Yleensä en välitä, mutta nyt meinasi itku tulla
Viime sunnuntaina oltiin 11-v kehitysvammaisen poikani kanssa puistossa. Siellä oli ollut joku kaupungin järjestämä talvitapahtuma ja väkeä oli paljon. Tilaisuus oli loppunut ja paikalla ollut pupu-hahmo lähti pois, nähtiin vain se kaukaa ja lastani harmitti kun ei päässyt halaamaan. Heittäytyi sitten selälleen maahan itkemään ja huutamaan ja yritti potkia minua. Eli täysin normaalia harmituksen aiheuttamaa käytöstä häneltä.
Mutta ne muut lapset ja AIKUISET. Kaikki pysähtyivät ja hiljenivät ja tuijottivat meitä suu auki rivissä. Teki mieli tiuskaista, että mitä siinä töllötätte?!?! TUli niin paha mieli. Lähdettiin pois, enkä tiedä haluanko ulkoilla enää 'ihmisten ilmoilla'
Kommentit (7)
Down lapsilla on se 'etu', että vamma näkyy päällepäin ja kenellekään ei tarvi selittää mitään. Minun lapseni on normaalin näköinen, mutta henkiseltä kehitykseltään uhmaikäinen. Käytöksestä toki normaali ihminen tajuaa puolessa sekkunnissa, ettei normaalista lapsesta ole kyse.
[quote author="Vierailija" time="01.03.2013 klo 10:49"]
Ikävää :( Minkälainen kehitysvamma lapsellasi on?
Mulle selviää tässä kohtapuoliin onko syntyvällä vauvallani downin syndrooma..en osaa suhtautua asiaan yhtään,tuntuu etten todellakaan selviä jos näin on asiat :(
Just tuo ihmisten suhtautuminen on varmasti kamalaa,pelkään että häpeäisin lastani jne
[/quote]
Toivottavasti joku paikalla töllöttänyt tuntee nyt piston sydämessään.
Voimia sinulle! Älä ota itseesi muiden käytöstapojen ja tilannetajun puuttumisesta. Harmittele nyt rauhassa ja sitten nenä pystyyn ja tulta päin! Hienoa, että käytte tapahtumissa yhdessä, jatka samaan malliin vaan ja muut menköön hiiteen.
Minulla on 11v erkkapoika, ja valitettavasti ymmärrän niiden ihmisten reaktion, sillä 11v on jo ison näköinen lapsi ja jos sellainen saa itkupotkuraivarit, niin on se paikallaolijoille aikamoinen outous. Ei voi mtn.
Se surettaa ja saakin surettaa, mutta kotiin linnoittautumista ei saa edes harkita!
Kurja juttu.
Mutta HEI! ihmiset töllää ns. terveitäkin lapsia, kun ne saa itkupotkuraivareita kaupoilla tai puistoissa yms. Etenkin perheenäidit jaksaa hämmästyttää. Heillähän ei varmasti ole moista ollut ikinä..
Ihan normaaliahan se on tuijottaa, jos joku käyttäytyy huonosti.
Ikävää :( Minkälainen kehitysvamma lapsellasi on?
Mulle selviää tässä kohtapuoliin onko syntyvällä vauvallani downin syndrooma..en osaa suhtautua asiaan yhtään,tuntuu etten todellakaan selviä jos näin on asiat :(
Just tuo ihmisten suhtautuminen on varmasti kamalaa,pelkään että häpeäisin lastani jne