aso ja sen perusmaksun maksu lainarahalla.
[/quote]
edullisia, asumiskelpoisia vuokra-asuntoja ei ole.
[/quote]
Aijaa, toinen tytär maksaa tosiaan sen 650€ isosta kivasta kaksiosta Espoossa (osaketalo, ainoa vuokralainen) ja toinen Eirassa yksiöstä 480€ (samoin, osaketalo....). Kyllä tuossa jo vähän jää säästöönkin rahaa kun ei tarvitse 1000e asovuokria maksaa....
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:52"]
Nollatilanteesta lähtiessä edullinen vapaiden markkinoiden vuokraasunto + omarahoitusosuuden säästäminen on parempi vaihtoehto kuin aso ja sen perusmaksun maksu lainarahalla.
[/quote]
[/quote]
Aijaa, toinen tytär maksaa tosiaan sen 650€ isosta kivasta kaksiosta Espoossa (osaketalo, ainoa vuokralainen) ja toinen Eirassa yksiöstä 480€ (samoin, osaketalo....). Kyllä tuossa jo vähän jää säästöönkin rahaa kun ei tarvitse 1000e asovuokria maksaa....
[/quote]
Ei kai missään aso-kohteessa yksiöstä tarvitse 1000 euron vuokraa maksaa. Itse asun aso kaksiossa helsingissä, vuokra /asumisvastike 540 euroa...
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei kai missään aso-kohteessa yksiöstä tarvitse 1000 euron vuokraa maksaa. Itse asun aso kaksiossa helsingissä, vuokra /asumisvastike 540 euroa...
[/quote]
Kyse olikin siitä saatko vastaavaan hintaan vapailta markkinoilta kivalta paikalta vuokrakämpän.
Kerro heti missä Helsingin kantakaupungi asossa on kaksiossa noin halpa vuokra - täytyy heti vinkata tuolle tyttärelle!!!! 6 vuotta nyt etsitty halpaa Asoa...
[/quote]
Näin halpoja vuokra-asuntoja on vain joko mielikuvituksessasi tai niiden saamiseen vaaditaan älytön mäihä. Itse maksan uudesta HASO-kaksiosta vesimaksuineen 620e. Olen tyytyväinen.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jännä muuten ettei oikotieltä löyty yhtään aso-kaksiota jonka vuokra (vesineen ym kuluineen) olisi alle 800€..... Olis tosiaan kiva tietää mistä noita halpoja löytyy ja mitä kautta ne myydään
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:40"]
[/quote]
Näin halpoja vuokra-asuntoja on vain joko mielikuvituksessasi tai niiden saamiseen vaaditaan älytön mäihä. Itse maksan uudesta HASO-kaksiosta vesimaksuineen 620e. Olen tyytyväinen.
[/quote]
Espoon kämppä on Espoonkruunun kautta löytynyt ja Eiran kämppä todella tuurilla yksityiseltä. Ensin siinä asui tyttären kaveri joka sitten suositteli tytärtä tilalle kun itse muutti isompaan. Onneksi ei ole vain mielikuvitusta:)
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:42"]
Jännä muuten ettei oikotieltä löyty yhtään aso-kaksiota jonka vuokra (vesineen ym kuluineen) olisi alle 800€..... Olis tosiaan kiva tietää mistä noita halpoja löytyy ja mitä kautta ne myydään
[/quote]
No ei niitä oikotieltä kannata hyvänen aika etsiä! Siellä ilmoitetaan vain osa uusista asumisoikeusasunnoista. Helsingissä HASOn kaksiot ovat takuulla alle 800e.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 12:40"]
[/quote]
[/quote]
Espoon kämppä on Espoonkruunun kautta löytynyt ja Eiran kämppä todella tuurilla yksityiseltä. Ensin siinä asui tyttären kaveri joka sitten suositteli tytärtä tilalle kun itse muutti isompaan. Onneksi ei ole vain mielikuvitusta:)
[/quote]
Niin, eli suurin osa ei millän logiikalla voi löytää noin halpoja vuokra-asuntoja. Silloin on järkevää asua vaikkapa aso-asunnossa..
[quote author="Vierailija" time="07.03.2013 klo 11:01"]
Pieni ajatusleikki.... katselin äsken Suurpeltoon tulevia kerrostalokämppiä (ASO)
51m2 kaksio - kynnysraha 31k€, vuokra 724+sauna+ parkki+vesi yhteensä n 800€
Kertokaa mulle nyt vielä kerran missä se ASOn järki on??
[/quote]
No onpa noissa uusissa hurjat hinnat todella, en itsekään noilla hiinnoilla lähtisi. Minulla on Viikin Latokartanosta Asokotien kaksio samaa kokoluokkaa, ja maksoin kynnysrahaa 20 000 euroa, ja kuukausittain maksan 630 euroa vastiketta. Talo on rakennettu v. 2000 ja on pienkerrostalo, lisäksi asuntoon kuuluu oma kasvimaapläntti joka asukkaalle. Taitaa tämä alue vielä olla yleisesti kalliimpaa kuin Suurpelto, joten syvästi ihmettelen noiden asuntojen hintoja!