Onko kenelläkään teistä ollut polyyppeja sappirakossa?
Minulla todettiin ultraäänessä 5mm polyyppi. Kuulemma niin pieni, että oireita ei pitäisi olla. Minulla on silti usein kipua oikealla navan vieressä, löysää vaaleaa ulostetta ja röyhtäyttää ym. Voihan nuo oireet olla jostain muustakin lähtöisin, mutta olisi kyllä mukava kuulla että onko teillä muilla mammoilla tullut vastaavia oireita sappirakon polyypista. En ole huolestunut tuosta polyypista, mutta olemme jo pidempään yrittäneet etsiä näille vatsaoireilleni syytä ja sen takia ihan mielenkiinnosta kyselen.
Toki saa muutenkin kertoa jos sinulla on polyyppi ja se on ollut täysin harmiton (eli siis ei mitään oireita ole tullut), tai jos polyyppi on aiheuttanut muita oireita.
Kommentit (19)
Entäs olisiko tänään polyyppipäivä? Vatsaa kivistää jatkuvasti vähintäänkin vähän tuosta navan oikealta puolelta. Aivan niinkuin joku painaisi siitä kohtaa. Ap
Mutta eihän sappirakko navan läheisyydessä sijaitse. Mulla on sappikiviä sappirakossa ja tunnen kipua huomattavasti napaa ylempänä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eihän sappirakko navan läheisyydessä sijaitse. Mulla on sappikiviä sappirakossa ja tunnen kipua huomattavasti napaa ylempänä.
Valittelin kipua tuossa navan oikealla puolella, kyljessä, alimman kylkiluun kohdalla ja työterveyslääkäri oli tämän (ja muiden oireiden) perusteella kyllä sitä mieltä että sappi tulisi ultrata uudelleen (ja ottaa muita arvoja). Mutta siis voihan tuo toki mitä tahansa muutakin olla. Kiitos kommentista! Ap
Siis eikö ihan oikeasti kenelläkään ole ollut :-D? Googlaamallakin löytyy niin köyhästi tietoa tästä, tyyliin joku mummeli kysynyt et-lehden lääkäriltä että onko vaarallisia... Tänään on taas koko päivän puristanut oikealta kyljestä, ihan niinkuin joku olisi potkaissut siihen. Maha myös vaihteeksi vähän sekaisin ja röyhtäyttää. Hauskaa on. Ap
Olisiko perjantaina polyyppi-ilta?
Ei ollut polyyppeja mutta vasta toka ultra paljasti kiven 1 cm halkasija. Muuta ei näkynyt silloin, mutta kun leikattiin, niin koko rakko tulehtunut ja pientä hiekkahippua täynnä. Vatsaa särki vähän väliä ja epätyypillisesti, mitään kohtauksia ei ollut. Kaikki kivut jäi leikkauspöydälle.
Nyt 11 v. myöhemmin kipuja niillä kohdin ja miettinyt onko tiehyeet tukkeutuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut polyyppeja mutta vasta toka ultra paljasti kiven 1 cm halkasija. Muuta ei näkynyt silloin, mutta kun leikattiin, niin koko rakko tulehtunut ja pientä hiekkahippua täynnä. Vatsaa särki vähän väliä ja epätyypillisesti, mitään kohtauksia ei ollut. Kaikki kivut jäi leikkauspöydälle.
Nyt 11 v. myöhemmin kipuja niillä kohdin ja miettinyt onko tiehyeet tukkeutuneet.
Kiitos kommentista! Otettiinko sulta verikokeita joista olisi saatu tietää että sappirakossa ei ole kaikki kunnossa ennen kun saatiin leikkauksen yhteydessä tietää että rakko on tulehtunut?
Kävin muuten lääkärissä, omalääkäri veikkasi sappiongelmia (taisi sanoa että on mahdollista että polyyppi välillä tukkii tiehyeitä jos se on siellä holleilla), lähetti kuitenkin gastroenterologille joka sivuutti aivan kokonaan tuon polyypin ja laittoi laktoosi-intoleranssikokeeseen (joka minulla on aiemmin jo todettu!) ja perusverenkuvaan. Porasin tuon käynnin jälkeen aivan mielettömästi, tuntui niin ikävältä että on tällaisia jokapäiväisiä oireita eikä lääkäri ota tosissaan. Jaksaminen on kyllä aivan lopussa.
Ap
Hei!
Minulla myös samankokoinen polyyppi sappirakossa. Ultrataan puolen vuoden välein, ettei pääse huomaamatta kasvamaan. Harvoinhan ovat pahanlaatuisia, mutta parempi kontrolloida. Varsinaisia vaivoja minulla ei ole, mutta joskus navan alapuolella ohimenevä vyömäinen tunne. Aiemmin myös ollut ylävatsavaivaa, joka helpottanut. Sinuna pyytäisin kontrolliultran ja ulostetutkimuksia (kertoo mm. haiman toiminnasta). Vaalea uloste etenkin kuulostaa huolestuttavalta. Toki jatkuva kipukin.
Itse meinaan poistattaa sappirakon jos polyyppi jatkaa kasvuaan. Polyyppini on leveäkantainen, mikä ilmeisesti lisää riskiä pahanlaatuisuuteen.
Tsemppiä ja koita jaksaa vaatia, että asia selvitetään kunnolla! Oma terveys ja henki on tärkeintä.
Vanha ketju, mitenkähän ap:n kävi. Minulla täysin samanlainen tilanne, että pienet polyypit oireilevat ja sappi poistettiin. Kohtaukset ovat jatkuneet, vaikka sappi poistettu.
Ei sappirakossa.
Mutta, minulta löydettiin 5 vuotta sitten , 6 KYSTAA MAKSASTA 😱.
Ne voivat kasvaa vaikka kuinka suureksi.
Tässä on totuttelemista .
Huonot elintavat altistaa tollasille.
Heipodei, ite 20v normipainoinen nainen ja just ite sain tietää että mulla on 4mm kokoinen polyyppi sappirakossa. Lääkärin käskystä menin ultraamaan koko vatsan kun ollaan alettu selvitteleen mistä lapsuudesta asti alkaneet mahakivut ovat peräisin. Mitään ei ole löytynyt paitsi nyt tämä pieni polyyppi.. ja tosiaan keliakiat, laktoosi-intoleranssit yms. tutkittu.
Voiko tälläinen oikeasti aiheuttaa näin kovia ja pitkään kipuja? Pitäisikö minun heti kysyä jos sen voi poistattaa?
Vanha ketju mutta kysyn jos jollain vastaavaa, eli eilen sappirakkoni poistettiin ja leikkaava lääkäri tuli heräämöön kertomaan, että sappitakostani oli löytynyt arpikudosta ja reikä josta tihkui sappinestettä vatsaonteloon, maksastakin oli puhetta mutten muista enää mitä. Onko jollain tästä jotain kokemuksia mitä mahtaisi olla? Netistä ei löydy mitään vastaavia, ainoa mitä löytyy on sappirkon syöpä enkä usko sen olevan tämä.
up